شهریورماه ۹۹؛ «سلطان قبر» دستگیر شد

تهران (پانا) - آغاز پیک جدیدِ کرونا در کشور، ابقای محسن هاشمی در ریاست شورای شهر تهران، معرفی 8 متهم پرونده «ویلموتس» به دادسرا، اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی»، دستگیری سلطان قبر، اجرای حکم اعدام «نوید افکاری» و صدور حکم روح‌الله زم و اکبر طبری بخشی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی در شهریورماه سال ۹۹ بود.

کد مطلب: ۱۱۷۳۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شهریورماه ۹۹؛ «سلطان قبر» دستگیر شد

ششمین ماه سال 99 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

آغاز پیک جدیدِ کرونا در کشور

همچنین در روند کشوری بیماری کووید۱۹ در شهریورماه یک پیک جدید خفیف شکل‌ گرفت و روند مختصر صعودی یا شروع پیک خفیف و جزئی در ۱۹ استان دیده شد. طبق اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا در محاسبات روند بیماری کووید۱۹، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود همچنین دسته‌بندی استان‌ها بر اساس میزان بروز انجام گرفته است و نمودار بر اساس تغییرات موارد ابتلا و مرگ خواهد بود. در شهریورماه روند مختصر صعودی یا شروع پیک خفیف و جزئی در ۱۹ استان اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، لرستان، هرمزگان، فارس، سمنان، زنجان، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و گلستان دیده شد.

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر باقی ماند

جلسه انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای شهر تهران در شهریورماه برگزار شد و محسن هاشمی در انتخابات سال چهارم هیأت رئیسه شورای شهر پنجم شهر تهران به عنوان رئیس شورای شهر ابقا شد. محسن هاشمی با 18 رأی موافق به عنوان رئیس چهارمین سال شورای پنجم انتخاب شد. همچنین ابراهیم امینی از ۲۰ رای اخذ شده با ۱۶ رأی نایب رئیس شورای شهر تهران شد.

معرفی ۸ متهم پرونده «ویلموتس» به دادسرا

ماجرای قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران پس از اعلام حکم نهایی فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر محکومیت 160 میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال برای پرداخت به این سرمربی بلژیکی حواشی زیادی به دنبال داشت که در پی این موضوع سازمان بازرسی کل کشور 8 متهم پرونده ویلموتس را به دادستانی تهران معرفی کرد. در گزارش سازمان بازرسی، پرونده 8 نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شد.

ترخیص استاد شجریان از بیمارستان

استاد محمدرضا شجریان که روز شنبه ۲۵ مرداد ماه به علت افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و شوک سپتیک در بخش «آی سی یو» بیمارستان جم تهران بستری شده بود در شهریورماه از بیمارستان ترخیص شد.

افزایش حقوق پرستاران

افزایش حقوق پرستاران یکی از مطالبات جدی این قشر از جامعه است که سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهریورماه از افزایش ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حقوق پرستاران و استخدام ۲۵۰۰ پرستار در بیمارستان‌های دولتی خبر داده بود‌. سید کامل تقوی نژاد در گزارشی به وزیر بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیات علمی همه کارکنان دولتی گروه پرستاری اعم از پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک بهیار که حکم یا قرارداد مستقیم با مراکز تابعه وزارت بهداشت دارند، خبر داده بود.

اعلام حکم پرونده قتل «رومینا اشرفی»

یکی از اخبار تلخ و دردناک که در اوایل خردادماه سال ۹۹ رخ داده بود، قتل رومینا اشرفی دختر ۱۴ ساله اهل تالش بود که به دست پدرش با داس سربریده شد. بی شک قتل رومینا یکی از وحشتناک‌ترین جنایاتی است که در سال‌های اخیر رخ داده است. در شهریورماه حکم متهم این پرونده اعلام شد که بر اساس آن قاتل رومینا اشرفی به اتهام قتل عمد از جنبه عمومی جرم به ٩ سال حبس و پرداخت دیه و فرد دیگر (بهمن خاوری) به دو سال حبس و تبعید محکوم شد. اعلام حکم این پرونده با واکنش‌هایی روبرو شد که دادگستری گیلان از غیر قطعی بودن محکومیت اعلام شده پیرامون پرونده قتل رومینا اشرفی خبر داده بود.

زمزمه حذف آزمون‌‌های ارشد و دکتری

حذف آزمون‌های کشوری در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکور تبدیل شده است. در شهریورماه سال گذشته نیز زمزمه‌هایی از حذف احتمالی کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی مطرح شد. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حذف آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار نقشه جامع علمی کشور است، تاکید کرده بود که کمیسیون آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اعمال تغییرات در نحوه برگزاری این دو آزمون است. وی همچنین تاکید کرده بود که کمیسیون آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال اعمال تغییرات در نحوه برگزاری این دو آزمون است، ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری آزمون دوره دکتری یک مصوبه دارد و آن اینکه آزمون این دوره باید به صورت متمرکز برگزار شود اما حل این موضوع باید در تعامل با مجلس صورت گیرد.

ماجرای هتاکی به مردم مازندران

تابستان سال گذشته فردی با سفر به یکی از شهرهای مازندران با انتشار فیلمی از خود اقدام به هتاکی به مردم مازندران کرده بود که این موضوع با واکنش مردم روبرو شد. فرد هتاک از سوی پلیس دستگیر شد و در شهریورماه حجت الاسلام اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران از صدور حکم محکومیت فرد هتاک به مردم این استان خبر داد و گفته بود: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر توهین به مردم مازندران با رصد نیرو‌های اطلاعاتی، عامل هتاکی بازداشت و پس از پیگیری‌های متعدد دستگیر و متهم جهت رسیدگی به جرم ارتکابی تحویل مراجع قضایی استان شد. به گفته رئیس کل دادگستری استان مازندران، با تشکیل پرونده در حوزه قضایی مرزن آباد، متهم بابت تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا مجموعا به تحمل ۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق تعزیری و مجازات تکمیلی منع اقامت و تردد در استان‌های ساحلی شمال کشور و اقامت اجباری در مناطق محروم به مدت ۲ سال نیز محکوم شد.

«سلطان قبر» دستگیر شد

دستگیری فردی به نام «امیری» معروف به سلطان قبر در شهریورماه خبرساز شد. حجت الاسلام و المسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام دستگیری این فرد گفته بود: امیری که از حدود چند ماه پیش متواری شده بود، با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، دستگاه‌های امنیتی و مسئولان قضایی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شهرری شد. این فرد که از سال‌های پیش فعالیت غیرقانونی خود را در زمینه خرید و فروش قبور بر اساس رویه خاصی دنبال می کرد، حدود ۵۰ سال سن دارد. این شخص طی سال‌های گذشته تاکنون پس از جلب اعتماد دارندگان و خریداران قبور، آنها را به قیمت های ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری و تا حدود ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

حکم «اکبر طبری » صادر شد

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است و در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. در شهریورماه سال ۹۹ سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم این متهم خبر داد و بر اساس حکم صادره از ناحیه دادگاه کیفری یک استان تهران، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در این پرونده مجموعا به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است. در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی و یک سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل اجرا است. سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حکم محکومیت سایر متهمان این پرونده، اعلام کرده بود: فرهاد مشایخ فریدون به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه چند نفره ارتشاءبا لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده است و با تخفیفات مورد نظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است. رسول دانیال زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشاء به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه در مورد وی تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفات به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. بیژن قاسم زاده سنگرودی به جرم تاثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی و حمیدرضا علیزاده به اتهام مشابه به ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم شد.

اجرای حکم اعدام «نوید افکاری»

حکم قصاص یک متهم به قتل که در سال ۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود در شهریورماه در زندان عادل آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد. حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفته بود: این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال شد. پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور دو قاضی تشکیل گردید متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد. پس از این نیز رأی صادره با اعتراض وکیل مدافع متهم در شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور بررسی که در نهایت حکم صادره مبنی بر قصاص نفس قطعیت یافت و پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد. فرد اعدامی «نوید افکاری» بوده است.

حکم اعدام برای «روح‌الله زم»

مهرماه سال ۹۸ بود که «روح‌الله زم» ادمین کانال تلگرامی «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. در مجموع 7 جلسه دادگاه برای این متهم برگزار و در نهایت در شهریورماه حکم اعدام برای او صادر شد.

قتل «میترا استاد» عمد اعلام شد

همچنین در شهریورماه سال گذشته جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد رای اصراری پرونده قتل میترا استاد برگزار شد و رئیس دیوان عالی کشور در این جلسه گفته بود: پرونده نجفی شاکى خصوصى ندارد و قصاص و دیه منتفى است و آنچه که باید تعیین تکلیف شود جنبه عمومى جرم است. این پرونده یکى دو بار بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان عالى مورد بحث قرار گرفته و نهایتا در هیات عمومى باید تعیین تکلیف شود. اگر جنایت واقع شده به صورت عمد تلقى شود یا غیرعمد و شبه عمد باشد، نوع دیگرى مجازات دارد، از این جهت بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان عالى کشور اختلاف افتاده است. در این جلسه نظرات قضات دیوان عالی کشور مطرح شده بود و در نهایت مجموع قضات شرکت کننده ٦٦ نفر بودن که ٣٩ نفر رای کیفرى یک و ٢٧ نفر راى دیوان عالى را تایید کردند و بر این اساس هیات عمومى دیوان عالى کشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار