گفت‌وگوی آموزگار البرزی با پانا به مناسبت هفته معلم

کمبود امکانات و نوع یادگیری دانش‌آموزان، مهم‌ترین دغدغه‌های معلم البرزی

کرج (پانا)- فرزانه داوودپور، دبیر ادبیات دبیرستان فاطمه پزشکی ناحیه ۴ کرج، یکی از دبیران زحمتکش و مسئولیت‌پذیر البرزی است.

کد مطلب: ۱۱۸۱۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کمبود امکانات و نوع یادگیری دانش‌آموزان، مهم‌ترین دغدغه‌های معلم البرزی

این آموزگار در آستانه گرامیداشت روز معلم در گفت‌وگو با پانا عنوان می‌کند:«من در دبیرستان رشته علوم تجربی درس می خواندم و مانند سایر هم سن و سالانم دوست داشتم پزشک شوم، اما به دلیل اینکه تلاش زیادی برای این رشته نکرده بودم، در این زمینه موفق نشدم و تصمیم گرفتم تغییر رشته دانشگاهی بدهم و رشته علوم انسانی را انتخاب کردم و همزمان در دانشگاه بین الملل رشته ادبیات قبول شدم، پس از تمام شدن تحصیلاتم در این رشته، دبیر شدم و با اینکه در ابتدا هیچ انگیزه ای برای این شغل نداشتم، ولی اکنون با وجود تمام سختی هایش عاشق کارم هستم و از این بابت خدا را شکر می کنم، چون از ارتباط با دانش آموزانم لذت می‌برم.»

وی در خصوص تدریسش می گوید:« با توجه به رشته ام که ادبیات است و این رشته سرشار از ابعاد معنوی، عرفانی و اخلاقی است تمام تلاشم را می‌کنم که دانش آموزانم بهتر از درسی که یاد می‌گیرند این ابعاد را هم جدی بگیرند و در آنها نهادینه شود و در زندگی خود به کار بگیرند نکاتی که دانش آموزان را به یک انسان‌کامل و عاقل تبدیل می‌کند.»

این آموزگار از ارتباطش با دانش آموزان اینگونه بیان می کند:« احساس می‌کنم چون دانش آموزانم را دوست دارم این حس احترام متقابل را می‌رساند و باعث ارتباط صحیح و صمیمی بین‌ من و دانش آموزانم می‌شود. تنها انتظاری که از دانش آموزانم دارم این است که قدر خود و جامعه را بدانند و خطاب به آنها می‌گویم تنها ثروتی که از شما گرفته نمی‌شود علم و دانشی است که دارید؛ بنابراین قدر زندگی و لحظه به لحظه خود را بدانید.»

وی در پاسخ به سوال دبیر بودن چه سختی هایی دارد بیان می‌کند: «سختی های زیادی در شغل ما وجود دارد، ولی عشقی که به این‌کار داریم سبب فراموشی این سختی ها می‌شود. ولی در سالهای گذشته به دلیل آلودگی هوا و یا غیره ما در مدرسه تدریس غیرحضوری داشتیم و با وجود شرایط کرونا این تدریس ها گسترده تر شده که بزرگترین مشکل تدریس، کمبود امکانات مخصوصا در شرایط غیرحضوری است، چون برخی خانواده ها قادر به تهیه سیستم برای فرزندانشان نیستند. من هم در این دوره به دلیل حجم فایلهای ارسالی و محتوا از لحاظ سیستم دچار مشکل شدم و متاسفانه در حال حاضر سیستمی برای آموزش ندارم، اما با کمک مدرسه تا درست شدن تلفن همراهم تدریس را انجام‌می‌دهم.»

این معلم تاکید می کند:«یکی دیگر از مهم ترین مشکلات، یادگیری دانش آموزان است که کاهش یافته و من به عنوان یک معلم تولید محتوا‌ می کنم، ولی این برایم مهم است که دانش آموزانم چقدر یاد می گیرند البته ناگفته نماند تولید محتوا هم سختی های خود را دارد، اما با وجود این اوضاع کرونایی نقش خطیر معلم هم درک شده و نسبت به گذشته کار دبیران بیشتر به چشم‌می آید.»

داوودپور در خصوص فواید تدریس غیرحضوری عنوان می کند:«با وجود معایب، فوایدی هم دارد که مهم ترین آن دسترسی بیشتر معلم به دانش آموز و باالعکس و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان در طول شبانه روز است.»

وی در ادامه می افزاید:«امیدوارم روزهای خوب تدریس گذشته برگردد و باز هم بتوانیم به صورت حضوری با جان و دل به دانش آموزان خدمت کنیم و آموزش بدون دغدغه باشد.»

این آموزگار از وظایف یک معلم اینطور عنوان می کند:« یکی از دلایل آمدن بچه ها به مدرسه، اجتماعی شدن است. به نظر من یک معلم به علاوه کاری که دارد باید روانشناس هم باشد و به روحیات دانش آموزان اهمیت بدهد و پیداکردن تفاوت‌های روحی بین دانش آموزان از وظایف مهم یک معلم است. که از لحاظ آموزشی کم نگذارد و یک فرد مسئول تحویل جامعه داده شود.»

داوودپور در پایان خاطرنشان می‌کند:«تنها خواسته من به عنوان یک دبیر این است‌که متولیان امر و مسئولان امر به شان و مقام معلم ارج بیشتری دهند.»

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار