بنیانگذار رادیو ورزش در گفت‌وگو با پانا:

اسکویی: توقع مخاطبمان بالاست چون سرعتمان در پخش اتفاقات ورزشی دنیا بالاست

تهران (پانا) - کافی است پیچ رادیو را بچرخانید وارد موج «رادیو ورزش» شوید تا صدایی به قدمت یک قرن شما را تشویق به شنیدن بیشتر کند. «مسعود اسکویی» نماد رؤیاپردازی صحنه‌های ورزشی تعداد زیادی از اهالی نسل دیروز است. همان روزها که هنوز خبری از ورزش در تلویزیون و تصویری در کار نبود و «اسکویی» برای علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی لحظه‌به‌لحظه اتفاقات مسابقه‌ها را گزارش می‌کند. «مسعود اسکویی»، جزو اولین گوینده‌های خبری تلویزیون بوده که بعدها به ورزش راه پیدا کرد و با گذراندن دوره‌های مختلف تهیه خبر ورزشی به‌عنوان اولین گزارشگر در ورزش‌های والیبال، تنیس، اتومبیلرانی، سوارکاری در تلویزیون شناخته شد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
اسکویی: توقع مخاطبمان بالاست چون سرعتمان در پخش اتفاقات ورزشی دنیا بالاست

اسکویی، گزارشگر پیشکسوت رادیو درباره ایده شکل‌گیری رادیو ورزش به پانا گفت: «در سال 78 و در زمان آقای «خجسته» که معاونت صدا بودند مسئله جای خالی رادیویی مخصوص ورزش برای جوانان را مطرح کردیم. من همراه با آقایان جهانی و شادابی و ندیری و لشکری و طبخی و چند نفر دیگری جمع شدیم و طرح را به آقای خجسته دادیم و ایشان هم دستور دادند که حتماً این کار را انجام دهیم.»
زمان برای پخش ورزش از رادیو کم می‌آوردیم
اسکویی عنوان کرد: «برخی می‌گفتند که شما مگر چقدر می‌توانید برنامه پخش کنید. نهایت روزی چهار ساعت بیشتر درمورد ورزش نمی‌توانید صحبت کنید اما ما در 8 تیرماه سال88 باروزی 12 ساعت شروع کردیم. طوری شد که شبکه رادیویی ورزش کم‌کم ساعتش زیاد شد و زمانی رسید که دیگر 24 ساعت هم برای برنامه‌های رادیو ورزش کم بود و احساس شد باید یک کانال دیگری وجود داشته باشد تا پخش مستقیم‌ها را داشته باشیم زیرا رسالت شبکه ورزش این بود که تمام مسابقات دنیا را تا جایی که ممکن است برای شهروندان پخش کند، به‌خصوص المپیک‌ها، پارالمپیک‌ها و مسابقات بین‌المللی مهم و مسابقات جام جهانی مستقیم‌ها برای شنودگانمان پخش شود. کم‌کم به‌گونه‌ای شد که شنونده‌های مان منتظر بودند وقتی مسابقه‌ای درجایی پخش می‌شود، پوشش دهیم و ما هم تا جاییکه برای مان مقدور بود سعی می‌کردیم این کار را انجام دهیم. کم‌کم شبکه رادیویی ورزش جایگاه خودش را در میان شنوندگانش پیدا کرد و امروز می‌توانم بگویم یکی از پرشنونده‌ترین رادیوهای تخصصی است که در کشور ما وجود دارد و توقعات شنوندگان ما هم زیاد شده است زیرا تمام زمینه‌های ورزشی را پوشش می‌دهیم و موفق هم بوده‌ایم.»
توقع مخاطبانمان از رادیو ورزش بالا رفته است
مسعود اسکویی با اشاره به سن مخاطبین رادیو ورزش، اظهار کرد: «مخاطب ما از هر قشری هستند زیرا ورزش این‌گونه نیست که بگوییم فقط جوان و نوجوان طرفدارش باشند، بلکه از هر سنی و از بچه5 سال تا پیرمرد 90 سال طرفدار ورزش هستند. جوان‌های ما که دنبال مسابقات مختلف هستند و به ورزش‌های مختلف می‌پردازند، از فوتبال و فوتسال گرفته تا حتی ورزش‌های ساحلی و کم‌کم که سن بالاتر می‌رود به ورزش‌هایی مثل شطرنج و پینگ‌پونگ توجه می‌شود. امروزه با توجه به تماس‌هایی که با رادیو ورزش گرفته می‌شود متوجه شدیم که ما از هرسنی شنونده داریم و توقع شان از این شبکه بالا هست و می‌خواهند ما آن‌ها را در جریان همه اتفاقات ورزشی روز دنیا و داخل کشور قرار دهیم.»
اولین گوینده ورزش تنیس و والیبال و غیره در تلویزیون بودم
مسعود اسکویی که اولین بار کارش را با تلویزیون شروع کرده است، درباره ماجرای حضورش در تلویزیون گفت: «من ابتدای کارم تلویزیون بود و درسال 1345 تلویزیون حدود 300 نفر را می‌خواست و من هم برای تلویزیون ملی انتخاب شدم. ابتدا گوینده خبر سیاسی بودم و بعدها براساس صدا و تحصیلات تقسیم‌بندی انجام دادند و من گروه ورزش رفتم. سه سال در تلویزیون دوره دیدم و بعد هم که من را به خارج از کشور فرستادند تا دوره ببینم. در آلمان دو سال دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیون را دیدم تا سال 60 که گفتند شما نمی‌توانید در تلویزیون باشید. بازنشسته‌ام کردند اما بعد از چند سال من را برگرداندند و سال68 به رادیو آمدم و تا امروز هم در رادیو هستم. البته چندین بار هم خواستند که به تلویزیون بروم و نرفتم چون ترجیحم رادیو است.»

من ابتدای کارم تلویزیون بود و درسال 1345 تلویزیون حدود 300 نفر را می‌خواست و من هم برای تلویزیون ملی انتخاب شدم. ابتدا گوینده خبر سیاسی بودم و بعدها براساس صدا و تحصیلات تقسیم‌بندی انجام دادند و به گروه ورزش رفتم. سه سال در تلویزیون دوره دیدم و بعد هم که من را به خارج از کشور فرستادند تا دوره ببینم. در آلمان دو سال دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیون را دیدم

وی با اشاره به اینکه اولین گوینده تعدادی از رشته‌های روزی در تلویزیون است، عنوان کرد: «اولین گوینده چندین رشته ورزشی ازجمله تنیس، والیبال و اسکی از تلویزیون من هستم. اکثر ورزش‌ها را من گزارشگری کردم و دیگر رفتن به تلویزیون برایم اهمیت ندارد. دوره‌های داخل و خارج از کشور دیده‌ام و رادیو برای من جایگاه خاصی پیداکرده است، بخصوص رادیو ورزش که جایگاه خاصی دارد.»
مخاطب می‌خواهد مسابقه‌ها را مستقیم پخش‌کنیم
اسکویی درباره اولویت برنامه‌های ورزشی در رادیو ورزش گفت: «سرعت عمل در پخش مسابقات برای نگه‌داشتن مخاطب بسیار مهم است. ما حتی گاهی برنامه‌های طنزی را برای برنامه‌های ورزشی‌مان ساخته‌ایم اما بازهم آنچه برای مخاطبینمان اهمیت دارد پخش مسابقات است. گاهی برای پخش مسابقات جام جهانی و آسیایی و غیره که اختلاف ساعت کشورها را داریم و مخاطب نمی‌تواند مستقیماً از تلویزیون ببیند به‌راحتی از رادیو پیگیری می کندو همین رادیو ورزش را جذاب کرده است. در ساعت‌های مختلف و هرکجا باشیم، سعی می‌کنیم شنونده‌هایمان در جریان مسابقه باشند و ازاین‌جهت شنونده‌های ما پروپاقرص‌اند. البته که این فقط در مورد فوتبال نیست بلکه مخاطبین ما می‌خواهند تمامی ورزش‌ها را پخش‌کنیم.»
مهم‌ترین فاکتور گویندگی علاقه است
مسعود اسکویی گفت: «آن‌هایی که علاقه دارند گوینده شوند خوب است و فاکتور علاقه در این حرفه بسیار مهم است چون باعث پیشرفت می‌شود و بعد تحصیلات عالیه داشته باشد و مطالعات زیادی داشته باشند و صدای خوب داشته باشند و زبان خارجی را حتماً بداند و در شرایط فعلی که تلویزیون را داریم و صداهای مختلف وجود دارد صداوسیما ازنظر استخدامی مثل سابق نیرو جذب نمی‌کند و باید بسیار زیاد تلاش کنند. مطالعه باید زیاد داشته باشند و عاشق این کار باشند زیرا در این کار پول نیست و عشق و علاقه حرف اول را می‌زند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار