گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه

تهران (پانا) - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که به ازبکستان سفر کرده است با عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۵۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و ازبکستان درباره مسائل دوجانبه

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در اولین مرحله از سفر خود به چهار کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان، صبح امروز در تاشکند پایتخت ازبکستان با عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گفتگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با مرور بر روابط دو کشور در حوزه روابط دوجانبه خصوصا موضوعات اقتصادی، تبادلات تجاری و همکاری‌ها در حوزه‌های حمل و نقل، ترانزیت و انرژی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توجیه اقتصادی آن، مسائل سیاسی بین دو کشور و زمینه‌های موجود در حوزه همکاری‌های فرهنگی و گردشگری، راه‌های گسترش همکاری‌های فی‌مابین در موضوعات گفته شده را مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با تاکید بر جایگاه منطقه‌ای و تاثیرگذاری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله همکاری‌ها در مجامع بین المللی، همکاری‌های پارلمانی بین گروه‌های دوستی مجالس دو کشور، همکاری‌ها در حوزه‌های حمل و نقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت‌های بندری ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت‌های موجود برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، حمل ونقل و لجستیک را فراتر از شرایط حاضر دانست و ضرورت گسترش همکاری‌های فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری‌های دو کشور در روند صلح افغانستان و همکاری‌ها در مجامع حقوقی- بین‌المللی از دیگر محورهای مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در این دیدار بود.

محمدجواد ظریف پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای ازبکستانی خود از مهمان‌نوازی دولت و ملت ازبکستان تشکر کرد و با تبریک جشن نوروز به مردم ازبکستان گفت: مردم ازبکستان با ما در نوروز و در بسیاری از موضوعات فرهنگی شریک هستند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در زمینه روابط اقتصادی، سیاسی فرهنگی و تقویت گسترش روابط بین ایران و ازبکستان و همینطور درباره همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در رابطه با صلح افغانستان گفت‌وگو کردیم.

ظریف ضمن ابراز امیدواری به گسترش همکاری‌های دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راه ترانزیت ازبکستان به بازارهای جهانی و آب‌های آزاد را فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآورشد: حوزه‌های مختلف همکاری بین دو کشور وجود دارد، تاریخ مشترک بسیار طولانی ما زمینه برای دوستی بین دو ملت را بیش از پیش گسترش می‌دهد و امیدوارم در ملاقات امروز بعد از ظهر با آقای میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان این زمینه‌ها را گسترش بیشتری بدهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار