ایران هنوز در موج اول فناوری مانده است

تهران (پانا) - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از آماده سازی 7طرح کلیدی معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران هنوز در موج اول فناوری مانده است

به گزارش روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده«به وقت ایران» بیست و چهارم اسفندماه با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت و سیدعبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با موضوع جایگاه صنعت ایران از شبکه هفت سیما روی آنتن رفت.
قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار داشت: به جرات می توانم بگویم که هنوز ایران در موج اول فناوری است، ولی قطعا می توان آن را تغییر داد. آنچه که امروز به عنوان فناوری های روز در دنیا مطرح است، حاصل سه انقلاب صنعتی می باشد. انقلاب صنعتی اول با ماشین بخار، انقلاب صنعتی دوم با الکتریسیته، انقلاب صنعتی سوم با کامپیوتر شروع شد و امروز آنچه که سایبرفیزیک نامیده می شود، انقلاب صنعتی چهارم است که می توان گفت در سال 2006آغاز شده و از سال 2012، کشورها در این خصوص برنامه ریزی کرده اند.
وی تصریح کرد:امسال در سال 2021، بسیاری از کشورها پیشرفت های خوبی در این مسیر داشتند. در صورتی که امواج این انقلاب صنعتی که از آن به عنوان انقلاب صنعتی تحول آفرین و بهره گیری از علومی مانند نانوتکنولوژی و علوم شناختی و همچنین هوش مصنوعی تحولات عظیمی را رقم می زند، هنوز وارد این فضا نشده اند. اگر انقلاب صنعتی اول، دوم و سوم را موج اول بدانیم و انقلاب صنعتی چهارم را موج دوم، ما هنوز وارد موج دوم نشده ایم ولی به ناچار باید وارد این عرصه شویم و راهی غیر از این نداریم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت افزود: این انقلاب صنعتی، سونامی عجیبی را ایجاد خواهد کرد که در عرصه تولید، تولید با کیفیت با قیمت ارزان تر و رقابتی در مقایسه با آنانی که هنوز وارد این فضا نشده اند و یا خود را برای این فضا آماده نکرده اند، خواهد داشت. بنابراین؛ تاثیرات عظیم و بزرگی در اقتصاد جهان خواهد گذاشت.
قبادیان اضافه کرد: تلاش کشور در سال های اخیر در این راستا و در ابتدا فرهنگسازی بود و سپس هشدار دهیم و خود را آماده کنیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از آماده سازی 7طرح کلیدی برای این فضا خبر داد و گفت: این طرح ها آماده شده اند، ولی باید تاکید کنم که پایه این طرح ها آموزش است.
وی درباره این 7طرح کلیدی توضیح داد: فهرست طرح های معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری عبارتند از: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) ،طرح بومی سازی محصولات فناوری ارزی ، طرح شهرک فناوری و تحقیقاتی کاوش خودرو (پیشنهادی)، طرح تحول دانشگاه صنایع و معادن ایران ، طرح ساماندهی موسسات آموزشی، پژوهشی و فناورانه صمت در فراز (پیشنهادی)، طرح دره فناوری های برتر لواسان (پیشنهادی)و طرح جذب 500 نخبه دانش آموخته دانشگاهی در حوزه های مختلف صمت می باشد.
قبادیان در ادامه گفت: در پلتفرم، پیش بینی شده است که 13هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کرده اند و 5هزار مسئله در این پلتفرم در اختیار همگان است. امروز دانشجویان ارشد و دکتری کشور، مسئله روز و بنگاه های صنعتی و معدنی را انتخاب خواهند کرد.
وی افزود: در این طرح موافقت گرفتیم که دانشجویان تاپ، ارشد و دکتری که به خدمت سربازی می روند، بعد از یک دوره آموزشی کوتاه مدت وارد واحدهای آرندی و شرکت های دانش بنیان شوند.
قبادیان گفت: برای کمک به رساله ها و پایان نامه ها برای علاقه‌مندسازی دانشجویان درخواست 70میلیارد تومان، بودجه کردیم که رد شد.
قبادیان با تاکید بر اینکه موتور محرک انقلاب صنعتی چهارم، نیروی انسانی است، افزود: منظور منابع انسانی توسعه یافته است، در غیراینصورت با منابع انسانی که توانایی توسعه گری ندارند، نمی توان وارد این فضا شد. بنابراین؛ در سه مقطع اساسی که دو مقطع آن آموزش های رسمی می باشد، در آموزش و پرورش در سطح دیپلم و در آموزش عالی در سطح کاردانی، کارشناسی و ارشد و دکتری به عنوان زیرساخت قلمداد می شوند. در بحث دوم که آموزش های غیر رسمی مطرح می شود باید با انقلاب صنعتی چهارم هم راستا شوند.
وی ایراد اساسی در آموزش و پرورش و آموزش عالی را عرضه بودن و تقاضا محور نبودن دانست و گفت: اگر در سیاستگذاری به جای عرضه محوری تقاضا محوری را پیشه کنیم، قطعا آنچه را که بنا خواهیم کرد بنای مستحکمی خواهد بود که در بحث آموزش های غیررسمی و کوتاه مدت خواهیم داشت.
قبادیان با بیان اینکه مسیری که پیش گرفته ایم بیشتر سلیقه محور است تا برنامه محور، گفت: باید برنامه ای داشت که سلیقه ها در آن دخالتی نداشته باشد.
وی معتقد است که در این راستا و در کنار مباحث مربوط به منابع انسانی باید چند کار کلیدی انجام داد، اول آنکه کار کارشناسی کنیم و مانند برنامه های توسعه پنج ساله، حداقل یکساله و دو ساله برنامه های هر وزارت خانه را مصوب کرد.
قبادیان از سویی اظهار امیدواری کرد و گفت: از سال 93 تا قبل از ورود من به وزارتخانه، سه تفاهم نامه میان وزارت صمت، وارت عتف بسته شد. یکی از این تفاهم نامه ها در ارتباط با آشنا کردن دانشجویان کاردانی و کارشناسی با صنعت و جامعه بود و خوشبختانه حرکتهای خوبی صورت گرفته ولی باید توجه داشت که آموزش در یک شب و یک روز اتفاق نمی افتد. دومین تفاهم نامه، هدفمند کردن و ماموریت گرا و مسئله محور کردن پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری بود.
وی عنوان کرد: از سال 68تا سال 93، حدود 500پروانه آرندی داریم. در عرض 6سال سه برابر آن تقاضا دادند. بنابراین؛ صنعت احساس کرده که حیات او با علم و آرندی همراه است.
توسعه منابع انسانی کشور بسیار ضعیف است
در ادامه برنامه؛ سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درباره وضعیت آموزش در صنعت اذعان داشت: هنوز دچار مشکلات بسیار خاصی هستیم، این مشکلات خود را در دو بخش نشان می دهد. هم در سطح پائین تکنسینی و هم در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد این مشکلات وجود دارد.
وی افزود: امروزه بسیاری از همکاران من، نیازمند کارگر هستند. ولی متاسفانه کارگر فنی وجود ندارد. در بخش صنعت برای تهیه کارگر فنی، هزینه های بسیار بالایی صرف می شود. هیچ کدام از فارغ التحصیلان برحسب تقاضای صنعت به دانشگاه نرفتند.
سهل آبادی اضافه کرد: صنعت نیازهای خود را سال هاست که اعلام کرده و چندین سال است که بحث دانشگاه و صنعت در کشور مطرح است. متاسفانه مسئله آموزش امروز از سوی وزارت صمت به عنوان یک کار واجب مطرح نیست.
وی با بیان اینکه برنامه ها و طرح های موجود به دلیل تغییر مدیریت ها عقیم می ماند، گفت: گناه جامعه صنعتی که امسال در بحث کرونا، خود را نشان داد، چیست. جامعه صنعتی که با یک همیت و خرد جمعی در دوران کرونا به میدان آمد.
سهل آبادی با اشاره به اینکه توسعه منابع انسانی کشور بسیار ضعیف است، گفت: باید میان وزارت صمت، آموزش و پرورش و وزارت علوم و جامعه همکاری وسیعی صورت بگیرد.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار