رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت:

تقویت بیماریابی فعال سل در مناطق پرخطر سیستان و بلوچستان ضروری است

زاهدان (پانا) - رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم تقویت بیماری یابی فعال سل با اولویت مناطق پرخطر در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تقویت بیماریابی فعال سل در مناطق پرخطر سیستان و بلوچستان ضروری است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، محمد مهدی گویا در نشست معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همه گیری کرونا در خیلی از کشورها، خدمات نظام سلامت را تحت تاثیر قرار داده و در برخی کشورها انجام برخی از این خدمات را متوقف کرده است.
وی با اشاره به این موضوع که در کشور ایران نیز خدمات سلامت تحت تاثیر همه گیر ی کرونا قرار گرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور در شرایط اورژانسی قرار داریم و بیشتر فعالیت تیم های سلامت برای مدیریت بیماری کرونا تمرکز دارد باید برنامه بیماریابی فعال سل را با اولویت مناطق پرخطر افزایش دهیم و با آموزش، برنامه ریزی، نظارت و شناسایی بیماران را ارتقا دهیم.
وی در خصوص گونه جهش یافته جدید ویروس کرونا گفت: ویروس کرونا تاکنون جهش های زیادی داشته است و در حال حاضر سویه جهش یافته هندی تغییرات چشمگیری نسبت به ویروس ووهان چین داشته است و در این جهش احتمال اینکه قدرت سرایت بیشتری داشته باشد وجود دارد.
وی ادامه داد: در بررسی های کوتاه مدت در خصوص ویرس جهش یافته هندی نشان می دهد که بیماری زایی این ویروس نسبت به ویروس اولیه کرونا بیشتر باشد و احتمال اینکه به واکسن هم مقاوم باشد وجود دارد.
گویا افزود: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان گلوگاه مرز دریایی و زمینی با کشور پاکستان و هندوستان است باید اقدامات کنترلی و سختگیرانه را در مناطق مرزی تشدید کنیم و مراقبت ها و حساسیت های لازم در خصوص این بیماری را داشته باشیم.
سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست گفت: بیش از یکسال است که دنیا درگیر همه گیری کروناست و با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان مرزبان سلامت است ابعاد پیچیده و بیشتری در مدیریت و کنترل بیماری در این استان وجود دارد.
وی گفت : توجه به سایر خدمات نظام سلامت نیز حائز اهمیت است و باید با همفکری سایر دانشگاه های استان در جهت کنترل سایر بیماری ها برنامه ریزی داشته باشیم.

گفتنی است، سل مهم‌ترین بیماری عفونی است که در سراسر جهان، سالیانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر می‌شود که لازم است همه مردم سرفه مداوم بیش از دو هفته را جدی بگیرند و به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

سیستان و بلوچستان بالاترین میزان ابتلاء به سل در کشور را دارد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سالیانه حدود 600 مورد بیمار مسلول در استان شناسایی می شوند که نیمی از این افراد مبتلا به سل ریوی هستند. مجاورت سیستان و بلوچستان با 2 کشور مشکل دار در زمینه بیماری سل یعنی پاکستان و افغانستان یکی از دلایل بالا بودن آمار این بیماری در استان سیستان و بلوچستان است. از طرفی بیماری سل ارتباط مستقیمی با شاخص های توسعه دارد و علاوه بر دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان، وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز در میزان ابتلاء تاثیرگذار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار