حسینی خبر داد

اختصاص یک میلیارد تومان برای تامین وسایل آموزشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی استان گیلان

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شورای معاونین آموزش و پرورش گیلان ضمن تشریح اصول نظری حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی از اختصاص یک میلیارد تومان برای تامین وسایل آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی گیلان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۹۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص یک میلیارد تومان برای تامین وسایل آموزشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی استان گیلان

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که با حضور ویدئوکنفرانسی رؤسای ادارات استان گیلان برگزار شد با اشاره به سه بسته تحولی سال گذشته آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته‌های تحولی مشکلات دانش‌آموزان دیرآموز، کیفیت‌بخشی به طرح تلفیقی فراگیر، افزایش گروه‌های تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی، کیفیت‌بخشی به مشکلات ویژه یادگیری، مدرسه انطباقی ۲ و آموزش‌های خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

حسینی با اشاره به ۷ اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر ادامه داد: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره‌های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان‌ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌‌شود.

وی گفت: وقتی از همه انسان‌ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می‌شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا می‌ کنند.

وی افزود: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی است و تمام انسان‌ها از جمله دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید از همه امکانات بهره‌مند شوند.

حسینی تصریح کرد؛ با همین نگاه آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۲۷۰ برای پوشش این دانش‌آموزان با مصوبه مجلس ایجاد شده است و پوشش تحصیلی از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۸ برابر افزایش یافته است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس «اصل تفاوت‌های فردی» انسان‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند اظهار کرد: توجه به تفاوت‌های فردی با رویکرد دارایی محور از جمله اصولی است که در نظام‌های تعلیم و تربیت دنیا بر آن تکیه می‌شود و با این نگاه باید گروه‌های مختلف دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم کرد‌.

معاون وزیر با اشاره به اصل «تطابق سازی» اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در راستای اصل تطابق سازی در آموزش‌وپرورش استثنایی و ازطریق بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته ۶۴ مدرسه در استان‌ها به‌صورت الگویی در تمامی ابعاد مناسب‌سازی شده‌اند تا الگویی برای بقیه مدارس باشد.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه هدف اصل تلفیقی فراگیر جلوگیری از ایزوله شدن دانش‌آموزان استثنایی است گفت: نظام تعلیم‌وتربیت باید تا حد ممکن به سمت حذف انواع مدارس و ایجاد مدارس ترکیبی با آموزش‌های فردی شده حرکت کند. با همین رویکرد طرح تلفیقی فراگیر با هدف تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی از ۲۰ سال پیش آغاز شده است و پوشش تحصیلی این دانش‌آموزان ۸۲ برابر شده است.

وی افزود: با رویکرد کیفیت‌بخشی به این طرح بسته تحولی کیفیت بخشی به آموزش‌های تلفیقی فراگیر برای سال ۱۴۰۰ در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است.

وی گفت: تشکیل شورای راهبری طرح تلفیقی فراگیر، استفاده از ظرفیت سامانه ندای همراه برای رفع مشکلات دانش‌آموزان تلفیقی و اجرایی‌سازی شیوه‌نامه تلفیقی فراگیر از جمله اهداف بسته تحولی کیفیت‌بخشی به آموزش‌های تلفیقی فراگیر است.

معاون وزیر با اشاره به اصول توانمندسازی و توسعه فرصت آفرینی گفت: در نظام جمهوری اسلامی توانمندسازی به میزان کافی ایجاد شده است اما به میزانی توانمندسازی شده است برای برخی اقشار فرصت آفرینی نشده است و با رویکرد توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی در آموزش و پرورش استثنایی مقاطع حرفه‌ای و پیش حرفه‌ای ایجاد شده است. درصورتی‌که شش اصل قبلی محقق شود آنگاه شاهد تعادل بخشی و توسعه عدالت خواهیم بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد آغاز می‌شود اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی کودکان نیازمند را از بدو تولد تحت پوشش قرار می‌دهد و این یکی از اهداف مداخلات بهنگام و به‌موقع طلایی است.

وی افزود: اولین گام برای مداخله، شناسایی است و این شناسایی تا قبل از ۴ سالگی توسط وزارت بهداشت و بهزیستی انجام می‌شود و آموزش و پرورش استثنایی در قالب برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از سن پیش‌دبستانی شناسایی را انجام می‌دهد.

حسینی در ادامه به بیان دستاوردهای سفر به استان گیلان پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استثنایی مینیاتوری از فعالیت‌های آموزش و پرورش عادی است و علاوه بر خدمات تعلیم و تربیتی خدمات توان‌بخشی و سلامت نیز به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌کند.

وی افزود: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی، راه‌اندازی مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای است و با همین رویکرد پنجمین مرکز در کشور امروز در گیلان افتتاح شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ طرح مدرسه مرکز با رویکرد ارتباط مدارس با مراکز توان‌بخشی بهزیستی و مراکز سلامت وزارت بهداشت در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است گفت: ساخت این مدارس از سال گذشته در قالب نهضت از خشت تا بهشت آغاز شده است و تاکنون ۱۴۰ مدرسه یا ساخته شده است و یا کلنگ زنی شده است.

وی گفت: از این تعداد، ۵ مدرسه در استان گیلان نیاز است که در صورت تأمین زمین توسط استان، ساخت این مدارس با مشارکت خیرین و توسط سازمان نوسازی مدارس آغاز خواهد شد.

حسینی با تقدیر از سنجش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان گیلان گفت: سال گذشته و علی‌رغم شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند که استان گیلان با پوشش ۹۹ درصدی از میانگین کشوری بالاتر است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در پایان با بیان اینکه ۲۹ درصد دانش‌آموزان کشور از امکانات دسترسی به شبکه شاد محروم هستند اظهار کرد: این رقم برای استان گیلان ۱۱ درصد است که نشان از تلاش گسترده نظام تعلیم و تربیت استان گیلان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار