کرونای انگلیسی در کودکان و افزایش درگیری ریوی

تهران (پانا) - یک فوق تخصص عفونی اطفال با بیان اینکه در حال حاضر میزان درگیری ریوی در کودکان مبتلا به کرونا افزایش یافته است، گفت: برای کودکان زیر دو سال استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود. در عین حال کودکان بالای پنج سال حتما باید از ماسک استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۱۷۷۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
کرونای انگلیسی در کودکان و افزایش درگیری ریوی

به‌گزارش ایسنا، عبدالله کریمی درباره وضعیت ابتلای کودکان به کرونای انگلیسی در خیز چهارم بیماری در کشور، گفت: انعکاس افزایش بیماری در بزرگسالان، در اطفال دیده می‌شود. وقتی بیماری پیک می‌زند، طبعا درصد گرفتاری کودکان نیز افزایش می‌یابد. البته از آنجایی که میزان انتقال بسیار زیاد است، تعداد افرادی که در بازه زمانی در کودکان درگیر می‌شوند، تعدادشان بیشتر می‌شود. بر این اساس تعداد بیماران اطفال را بیشتر داریم.

وی افزود: در پیک‌های قبلی درگیری ریوی را به میزان کمتری از درگیری گوارشی در کودکان مشاهده می‌کردیم، اما در حال حاضر درگیری ریوی هم در کودکان بیشتر شده است. شدت کرونای انگلیسی حدود ۱.۳ برابر بیشتر از واریانت ووهان بوده است، اما از آنجایی که در بازه زمانی کوتاه‌تری تعداد بیشتری درگیر بیماری می‌شوند، بنابراین تعداد افراد بیشتری در یک بازه زمانی به بیمارستان‌ها منتقل شده و تحت درمان قرار می‌گیرند. الگوی بیماری هم در کودکان که بیشتر گوارشی بود اما اکنون درگیری ریوی درصدش بیشتر شده است. البته هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت که این درگیری ریوی چند درصد افزایش یافته، اما به طور کلی افزایش یافته است.

کریمی درباره وضعیت مرگ و میر کودکان و اطفال در شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا نیز گفت: به طور کلی میزان مرگ‌ومیر کرونا در کودکان زیاد نیست. عمدتا مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کودکانی دیده می‌شود که دچار نقایص ایمنی بوده یا به بیماری‌هایی مانند سرطان مبتلا باشند. به صورت عادی تعداد زیاد نیست. به طوری کلی هشت تا ۱۰ درصد از مرگ و میر ناشی از کرونا در کودکان عادی و سالم بوده و ۹۰ درصد مرگ‌ومیر کرونا در کودکانی است که نقص سیستم ایمنی یا مشکلات مزمن دارند.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده‌ها مراقب کودکان باشند، ماسک بزنند، سعی کنند تا از خانه خارج نشوند، دورهمی برگزار نکنند، بهداشت را هم رعایت کنند. بیش از آن هم به دولتمردان توصیه می‌کنیم که واکسن را زودتر وارد کنند، اکنون درصد واکسیناسیون بسیار پایین است. وقتی بزرگسالان واکسن تزریق کنند، ایمنی گروهی ایجاد شده و کودکان هم در امان می‌مانند.

وی ادامه داد: هنوز مطالعات کافی در زمینه واکسیناسیون کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال انجام نشده، اما اگر بزرگسالان مصون شوند، کودکان هم مبتلا نشده و منتقل هم نمی‌کنند. توصیه ما واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌هایی است که متاسفانه اکنون رها شده‌اند.

کریمی درباره ماسک زدن کودکان نیز گفت: برای کودکان زیر دو سال استفاده از ماسک توصیه نمی‌کنیم. بین دو تا پنج سال اگر کودک تحمل دارد، ماسک بزنند، اما اگر نمی‌تواند تحمل کند، استفاده نشود. بالای پنج سال حتما باید از ماسک استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار