کرونا و دانش آموزان و راهکارهای گره گشا برای کاهش آسیب های روانی به نقل از یک روانشناس:

والدین به هیچ عنوان بخاطر عدم یادگیری در شبکه مجازی کودکان را سرزنش نکنند

بوشهر(پانا) - یک دکترای روانشناسی درخصوص نوع آسیب ها دردوره شیوع ویروس کرونا و نحوه کاهش حجم آسیب ها می گوید این ویروس با توجه به سرعت انتقال آن برای جمعیت کره زمین یک بحران به شمار می آید، اما این بحران نه تنها سلامت جسمی بسیاری از افراد را تهدید کرده، بلکه سلامت روان انسان ها را نیز دستخوش آسیب می کند.

کد مطلب: ۱۱۷۲۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
والدین به هیچ عنوان بخاطر عدم یادگیری در شبکه مجازی کودکان را سرزنش نکنند

مرضیه فیروزه، دکترای روانشناسی در خصوص نوع آسیب ها در مدت شیوع ویروس کرونا و نحوه کاهش حجم آسیب ها در گفت و گو با پانا اظهار کرد:« این ویروس با توجه به سرعت انتقال آن برای جمعیت کره زمین یک بحران به شمار می آید، اما این بحران نه تنها سلامت جسمی بسیاری از افراد را تهدید کرده، بلکه سلامت روان انسان را نیز بسیار آسیب پذیر کرده است.»

فیروزه تاکید کرد: «دانش آموزانی که دچار اشکالات ارتباطی، حرف نزدن، گوشه گیری، کمبود اعتماد به نفس، گوش ندادن، خوب نگاه نکردن و اشکالات گفتاری مثل تاخیر کلامی، اشکالات تلفظی مانند ترس از صحبت و سخنرانی و فرار از موقعیت های اجتماعی هستند، با میزان بالایی از اضطراب و استرس مواجه می شوند و به تدریج احساس بی کفایتی می کنند که نادیده گرفتن آن سبب تحلیل و کاهش قدرت ذهنی و عملی فرد می شود. پس با اقدامات متعهدانه، تماس با لحظه اکنون و پذیرش انعطاف پذیری روانی می توان مسیر راه را هموار کرد.»

او در مورد کنترل اضطراب برای مقابله با مشکلات موجود ادامه داد: «باید بحران را مدیریت کرد. مدیریت بحران شامل کنترل اضطراب برای حل مشکل، بررسی مساله از ابعاد و زوایای مختلف و پیدا کردن راه حل مساله بدون اضطراب است. در بحران فراگیر کرونا باید در کنار دانش آموزان آسیب پذیر باشیم. مدیریت این بیماری در دست تک تک افراد جامعه است. همه با هم می توانیم با کاربرد شیوه های کنترل اضطراب در دانش آموزان از حجم آسیب ها در سال پیش رو کم کرده و با شیوع بیشتر این ویروس مقابله کنیم.»

فیروزه خاطرنشان کرد: «با استفاده از تماس های تصویری می توان انگیزه، شور و نشاط در دانش آموزان ایجاد کرد. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم، فراهم کردن اردوهای مجازی، تشویق به انجام فعالیت های ورزشی از جمله تمرین های تنفسی، مدیتیشن، ارتباط با اقوام و دوستان بصورت مجازی، مطالعه و یادگیری در زمینه های مورد علاقه با کمک کارها و فعالیت های خلاقانه در کلاس، بازی های مجازی و دانش آموز محور بودن کلاس است که باعث می شود عزت نفس در بچه ها تقویت شود و تجربه شیرینی از کلاس به یادگار بماند. همچنین باعث کاهش اضطراب و استرس در بین دانش آموزان و از بین رفتن احساس شدید تنهایی در آنها شود.»

او در مورد نقش والدین در کاهش اضطراب و رفع استرس در سال تحصیلی جدید گفت: «والدین باید با فرزندان خود مهربان باشند. به هیچ عنوان کودکان و نوجوانان خود را به خاطر عدم یادگیری سرزنش نکنند، بلکه گفتگوی آزاد داشته باشند. در موضوعی که باعث استرس شده صحبت کنند با دلگرمی دادن به کودک و بدون واکنش منفی، نگرانی هایش را رفع کنند. در حضور فرزند، چیزی از سختی ها و مشکلات درس خواندن از طریق فضای مجازی نگویند. از مزایای آموزش مجازی برای فرزندان بگویند که امکان ضبط تدریس معلم وجود دارد و اگر جایی از درس را متوجه نشده اند، می توانند رفع اشکال کنند. عوامل حواس پرتی را از فرزندشان دور کنند. والدین تا حد امکان از دور بر کار فرزندشان نظارت داشته باشند و هنگام تدریس کنار او ننشینند تا حس ترس و خجالت بر او غالب نشود.»

فیروزه تصریح کرد: «با شیوع این ویروس و برگزاری کلاسها به صورت مجازی یکی از دغدغه های بزرگ اولیاء، مشکلات و آسیب های جسمی نظیر اضافه وزن، عدم تحرک و بی نظمی فرزندان است که با ارائه راهکارهای مفید مانند تمرکز بهتر روی فعالیت های خود و انجام فعالیت های ورزشی مورد علاقه، باعث تقویت سیستم ایمنی دانش آموز می شود که نمونه بارز آن اجرای طرح کوچ در بین دانش آموزان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار