وضعیت خشکسالی و تاثیر آن بر نهاده های دامی نیشابور مورد بررسی قرار گرفت

نیشابور (پانا)- نشست صمیمی معاون بهبود تولیدات دامی و مدیر اموردام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با مدیرجهادکشاورزی نیشابور و تشکلهای بخش دامی بچا محوریت کاهش اثرات خشکسالی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۸۱۰۴۱
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت خشکسالی و تاثیر آن بر نهاده های دامی  نیشابور  مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی نیشابور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این نشست گفت: تغییر الگوی کشت مزارع زراعی یکی از روش هایی است که می تواند در راستای کاهش محدودیت‌ها و موانع بوجود آمده در واردات نهاده های دامی مورد بازنگری و تحقیق و بررسی قرار گیرد.

مجید جعفری افزود: در این روش می توان با تغییر الگوی کشت و اختصاص مزارع به کاشت جو و ذرت، تاثیرات منفی ناشی از تحریم های اعمال شده در امر واردات نهاده های دامی را کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه تشکل های کشاورزی نقش مهمی در ساماندهی بازار محصولات کشاورزی ایفا می کنند، اظهار کرد: تشکل های کشاورزی از طریق حذف واسطه گری و ایجاد زمینه مناسب برای بازاریابی محصولات کشاورزی نقش مهمی در ساماندهی بازار محصولات کشاورزی ایفا می کنند و بنا داریم از ظرفیت این تشکلها در خرید محصولات در استان استفاده کنیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان به تولیدات دامی حوزه عشایر اشاره کرد و عنوان کرد: سطح توقعات این قشر بسیار پایین است ولی ما وظیفه داریم آنها را به حقوق خود برسانیم.

این مقام مسئول افزود: با اداره کل عشایر و اتحادیه هماهنگی و تفاهم نامه امضا شده که ۱۰درصد نهاده ها در اختیار این اتحادیه باشد.
جعفری ادامه داد: خشکسالی سال جاری سبب فقر شدید مراتع شده که مشکلات فراوانی برای تعلیف دام به وجود آورده است و دامداران به ویژه عشایر توان نگهداری دام را ندارند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از وارد شدن خسارت مضاعف به عشایر و سوء استفاده نکردن دلالان، پیشنهاد عقد قرارداد امانی دام با دامداران را به شرکت پشتیبانی امور دام داده ایم.
در این نشست مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کشت قراردادی علوفه در شهرستان نیشابور بیان کرد: از توانمندی تشکلهای بخش کشاورزی شهرستان برای کشت قراردادی علوفه و همچنین برای خرید آن از کشاورزان و خرید علوفه از سایر شهرستانها و استانهایی که شرایط اقلیمی بهتری دارند، استفاده خواهیم کرد.
احمد داوطلب از اعطای تسهیلات مکانیزاسیون به تشکلها خبر داد و اظهار کرد: با تشکلهایی که درخواست استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون جهت خرید تجهیزات بسته بندی علوفه داشته باشند مساعدت خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از کشتار دام نارس از توان تشکلها برای تامین علوفه و پروار بندی استفاده خواهد شد.
تعداد دام سبک شهرستان 71 هزار و 200 راس و تعداد دام سنگین 76 هزارو 500 راس است که تولید سالانه آن 10 هزار تن گوشت قرمز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار