افتتاح طرح استحصال و تفکیک اتان در پالایشگاههای عسلویه و مهر

بوشهر(پانا)- طرح استحصال و تفکیک اتان و اجزای سنگین گاز غنی در دو پالایشگاه عسلویه و مهر در ارتباط زنده تصویری با رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۱۱۷۷۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح طرح استحصال و تفکیک اتان در پالایشگاههای عسلویه و مهر

مدیرعامل شرکت پالایش گاز پارسیان سپهر گفت: این طرح با سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلار اجرا شده است.

محمود زیرکچیان زاده افزود: این طرح، استحصال اجزای سنگین گاز غنی از اتان به بالا است که سالانه از انتشار ۰.۵ میلیون تن دی اکسید کربن و ۱۰ کیلو گرم جیوه در هوا جلوگیری می‌کند.

زیرکچیان زاده گفت: مهمترین هدف از اجرای این طرح، جداسازی ۳.۳ میلیون تن اجزای سنگین گاز غنی است که ارزش اقتصادی آن حدود یک میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود و ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند و همچنین از خام سوزی جلوگیری می‌شود.

او افزود: در این طرح سالانه ۱.۳ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان و بوتان (ال. پی. جی) و یک میلیون تن کاندنسیت (میعانات گازی) تولید می‌شود که علاوه بر استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی، قابلیت صادرات مسقیم و ارزآوری برای کشور را نیز دارا است.

زیرکچیان زاده گفت: بازپرداخت‌ها و هزینه‌های عملیاتی، میزان بازگشت سرمایه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

زیرکچیان زاده با اشاره به ایجاد اشتغال اجرای طرح استحصال و تفکیک اتان گفت: در ۲ بخش ایجاد اشتغال انجام شده است. در بخش اجرا ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در ۲ پالایشگاه فعالیت داشتند و اشتغالزایی غیر مستقیم نیز ۱۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

او گفت: در بخش عملیات نیز در ۲ پالایشگاه مهر و عسلویه در مجموع ۸۰۰ اشتغال مستقیم و حدود ۲ هزار اشتغال غیر مستقیم ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار