معرفی دریاچه‌های زیبای دماوند

دماوند(پانا) - دریاچه تار و دریاچه هویر از دریاچه‌های زیبای ایران است و واقعا زیبا و دل‌انگیز هستند.

کد مطلب: ۱۱۷۲۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
معرفی دریاچه‌های زیبای دماوند

دریاچه‌های تار و هویر از مقاصد طبیعت‌گردی استان تهران بوده و از اماکن دیدنی دماوند محسوب می‌شوند، که در روستایی به نام هویر در ۳۰ کیلومتری این شهر واقع‌ شده‌اند و این دو دریاچه‌ در فاصله ۵۰۰ متری از یکدیگر قرار داشته و از پدیده‌های زمین‌شناسی هستند که در اثر لغزش زمین به وجود آمدند.

این دریاچه‌‌های زمین‌شناختی تار و هویر، از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی‌ بوده که در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و دور تا دور این دو دریاچه را کوه‌ها محاصره کردند به‌طوری که رشته‌ کوه‌های قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب آن به چشم می‌خورند و نکته بسیار جالل اینکه کلسیم، منیزیم، کربنات، مواد شیمیایی آب دریاچه‌ها را تشکیل می‌دهند.

زمین‌شناسان راندگی مُشا، فشم و لغزش کوه در پهلوى جنوبى دریاچه را علت شکل‌گیری دریاچه‌های تار و هویر می‌دانند، که طبق گفته آنان در دوران کواترنری، این موضوع موجب رانش تقریبا بزرگی از زرین‎کوه (رشته کوه‎هاى جنوب دریاچه) شده و با ایجاد پشته‎اى به بلنداى بیش از ۵۰ متر، سدى طبیعى در برابر روان آب‎هاى سطحى ایجاد و شرایط لازم براى انباشت آب فراهم آمده است.

پوشش گیاهی منطقه به خاطر فرسایش خاک و چرای دام تراکم کمی را داراست، اما از تنوع نسبتاً خوبی برخوردار است. هیچ‌گونه درخت یا بوته‌ای در اطراف دریاچه‌ها دیده نمی‌شود، هرچند که در گذشته گیاه آویشن در این مکان یافت می‌شد. گیاهان آبی در درون دریاچه‌ها نیز از جمله گیاهان تار و هویر هستند.

قوچ، میش البرزی و کل بز، پوشش جانوری تار و هویر را تشکیل می‌دهند و آبزیانی چون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش در این دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. اداره حفاظت محیط‌ زیست دماوند نیز چند نوع ماهی دیگر به دریاچه‌ها ریخته است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کوهستانی که دو دریاچه تار و هویر واقع شده اند همواره شرایط آب و هوایی خنک و روبه سردی را دارا هستند. مطابق با مطالعات صورت گرفته در هر سال به طور متوسط ۷۶۰ میلی لیتر باران در دو دریاچه تار و هویر می‌بارد. گرم ترین ماه سال، تیر می‌باشد که دمایی در حدود ۱۸ درجه سانتی گراد را برای این منطقه به ارمغان می‌آورد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه‌های تار و هویر در دماوند اوایل اردیبهشت تا پایان ماه شهریور است. در بیشتر فصل های سال آب دریاچه ها همچنان خنک است و گرمای هوا را خنثی می کند. پیشنهاد می کنیم که اگر سرمایی هستید فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید.

ماهی‌گیری، کوهنوردی، قایقرانی، شنا و.... از جمله تفریحات ممکن در این دو دریاچه است، البته لازم به ذکر است که بدانید ماهیگیری در این دریاچه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست است.

سالانه از این منطقه گردشگری 120هزار نفر بازدید می‌کنند و ماندن شب در کنار دریاچه یکی از لذت‌های این سفر است. می‌توانید کمپینی را در زمین‌های اطراف برپا کنید و از اقامت در طبیعت لذت ببرید یا اقامت در خانه‌های محلی، هتل‌ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف نیز یکی دیگر از گزینه‌های اقامت شما است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار