مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

مهم ترین وظیفه مدیر حرکت در مسیر آموزش بدون توجه به دغدغه سیاسی است

تبریز (پانا)- رویکردهای ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش در شورای مدیران و روسای نواحی و مناطق آذربایجان شرقی توسط مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تشریح شد.

کد مطلب: ۱۱۷۶۸۹۲
لینک کوتاه کپی شد
مهم ترین وظیفه مدیر حرکت در مسیر آموزش بدون توجه به دغدغه سیاسی است

جعفر پاشایی در شورای مدیران و روسای آموزش و پرورش نواحی و مناطق در ارتباط ویدیویی گفت: آنطور که شایسته بود شبانه روزی برای روشن ماندن چراغ تعلیم و تربیت تلاش شده است و در دوران کرونایی حوزه بهداشت و درمان کشور به هر نحوی قدردانی شده اما یکطرف قضیه معلمان هستند و آنطور که شایسته است قدردانی نشده و ما بعنوان مسئولان باید این خلاقیت ها و همت ها و تلاش ها را به صورت شایسته و برازنده تقدیر کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: مهمترین شاخصه های حکمرانی شایسته توانایی راه حل پیدا کردن است، وظیفه ای که به ما محول شده، مأموریت اداری است و فلسفه وجودی معینی دارد و مهم ترین وظیفه یک مدیر حرکت در مسیر تحقق فعالیت ها است.

وی ادامه داد: مهم ترین وظیفه یک مدیر حرکت در مسیر ماموریت ها برای مدرسه، دانش آموز و کلاس های درس و محتوای کلاس های درسی است و در سایر سطوح مدیریتی و کارشناسان به فهرست کردن و اعلام کردن مشکلات به سطوح بالاتر محدود نمی شود و نقش مدیر گره گشایی و حل مسئله است.

پاشایی با بیان اینکه وزیر محترم آنچه در حوزه تعلیم تربیت تاکید کرده، این است که ما ماموریت داریم تلاش و کوشش کنبم تا نتایجی را حاصل کنیم، افزود: برای تحقق این نتایج ناگزیر به پیش بینی برنامه ها و نتیجه هستیم.

یکی از چالش های امروز آموزش و پرورش بی توجهی به نتیجه است

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: مروری بر شاخص های محدود سنجش و ارزیابی نظام آموزش و اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی نشان می دهد اصولاً آگاهی از میزان دستیابی به اهداف کمتر مورد اعتنا قرار می گیرد به همین خاطر نتایج آزمایش های بین المللی که در حقیقت شاخص تحقق اهداف یادگیری است نیز کمتر مبنای تدوین سیاست و برنامه های مداخله ای برای تاثیر گذاری بر نتایج آن بوده است.

وی در ادامه برنامه های اولویت دار وزیر آموزش و پرورش را بدین شرح بیان کرد: فرصت باقیمانده را غنیمت بشمارید هرچند رویکرد ما به برنامه کوتاه مدت نیست، اما باید فرصت باقیمانده را غنیمت بشماریم و از اندیشیدن به پس از پایان دولت خودداری کنیم و اجازه ندهیم که نگرانی نسبت به آینده موجب تضییع فرصت های موجود ما شود.

پاشایی تاکید کرد: کسانی که در صدد تأثیرگذاری برای آینده هستند باید فرصت باقیمانده را غنیمت بشمارند و به خدا توسل کرده و خود را نسبت به بهره گیری بهینه مسئول حفظ کنند و بدانند که عذاب و ذلت به دست خداوند است و توجه کنند کسی شایستگی مسئولیت های بالاتر را دارد که در همین جایگاهی که دارد قابلیت ها، مسئولیت ها و تعهد خود را آشکار کرده باشد.

کسانی که همین فرصت های موجود را تباه می کنند نبایستی به فرصت های جدید دل ببندند

مسئول دستگاه تعلیم و تربیت استان گفت: ساماندهی نیروی انسانی در مقطع زمانی با تجربه ای که در این زمینه داریم ،ارتقای کیفیت و بهبود صلاحیت های تخصصی حرفه ای معلمان و مدیران ، بهبود نظام سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی ، تحول در برنامه درسی، تحول در دانش آموز که هرگونه تحول در فعالیت دانش آموز خلاصه می شود، تحول در مدرسه، پیگیری اجرا و ارزیابی بسته های تحولی، بعنوان رویکرد های مهم وزیر در سال ۱۴۰۰ عنوان شده است.

تضمین دسترسی همگان به آموزش در ناحیه و منطقه اولویت باشد

وی ادامه داد: کاستن از آثار و پیامدهای آموزش به روش غیر حضوری، افزایش شایستگی های آموزش در بستر فضای مجازی و تولید آموزش ها در زیست بوم جدید ، تقویت پیوندهای شبکه ای بین همه مسئولان آموزش و پرورش ، تدوین مدل آموزش بعد از کرونا، برگزاری شایسته سنجش و یادگیری دانش آموزان از دیگر رویکرد های مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است.

پاشایی در ادامه با تاکید بر اینکه دهه اول اردیبهشت بازخوردی از اقدامات استان گزارش شود، گفت: اولین اولویت اهتمام و برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس و فعال کردن ستادهای پروژه مهر است.

تدبیر جبران عقب ماندگی دانش آموزان و پرداختن به حوزه آموزشی از نظر عقلی،محتوایی و علمی مخصوصا پایه های اول و دوم در دروس پایه و عملی و دنباله دار، از دیگر اولویت های مورد تاکید مدیرکل بود.

پاشایی با بیان اینکه ارزیابی از آموخته های دانش آموزان قبل از امتحانات توسط معلمان انجام شود، تدوین برنامه تلفیقی، تفویض اختیار به مدیر مدرسه بر حسب شرایط، تضمین دسترسی دانش آموزان به آموزش،تضمین کیفیت یادگیری دانش آموزان، تقویت ارتباط دیجیتالی بین اعضای آموزش و پرورش، حتی الامکان از جابه جایی معلم خودداری شود، مگر در مواقع ضرورت، استفاده حداکثری از فرصت باقیمانده ،تکان دادن شاخص های ارزیابی ناحیه و منطقه با اولویت بندی،توجه به کلیه پایه ها اما توجه به پایه دوازدهم از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی مهم تر است، برانامه ریزی برای افزایش رتبه در کنکور، ورود مستقیم مدیران به ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی ،پیگیری و نظارت بر روند پیشرفت تحصیلی،انسداد مبانی بی سوادی را از دیگر اولویت های مهم استان برشمرد.

وی تصریح کرد: این دو ماه اولویت با حوزه آموزش، نظارت، پیگیری دانش آموز و امتحانات و تضمین دسترسی است و توجه شود که این زمان تکرار نشدنی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: اعتباراتی که در بخش های مختلف وجود دارد، توسط مدیران نظارت شود، تا به موقع و درست هزینه شود.

به گفته پاشایی باید به فعال کردن کمیته های هدایت تحصیلی، اوقات فراغت دانش آموزان مخصوصا در حوزه آسیب های اجتماعی، گره گشایی در جذب حق التدریس ها،کمک به برگزاری سالم امتحانات خرداد ماه و پرهیز از کار حاشیه ای در انتخابات توجه جدی شود.

پاشایی با اشاره به اینکه دغدغه های سیاسی را از خود دور کنیم و دغدغه آموزش داشته باشیم، بر فعال شدن ستادهای گرامیداشت هفته معلم تاکید کرده و افزود: تمام ابزار و امکانات برای سپاس گذاری از معلمان در جهت ایجاد انگیزه صورت گیرد.

عدم ایجاد دغدغه جدید برای اولیا در زمان ثبت نام

وی در ادامه گفت: ثبت‌نام دانش آموزان مهم است و میزان رضایتمندی اولیا و معلمان و دانش آموزان در این مقطع آشکار می شود، بنابراین ثبت نام آسان، روان و منسجم مدنظر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان گفت: محبت و مهربانی و گشاده رویی در زمان های سخت برای موفقیت آمیز بودن برنامه ها لازم و همیشگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار