پروین اعتصامی، الگوی تکرار ناشدنی ادبیات ایران

شهرری(پانا)- رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی سال ۱۲۸۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد. از او به عنوان مشهورترین شاعره زن ایران یاد می‌شود و به پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای، روز بیست و پنجم اسفندماه روز بزرگداشت این شاعره بزرگ نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پروین اعتصامی، الگوی تکرار ناشدنی ادبیات ایران

پروین در بیست و هشت سالگی ازدواج کرد، اما به دلیل اختلاف فکری با همسرش، پس از چندی از او جدا شد. پس از جدایی، برای مدتی در کتاب‌خانه دانشسرای عالی تهران با عنوان کتابدار مشغول به کار شد.
افسانه مه‌آبادی، دبیر ادبیات فارسی در رابطه با زندگینامه پروین اعتصامی به پانا گفت: من در زندگی‌نامه او خوانده‌ام که شوهر پروین از افسران شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه بوده است. اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشته؛ او که در خانه‌ای سرشار از مظاهر معنوی و ادبی و به دور از هر‌گونه آلودگی پرورش یافته بود پس از ازدواج ناگهان به خانه‌ای وارد شد که یک دم از بساط عیش و نوش خالی نبود و طبیعی است همراهی این دو طبع مخالف نمی‌توانست دوام یابد و سرانجام این ازدواج ناهمگون به جدایی کشید و پروین پس از دو ماه و نیم اقامت در خانه شوهر با گذشتن از کابین از او جدا شد.
او تاکید کرد: در میان اشعار او، شعری وجود ندارد که با کمک آن بتوان صراحتاً شخص شاعر را شناخت. شعر پروین از دیدگاه طرز بیان مفاهیم و معانی، بیشتر به صورت «مناظره» و «سؤال و جواب» است. در دیوان او بیش از هفتاد نمونه مناظره آمده که وی را از این لحاظ در میان شاعران فارسی برجسته ساخته‌ است.
مه‌آبادی افزود: درخشش این شاعره بزرگ که می‌توانست فروغ بیشتری داشته باشد، با مرگ زودهنگامش متوقف شد و آسمان ادبیات ایران نابغه بزرگی را از دست داد. اعتصامی برای زنان ایران الگویی بزرگ و تکرار ناشدنی بود.

خبرنگار دانش‌آموز: فاطمه خسروی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار