فلامینگوها مهمان آبگیرهای خراسان شمالی

بجنورد(پانا) - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت بیش از ۵۰ قطعه پرنده مهاجر فلامینگو در منطقه ساریگل شهرستان اسفراین مشاهده شدند که محیط‌بانان از آنان تصویربرداری کردند.

کد مطلب: ۱۱۷۴۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
فلامینگوها مهمان آبگیرهای  خراسان شمالی

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست استان بهروز جعفری اظهار داشت: اخیرا یکی ۲ قطعه فلامینگو هم در آبگیرهای اطراف سد بارزو شهرستان شیروان مشاهده شده است.

وی افزود: فلامینگوها در مسیر مهاجرت از مناطق گرم کره زمین و استان های جنوبی کشور به این استان رسیده است و چند روزی در آبگیرهای این استان ماندگار می شوند.

جعفری تصریح کرد: این پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت به مناطق سرسیر در بین راه برای تغذیه و استراحت در آب بند ها و آبگیر ها فرود آمده اند که پس از مدتی این منطقه را ترک و ادامه مسیر خواهند داد.

وی افزود: علاوه بر فلامینگوها، سایر پرندگان مهاجر از جمله اکراس سیاه در مسیر کوچ به مناطق سردسیر سیبری چند روزی را در این استان سپری می کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرندگان مهاجر در این فصل، برای زادآوری به مناطق سردسیر مهاجرت می کنند.

اکراس سیاه از جمله پرندگان کمیاب است. اکراس سیاه ۵۵ سانتی‌متر است، منقار خمیده و پاهای بلند دارد که از دور تقریبا سیاه یکدست بنظر می آید.

فلامینگو هم از گونه هایی است که عمدتا در کنار دریا و دریاچه های آب شور با عمق کم زندگی می کند و دریاچه ارومیه، حاشیه دریای خزر و سیستان و بلوچستان از زیستگاه های اصلی این پرنده در ایران است

این گونه مهاجر، پیش از این هم در برخی از آبگیرهای شهرستان جاجرم مشاهده شده بود.

فلامینگو، با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، پرنده ای آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی است که به آرامی راه می‌رود و در حالی که سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده، تغذیه می‌کند.

این گونه شاخص ترین پرنده آبچر در جهان است و پر و بال بنفش- قرمز، به تنهایی این پرنده را از سایر پرندگان ممتاز می کند.

به گزارش پانا ، هرساله پرندگان مهاجر از اواسط فصل پاییز از مناطق سردسیر سیبری به تالاب ها و آبگیرهای خراسان شمالی وارد می شوند و پس از زمستان گذرانی در اوایل بهار برای زادآوری به سیبری باز می گردند.

بیشتر پرندگان مهاجر که به استان وارد می شوند در سدهای شیرین دره، بیدواز، بارزو و حاشیه رودخانه های اترک و کال شور جاجرم فصل سرما را سپری می کنند.

گروهی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی، گذری و گروهی زمستان گذر هستند، تعداد کمی از پرندگان از جمله اکراس، حواصیل ارغوانی و آبچلیک پاسرخ مهاجر عبوری هستند که بعد از توقف کوتاه ۱۰ تا ۱۵ روزه به مسیر خود به سمت مناطق گرم جنوبی ادامه می دهند اما بیشتر گونه ها زمستان گذر هستند که فصل سرما را در استان سپری می کنند.

بیشترین پذیرش پرندگان مهاجر در سد شیرین دره به عنوان آبگیری مناسب است، با توجه به کاهش جریان آب در رودخانه های اترک و کال شور در سال های گذشته، تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در حاشیه این رودخانه ها کاهش یافته است و پرندگان بیشتر به سمت آبگیرها و پشت سدها تمایل پیدا کرده اند.

در خراسان شمالی ۵۶ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۵۰ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه، چهار گونه دوزیست از ۲۰ گونه و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مدیریت می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار