سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به تبریز

تبریز(پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش برای شرکت و سخنرانی در همایش بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی وارد تبریز شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به تبریز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، همایش بزرگداشت صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی امروز از ساعت ۸:۳۰ در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز و بعد از ظهر ادامه همایش به صورت استانی در شبستر پیگیری خواهد شد.
حضور در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز و ادای احترام به شهدا و شرکت در جلسه مجمع نمایندگان استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه محمد باقر قالیباف به تبریز است.

روحانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه شیخ محمد خیابانی در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در خامنه، از توابع شهرستان شبستر به دنیا آمد.

وی در سال ۱۲۸۸ به علت برخورداری از سابقه درخشان، به عنوان نماینده مردم تبریز برای مجلس دوّم انتخاب شد و بعد از انتخابات به تهران رفت و در دفاع از آزادی و حقوق ملت از هیچ کوششی فروگذاری نکرد. شیخ محمد خیابانی قیام خود را در فروردین ۱۲۹۹ آغاز کرد و نیروهایش در ۲ روزِ تمام نیرو‌های انقلابی شهر و ادارات دولتی تبریز را تصرّف کردند و ۶ماه با کمال متانت مقاصد مورد نظر انقلابیون پیگیری و با هرگونه هرج و مرج و فتنه جویی برخورد شد.
در پی قیام پیروزمندانه مردم تبریز به رهبری شیخ که در نتیجه کار‌های نامناسب وثوق الدوله تشدید شده بود، امکان ادامه کار برای وثوق الدوله از بین رفت.
پس از تصرّف مقرّ حکومت مجاهدان تبریز به دست قزاق‌های کلنل روسی و نیرو‌های حکومتی، مخبرالسلطنه به تعقیب شیخ محمدخیابانی پرداخت و قزاق‌ها به خانه خیابانی حمله کردند.
این روحانی مبارزه مشروطه خواه سرانجام در بیست و دوم شهریور سال۱۲۹۹ هجری شمسی به شهادت رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار