تهیه‌کننده انیمیشن «سفرهای سعدی» در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

انیماتورهای قوی در استان‌ها داریم که در کمپانی‌های جهانی سرشناس هستند

تهران (پانا) - «الهام نادری فرید» تهیه‌کننده انیمیشن «سفرهای سعدی» با اشاره به اینکه مهم‌ترین سفارش‌دهنده انیمیشن در ایران «تلویزیون» است عنوان می‌کند که ایران بیشتر از اینکه به فکر تولید انیمیشن سینمایی باشد باید به تولید انیمیشن تلویزیونی در سطح استانداردهای بین‌المللی بپردازد. وی تعریف می‌کند که چه گروه‌های تولید در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند با کمپانی‌های مطرح جهانی کار می‌کنند اما در ایران شناخته‌شده نیستند.

کد مطلب: ۱۱۷۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
انیماتورهای قوی در استان‌ها داریم که در کمپانی‌های جهانی سرشناس هستند

انیمیشن «سفرهای سعدی» به تهیه‌کنندگی «الهام نادری فرید» و با مروری بر ماجرای سفرهای شاعر نامدار ایرانی در 26 قسمت در صداوسیمای استان فارس تولیدشده و هم‌زمان با سالروز بزرگداشت سعدی، از تیزر این انیمیشن رونمایی شد. به همین بهانه با «الهام نادری فرید» تهیه‌کننده انیمیشن «سفرهای سعدی» به گفتگو نشسته‌ایم که در پی می‌آید.
ایده اولیه ساخت «سفرهای سعدی» چگونه شکل گرفت؟
در حقیقت این پروژه در سیمای استان مرکز فارس تولید شد و خب آن‌ها براساس سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده و لزوم پرداختن به بزرگان ایران‌زمین تولید پروژه‌ای انیمیشنی برای سعدی را در دستور کار داشتند.
چرا درمیان شاعران نامدار، سعدی به‌عنوان سوژه ساخت این انیمیشن انتخاب شد؟
سعدی شیرازی 700 سال گذشته اشعار و حکایاتی دارد که امروز نه تنها در ایران بلکه در دنیا از آن نقل می‌شود و این شاعر به امروزی‌ترین شکل ممکن آموزه‌های اخلاقی و حکمت و انسانیت را در کلام خود گنجانده است نه اینکه دیگر بزرگان ایران این‌گونه نیستند اما برای مخاطب نوجوان آموزه‌های سعدی ملموس‌تر و نزدیک‌تر است و بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کند. از طرف دیگر پدیده سفر به دلیل اینکه حس ماجراجویی همواره برای مخاطب نوجوان جذاب بوده است و با خود بار دراماتیک داشته و کشش داستانی ایجاد می‌کند این دو مهم در کنار هم باعث شد که سفرهای سعدی را محور بیان حکایت‌ها و آموزه‌های سعدی قرار دهیم.
ساخت این انیمیشن چه مدت‌زمانی طول کشید؟
در پروژه‌هایی با تعداد کارکترهای محدود و دیالوگ محور زمان تولید بسیار پایین می‌آید اما ما در این پروژه پیش‌تولید سنگینی داشتیم زیرا بیش از 100 کارکتر و بیش از 30 لوکیشن برای این کار طراحی شد و در برخی صحنه‌های جنگ گاهی بالای 7 کارکتر در یک صحنه باید انیمیت می‌شد اما برای سرعت بخشیدن به کار به‌صورت موازی تولید و پس‌تولید را جلو بردیم به‌این‌ترتیب زمان پروژه را به یک‌سوم کاهش دادیم و پروژه‌ای با این حجم در مدت‌زمان حدود یک سال به اتمام رسید.
معمولاً گفته می‌شود که ساخت انیمیشن یکی از کارهای پرهزینه است. برای ساخت این انیمیشن چقدر هزینه شد و هنگام ساخت این سریال آیا به بازگشت سرمایه‌تان هم فکر کردید؟
بله انیمیشن کار بسیار پرهزینه‌ای است اما این پروژه واقعا با هزینه کمی تولید شد و تمام افرادی که در این پروژه حضور داشتند به صرفاً به تولید باکیفیت متعهد شدند و جا دارد صمیمانه از تمام تیم تولید، دوبله، صدا، نویسندگی و روابط عمومی که کنار این کار ایستادند تشکر و قدردانی ‎‌کنم.
به نظر شما اگر انیمیشن در ایران متولی قوی داشته باشد، می‌تواند در جشنواره‌های بین‌المللی مورد دفاع قرار گیرد؟
در حال حاضر انیمیشن در ایران متولیان بسیار قوی و خوبی دارد بزرگ‌ترین سفارش‌دهنده و پخش‌کننده انیمیشن «تلویزیون» است که واقعا هیچ گروه یا سازمانی در حال حاضر قادر به رقابت با تلویزیون نیست. از طرفی دیگر، گروه‌های انیمیشنی به‌غیراز گروه‌هایی که با تلویزیون کار می‌کنند در جشنواره‌های خارجی که اسکار بزرگ‌ترین آن بوده درخشیده‌اند اما بیشتر از تولید انیمیشن سینمایی ما نیاز به تولید انیمیشن تلویزیونی داریم آن هم در استانداردهای بین‌المللی. ما در ایران گروه‌های تولید بسیار خوبی داریم که حتی در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند اما با کمپانی‌های مطرح جهانی کار می‌کنند. اگر این گروه‌های استانی شناسایی شوند و حتی مورد آموزش قرار گیرند پروژه‌های متنوع بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.
آینده انیمیشن ایران را چگونه می‌بینید؟
به نظر من مدارس می‌توانند یکی از مراکزی باشند که در این حوزه نیروی ماهر و متخصص را کشف کنند. بچه‌ها با سن پایین به‌راحتی از پس تکنولوژی‌های روز برمی‌آیند و انیمیشن‌سازی یکی از فرصت‌هایی است که اگر دانش آموزان پیش از انتخاب رشته با آن آشنا شوند قبل از رفتن به دانشگاه صاحب شغل خواهند بود. در حال حاضر نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بازاریابی‌هایی که در چند ساله اخیر برای گروه‌های انیمیشنی صورت می‌گیرد قطعاً یکی از کشورهای آینده دار در انیمیشن ایران خواهد بود به‌ویژه بااستعدادهای جوانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار