کدام باکتری عامل پوسیدگی دندان است؟

تهران (پانا) - گونه‌های استرپتوکوکوس موتانس یکی از اصلی‌ترین باکتری‌های عامل پوسیدگی هستند. برای جلوگیری از انتشار آن‌ها و آسیب‌رسانی به دندان، بهترین راهکار رعایت بهداشت مناسب دهان است. باکتری که باعث پوسیدگی دندان می شود، میکروارگانیسمی است که خودش را در قالب یک روکش به نام پلاک دندانی روی دندان قرار می دهد. پلاک‌های دندانی لکه‌های سفید روی دندان هستند و زمانی که پوسیدگی افزایش پیدا می کند، به دندان آسیب وارد خواهند کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کدام باکتری عامل پوسیدگی دندان است؟

به‌گزارش نمناک، این فرایند شامل مراحل مختلفی است که در آن باکتری باعث ایجاد پوسیدگی می شود و در هر مرحله یکی از باکتری‌ها فعالیت می کند اما عموما باکتری استرپتوکوکوس موتانس در قسمت اولیه این فرآیند حضور دارد. در حالی که باکتری لاکتوباسیلیسوس و بیفیدوباکتریوم در مراحل پیشرفته حضور دارند. اگرچه همه انسان ها در دهان خود دارای میکروارگانیسم ها هستند اما باکتری که باعث ایجاد پوسیدگی می شود، در دهان افراد سالم وجود ندارد.

پوسیدگی‌های دندان
پوسیدگی نتیجه تخریب بافت‌های دندانی از طریق اسیدهایی است که باکتری ها را به شکل گروهی از پلاک های دندانی ایجاد می کنند. همان طور که پیش تر گفتیم، پلاک هایی روی دندان شکل می گیرد که باعث پوسیدگی آن می شود.

انواع مختلفی از پوسیدگی های دندانی وجود دارد که شامل موارد زیر است:
تاج:
این یکی از رایج ترین انواع پوسیدگی ها بر روی سطوح مسئول جویدن غذا روی دندان است که هم در کودکان و هم در نوجوانان اتفاق می افتد.

داخلی یا مجاورتی:
این پوسیدگی معمولاً در فضاهای بین دندانی اتفاق می افتد که به راحتی قابل تشخیص نیستند.

ریشه‌ای:
این نوع پوسیدگی معمولاً در بین جوانان و در سنین بالاتر بیشتر اتفاق می افتد که به دلیل انقباض لثه است و ریشه دندان را در معرض خطر قرار می دهد و باعث پوسیدگی آن خواهد شد.

ثانویه یا بازگشتی:
این پوسیدگی ها در کنار قسمت هایی که افراد دندانشان را پر کرده اند، در نزدیکی تاج اتفاق می افتد که قبلا دندانپزشک در آن قسمت درمان مربوط به پوسیدگی را انجام داده است.

باکتری " استرپتوکوکوس موتانس "عامل پوسیدگی
همان طور که گفتیم باکتری استرپتوکوکوس موتانس عامل ایجاد پوسیدگی است که به گروه باکتری لاکتیک اسید مربوط می شود و در محیط هایی با سطح PH پایین رشد می کنند. این باکتری ها از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود و روی دندان و لثه های آن ها می چسبد و پلاک ها را تشکیل می دهد. زمانی که پوسیدگی بسیار عمیق و شدید باشد، ممکن است باکتری های دیگری مثل اس سالیواریوس، اس. پاراسانگوئینیس و اس. کونستلاتوس هم دخیل باشند که فرد می تواند با رعایت اصول بهداشت دهانی از انتشار آن ها پیشگیری کند.

در بعضی از موارد ابتلا به پوسیدگی دندانی، باکتری اس. موتانس اصلاً حضور ندارد اما در این قسمت ها باکتری هایی مثل اس. سوبرینوس، اورالیس و اس. سالیواریوس یافت می شوند. زمانی که پوسیدگی اتفاق بیفتد، حضور چند نوع باکتری لاکتوباسیلیوس رایج است.

سایر باکتری های مرتبط با پوسیدگی دندان
باکتری های دیگری هم عامل ایجاد پوسیدگی هستند مثل استینومیسز ها که مشخصاً در بسیاری از پوسیدگی های ریشه ای حضور دارند. اگرچه نقش آن ها در پیشرفت این وضعیت هنوز مشخص نیست اما همانطور که بخش سلامت نمناک اشاره کرده است این باکتریوم یکی از اولین باکتری های تشکیل شده در دهان کودکان است.

باکتری بیفیدوباکتریوم نیز یک باکتری بی هوازی است که به صورت گروهی در قسمت هایی از روده یافت می شوند. باکتری های پی دنتیکولن، اس. اینوپیناتا و پی. دنتیوم نیز معمولاً بعد از پیشرفته شدن پوسیدگی یافت می شوند.

پرووتلا یکی دیگر از باکتری های بی هوازی و از رایج ترین عوامل پوسیدگی دهانی محسوب می شود و ممکن است به دلیل عفونت های دهان و دندان یا دیگر بیماری های داخل دهان ایجاد شده باشند اما نقش آن ها در پوسیدگی دندان هنوز واضح و مشخص نیست. از طرف دیگر ویلونلا در دهان های سالم به وفور یافت می شود. بهداشت مناسب دندان از همه این مشکلات جلوگیری می کند و همچنین باکتری های پاتوژنیک را از بین می برد.

چگونه با باکتری عامل پوسیدگی دندان مبارزه کنیم؟
عوامل زیادی هستند که رشد باکتری را افزایش می دهند. اولین عامل، مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، مثل نوشیدنی های شیرین، شیرینی و کلوچه است که هر چقدر بیشتر از این مواد غذایی مصرف کنید، احتمال ابتلا به پوسیدگی دندانی افزایش پیدا می کند.

مواد غذایی دیگر که حاوی نشاسته هستند، مانند سیب زمینی یا نان می توانند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهند.
روش خوردن شما نیز بر روی پوسیدگی دندان اثرگذار است. بهتر است که مواد عذایی ذکر شده را فقط یک بار در روز استفاده کنید و مدام در طول روز از آن ها استفاده نکنید؛ حتی اگر مقدار بسیار کمی باشد.

بهداشت مناسب دهان نیز یک راهکار عملی و موثر است. پیشنهاد می کنیم که یک ساعت بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و همچنین از نخ دندان و شوینده حاوی فلوراید استفاده کنید و سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار