جمالی‌نژاد خبر داد:

۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش خدمات ۳۷ هزار و ۱۱۹ دهیاری هستند

تهران (پانا)- معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن تشریح اهم اقدامات حمایتی صورت گرفته از دهیاری‌ها و مدیریت روستایی، گفت صدور مجوز تأسیس دهیاری‌ها در کشور از ۲۹ هزار و ۱۹۰ در ابتدای دولت یازدهم طی هشت سال اخیر به ۳۷ هزار و ۱۱۹ دهیاری رسید و هم‌اکنون حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از خدمات نهادهای مذکور بهره‌مند شده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۸۱۰۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش وزارت کشور، مهدی جمالی‌نژاد در نشست روز شوراها که روز چهارشنبه (۸ اردیبهشت) با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری بصورت ویدیوکنفرانس با حضور استانداران و معاونان عمرانی و مدیران کل دفاتر شهری و روستایی استانداری‌ها تشکیل شد، با بیان اینکه با اصلاح آیین‌نامه اجرایی شوراها در سال ۱۳۹۸،‌ دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها نیز اصلاح و ابلاغ شد، گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۱۶ هزار و ۲۲۸ دهیاری درجه بندی شده بودند ولی طی هشت سال با همکاری استانداری ها ۳۳ هزار و ۵۹۶ دهیاری بر اساس شاخص های ابلاغی درجه بندی شده اند که به این ترتیب حدود ۹۵ درصد دهیاری‌های کشور درجه‌بندی شده‌اند.

وی در ادامه از اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاران کشور و آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار در راستای رضایتمندی و ارتقاء امنیت شغلی دهیاران و همچنین تهیه و ابلاغ ضوابط تشکیلاتی و ساختار سازمانی دهیاری‌ها به تفکیک درجه به استانداری‌های سراسر کشور خبر داد.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: تهیه و ابلاغ آیین‌نامه انضباطی دهیاری‌ها، ابلاغ دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون بکارگیری نیرو در دهیاری‌ها، ابلاغ رشته‌های شغلی مرتبط با پست‌های سازمانی دهیاری‌ها به همراه شرح شغل و شرایط احراز به استانداری‌های سراسر کشور دیگر اقدامات حمایتی از دهیاران بوده است.

وی در ادامه در زمینه اعتبارات تخصیص یافته به دهیاری‌ها گفت: از آغاز تاسیس نهاد دهیاری در کشور در سال ۱۳۸۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون بودجه عمومی کشور و ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به صورت استانی و ملی در وجه دهیاری‌های کشور واریز شده که حدود ۸۷ درصد از مجموع اعتبارات واریز شده به دهیاری‌ها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (تا پایان ۱۳۹۹) بوده است.

جمالی‌نژاد همچنین به حمایت از ۱۳۳۳طرح‌های درآمدزای دهیاری‌ها، فعالیت ۹۲۸ شرکت تعاونی دهیاری، که زمینة‌ اشتغال بیش از ۱۲ هزار نفر را در روستاهای کشور فراهم نموده است، واگذاری ۴۴۳۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری‌ها طی دولتهای یازدهم و دوازدهم اشاره نمود.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: تاکنون تعداد ۹۳۸ پایگاه آتش‌نشانی روستایی در کشور راه‌اندازی شده است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۱۰ پایگاه آتش‌نشانی در روستاها راه‌اندازی و به ماشین‌آلات آتش‌نشانی تجهیز شده‌اند.

وی همچنین از کمک به تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام روستاها توسط دهیاری‌ها خبر داد و گفت: ارتقای سرانه‌ آموزش کارکنان دهیاری‌ها طی دولت یازدهم و دوازدهم از۱۰به ۴۳ ساعت افزایش یافته است.

رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص اقدامات نظارتی بر عملکرد دهیاری ها و مدیریت روستایی به راه اندازی سامانه پایش نظارت بر شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، راه اندازی داشبورد اطلاعات مالی دهیاری‌ها، راه‌اندازی سامانه جامع دهیاری‌های کشور به منظور بهره‌گیری از ظرفیت فناوری اطلاعات در ارایه خدمات و تقویت نظارت و شفاف‌سازی عملکرد نهاد دهیاری، سامانه نظارت بر طرحهای عمرانی کشور، سامانه نظارت بر پایش ساخت و ساز روستایی، بهره‌گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به منظور برنامه‌ریزی بهینه و توزیع مناسب امکانات و ماشین‌آلات دهیاری‌ها، برنامه‌ریزی ملی برای گسترش پوشش بیمه‌ای به کلیه اماکن روستایی، شناسایی و ایجاد بانک اطلاعات سه هزار کارآفرین روستایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دهیاران به عنوان مدیر بحران روستا طی همکاری با دستگاه ها وظایف مختلفی برعهده دارند، گفت: دهیاران در دوران کرونا اقدامات مختلفی برای پاک‌سازی و ضدعفونی مستمر اماکن عمومی روستایی، مبلمان روستایی و نقاط تجمع در روستا و اطلاع رسانی ضوابط و راهنمایی های بهداشتی و امور سلامت به ساکنان روستاها را انجام داده اند.

جمالی‌نژاد همچنین به ابلاغ شیوه‌نامه تدوین برنامه پنج‌ساله دهیاری‌ها با هدف بهره‌گیری از خرد جمعی و مشارکت جوامع محلی در پیشبرد امور توسعه روستا و نظم‌بخشی به امور محوله دهیاری‌ها،برگزاری شش دوره جشنواره ملی طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها و برگزاری جشنواره عکس روستا با شعار " روستای ایرانی" و پویش ایده‌های برگزیده روستایی به منظور تقویت خلاقیت و نوآوری و شور و نشاط اجتماعی در میان روستاییان اشاره کرد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه هدایت و راهبری و پشتیبانی از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها طی دولت های یازدهم و دوازدهم اقدامات مهمی صورت گرفته است که ارائه ۱۱ عنوان لایحه و ۳۱ عنوان آیین نامه برای طرح در مجلس و هیات وزیران در حوزهای مدیریت شهری،دهیاری ها، شوراها، ایمنی و آتش نشانی، اداری و استخدامی، اصلاح ماده ۱۰۰ و درآمدهای پایدار از جمله آنها بود.

وی همچنین از تهیه ۸ سند آسیب شناسی در حوزه های وظیفه ای شهرداری ها و ابلاغ آنها در قالب مصوبه هیات وزیران، تهیه و تدوین و ابلاغ مجموعا ۵۹۵ مورد شامل ۲۵۷ بخشنامه، ۱۶۷ دستورالعمل، ۸۶ شیوه‌نامه، ۳۵ تفاهم‌نامه و تهیه ۲۷۳ برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری و دهیاری طی دولتهای یازدهم و دوازدهم خبر داد.

بر اساس این گزارش، در این نشست، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، رئیس شورای عالی استان‌ها، تعدادی از استانداران، مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌ها و دهیاران نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اجرایی خود در حوزه مدیریت روستایی را بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار