ملکی: تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد مشخص شود

تهران (پانا) - نشست شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بررسی سه دستور جلسه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۸۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد مشخص شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این جلسه صبح امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاونان و مدیران کل سازمان با بحث و بررسی سه دستور جلسه با عناوین "بررسی آیین نامه دورکاری کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی"؛ "بررسی پیش نویس سند راهبردی توسعه منابع انسانی" و "برنامه های آموزشی سازمان در سال 1400 "برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و برگزاری اولین جلسه شورای اقدامات تحولی در این ماه؛ اظهارداشت: این ماه، ماه پربرکتی است که در منابع اعتقادی ما از آن به نام ماه خدا نامبرده شده است. در این ماه می توانیم به تزکیه نفس و تقوای الهی بپردازیم و قدم های موثری در این زمینه برداریم.

وی با اشاره به یازده سوگند یادشده خداوند باری تعالی در سوره "شمس" و رستگاری افراد در صورت مبارزه با نفس و خسران افراد در صورت پوشاندن فطرت الهی با دسیسه ها و گناهان؛ اظهارداشت: خداوند متعال درباره ماه مبارک رمضان می فرماید:"روزه از آن من است و خودم جزای آن را می دهم" که بزرگان ما حتی از این فرموده تعبیر کرده اند که " خود(خدا) جزای آن است".این تعبیر بسیار بزرگ است. در اصل تذکرم این است که سعی کنیم در این ماه از برخی تمایلات و گناهان فاصله بگیریم.

تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد مشخص شود

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص برنامه های سازمان برای سال 1400 گفت: خدا را شکر که این برنامه ها آماده شد که البته به اصلاحاتی نیاز دارد اما نکته مهم این است که باید تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد(سه ماهه اول)مشخص شود چرا که هیچ راه دیگری جز این کار نداریم.این برنامه ها، چراغ راه آینده ما خواهد بود و برای عملیاتی کردن آن باید آماده شویم.

ضرورت تنظیم گر بودن سازمان پژوهش

وی گفت: در نشست شورای تحولی وزارت آموزش و پرورش، مقام عالی وزارت بر ضرورت تنظیم گر بودن سازمان پژوهش و استفاده از توانایی های خارج از سازمان برای تولیدات تاکید داشتند؛ که این دیدگاه خیلی موثر است ولی باید الگوی مدنظر ارائه شود تا از توانمندی همگان استفاده کنیم.

ملکی با تاکید بر اینکه با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی باید ابعاد پرورشی کتاب های درسی تقویت شود، گفت: آیا معاونت پرورشی فقط محلی برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات و .... است؟ برنامه های پرورشی باید با کتاب های درسی یکی شود.در این مسیر با همکاری معاونت پرورشی باید ساختاری مناسب در نظر گرفته شود.

در ادامه این نشست محمدعلوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، حبیب الله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان دستور اول جلسه یعنی" آیین نامه دورکاری کارمندان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی" را بیان داشته و توضیحاتی در این خصوص ارائه کردند و بقیه حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ملکی در جمع بندی این دستور جلسه نکاتی را بیان کرد و گفت: سوال نخست این است که آیا ما درساماندهی مربوط به دورکاری به آیین نامه نیاز داریم؟ قدری تردید دارم در عین حال که مهم می دانم.آیا تشکیل کارگروه در این بخش مهم است؟ معتقدم ما به ضوابط دورکاری نیاز داریم و نه آیین نامه. اختیارات باید به مدیر داده شود اما ضوابط را باید ما تعیین کنیم. ضوابط در اختیار مدیران قرار بگیرد و اداره کل امور اداری هم نظارت داشته باشد.در این بخش آیین نامه را مناسب نمی دانم.

در ادامه این جلسه دستور دوم به موضوع برنامه عملیاتی آموزشی اختصاص داشت که در این خصوص ریاست سازمان پژوهش به بهره برداری از الگوی برنامه ریزی درسی در برنامه ریزی آموزشی کارکنان اشاره کرد.

وی اشاره کرد: باید ابتدا نیازسنجی شده و اهداف آموزشی کارکنان مشخص شود؛ سپس بر اساس آن اهداف دوره های آموزشی و در مرحله آخر روش مناسب آموزش در نظر گرفته شود و در پایان ارزیابی دوره انجام شود.

وی افزود: ما این ضوابط را برای شرایط کرونایی تعیین کرده ایم.آنچه بدنبالش هستیم این است که آن مواردی که خاص سازمان است و در ضوابط قبلی نیامده در این ضوابط جدید بیاوریم . نکته دیگر اینکه نظارت و ارزیابی داشته باشیم که این ضوابط در خصوص اجرای دورکاری که به ادارات ارسال شده به چه شکل و با چه کیفیتی اجرا شده است؟ باید توجه کنیم. از تجارب سازمان ها و نهادهای مشابه در زمینه اجرای دورکاری استفاده کنیم و در اجرای این برنامه انعطاف پذیر باشیم.

ارائه پیش نویس سند راهبردی توسعه منابع انسانی دستورجلسه بعدی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در پایان ملکی در جمع بندی این نشست اظهارداشت: در این سند نیز مانند برخی اسناد دیگر، عناوین زیادی آورده شده که شاید قابلیت اجرایی نداشته باشد لذا ضمن کاهش این موارد، پیشنهادم این است که ساختار این سند با عنوان برنامه جامع توسعه منابع انسانی در نظر گرفته شود.در این برنامه رعایت چند نکته مهم است: نکته اول تبیین کنیم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چه فهمی از منابع انسانی داریم.مزیت این اقدام این است که متوجه می شویم کارشناس برنامه ریزی درسی با کارشناسان دیگر بخش ها تفاوت ماهوی دارد.

وی افزود: نکته دوم و سوم بیان وضع موجود با تحلیلی کاملا واقع بینانه و بیان وضع مطلوب است.نکته چهارم و خیلی مهم این است که برای کاهش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، برنامه ریزی های لازم را انجام دهد و راهکار تعیین کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان خواست تا زمان بندی ارائه ضوابط و اقدامات مربوط به سه دستور جلسه نشست امروز به دقت تعیین شده و در صورتجلسه درج شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار