عضو هیئت رئیسه دهمین دوره مجلس دانش آموزی:

تحقق واقعی عدالت آموزشی نیاز امروز جامعه تعلیم و تربیت است

ارومیه (پانا) - نماینده و عضو هیئت رئیسه دهمین دوره مجلس دانش آموزی و مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت عدالت آموزشی در معنای واقعی باید در سطح همه مناطق محروم و برخوردار محقق شود.

کد مطلب: ۱۱۷۶۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
تحقق واقعی عدالت آموزشی نیاز امروز جامعه تعلیم و تربیت است

سحر غلامی در آیین دیدار وزیر آموزش و پرورش با دانش آموزان منتخب استان آذربایجان غربی که در سالن نیکخواه استانداری برگزار شد به جزییات واژه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: پس از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، متاسفانه ما مدارسی در برخی از مناطق استان داریم که از نعمت برق و امکانات بدیهی از قبیل سیستم های رایانه ای، ویدیو پروژکتور و ... محروم هستند. حتی بعضا فاقد سرویس های بهداشتی هستند؛ نوسازی و تجهیز مدارس قدیمی به صورت متوازن در همه مناطق کشور به گونه ای که عدالت آموزشی رعایت شود. ناراحت کننده ولی واقعی است که در بسیاری از مناطق استان بیش از 50 درصد بناهای مدارس از سازه های دهه 60 و قبل از آن است که عاجزانه خواهشمندیم دستوری فوری در این خصوص صادر کنید.

نماینده دانش آموزان استان آذربایجان غربی در مجلس دانش آموزی در ادامه به بیان برخی کاستی ها در آموزش و پرروش استان پرداخت و گفت: احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی از جمله دارالقرآن ، اردوگاه ، کتابخانه ، کانون های فرهنگی و تربیتی و سالن های ورزشی با ابزارها و تجهیزات به روز ، متناسب با نیازهای کنونی دانش آموزان، توجه به نیازهای واقعی استان و شهرستان ها و مناطق در جذب و تامین نیرو به ویژه اختصاص مشاوران، مربیان پرورشی و مراقبین سلامت مدارس در جهت ارتقای سطح روانشناختی، آموزش مهارت ها و سبک زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مهم ترین موارد مورد تأکید برای بهبود در استان آذربایجان غربی هستند.

غلامی گفت: با اینکه امروزه لزوم آموزش مجازی و دسترسی به اینترنت پر سرعت بر هیچ کس پوشیده نیست، مناطق کثیری از استان ما نه تنها به اینترنت وصل نیستند بلکه گوشی همراهشان برای یک تماس تلفنی ساده نیز آنتن دهی ندارد. نتیجه آن می شود که غیور مردان و شیرزنان این استان که قبلا رشادت های خود را در پیشبرد آرمان ها و پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با نثار جان و مال و خون های پاکشان نشان داده اند این بار در جست و جوی اینترنت و آنتن موبایل در قله های استان، افتخار آفرینی کنند، ولی ای کاش روزی برسد که افتخار ما آموزش رایگان و برابر و تامین امکانات در راستای ارتقای مهارت های آموزشی و پرورشی دانش آموزن باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در انتقاد از محتوای کتب درسی به وزیر گفت: خواهشمندیم محتوای کتب درسی به گونه ای طراحی شود تا علاوه بر مهارت های آموزشی دانش آموزان، مهارت های فردی و اجتماعی و مهارت های زندگی کردن را نیز عملا به آنها بیاموزند و در نهایت با سنجش این آموزه ها و بررسی های علمی، روانشناختی و هدایت تحصیلی- شغلی، نهایتا دانش آموزان را برای عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و بصیرتی و همچنین ادامه تحصیل در دانشگاه آماده کند.

غلامی به کنکور نیز اشاره کرد و گفت: ما امروز شاهد آن هستیم که سدی به نام کنکور در یک روز و ساعت خاص، آینده و سرنوشت دانش آموزان را تعیین می کند و چه بسا خانواده هایی که زیر بار فشار روانی یا فرزندان خود و آینده فرزندانشان را از دست می دهند؛ آیا عدالت آموزشی این است که تلاش 12 ساله یک دانش آموز را با یک آزمون چند ساعته ارزیابی کرد؟ آیا عدالت آموزشی این است فردی که در مدارس خاص تحصیل می کند یا هزینه های هنگفتی برای کلاس های خارج از مدرسه در موسسات مجاز و غیرمجاز صرف می کند، موفق شود و دانش آموزی که در مناطق محروم و در مدارس عادی تحصیل می کند، از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل در رشته ای که استعداد آن را دارد باز بماند؟

وی در ادامه به بازنگری و اصلاح ساختار فعلی بومی گزینی و استخدام نیرو تأکید کرد و گفت: چرا که در روند کنونی به دلیل اشتراک بوم مناطق کوچک با شهرستان های بزرگ همجوار، ظرفیت پذیرش مناطق محروم توسط داوطلبین شهرستان های مرفه و دارای امکانات آموزشی بیشتر تکمیل می شود و دانش آموزان مناطق کمتر توسعه یافته، از پذیرش در سهمیه تخصیصی به منطقه و شهر خود محروم می مانند و نتیجه آن می شود که معلمان غیر بومی پس از جذب در بدنه آموزش و پرورش، به جای دغدغه آموزشی و پرورشی، دغدغه انتقال به شهر بومی خود را دارند.

عضو هیئت رییسه مجلس دانش آموزی گفت: برگشت سند اردوگاه شهید باهنر به نام آموزش و پرورش که برگ زرینی بر افتخارات شما است، قابل ستایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار