افزایش نرخ ارز فرصتی برای توسعه صادرات است

تهران (پانا) - عضو اتاق تعاون ایران معتقد است افزایش نرخ ارز فرصتی برای توسعه صادرات است و این شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم خواهد کرد که بتوانند بر توسعه بازارهای صادراتی متمرکز شده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش نرخ ارز فرصتی برای توسعه صادرات است

رحیم چگنی با بیان اینکه عوامل متعددی در قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار هستند، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی است.

عضو اتاق تعاون ایران با بیان اینکه یکی از موارد مهمی که می‌تواند زمینه تحقق برنامه‌ریزی‌های تولید را افزایش دهد ثبات بازار و ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های تاثیرگذار بر بخش‌های تولیدی است، خاطرنشان کرد:‌ به جرات می‌توان گفت تولیدکنندگان چشم‌اندازی برای چند ماه آتی خود ندارند و در این بازار با احتیاط و با در نظر گرفتن ریسک‌های تولید قدم بر می دارند.

مدیرعامل شرکت زاگرس پوش در مراسم افتتاح فروشگاه جدید این شرکت در بازار بزرگ ایران مال، با تاکید بر توسعه بازار و تنوع محصولات برند زاگرس پوش اظهار کرد: بازار پوشاک ایران از ظرفیت های فراوانی برای خلق فرصت، سرمایه گذاری، اشتغال و کارآفرینی برخوردار است و ما در شرکت زاگرس پوش تلاش می کنیم این ظرفیت ها را با تمام توان شکوفا کنیم.

وی افزود: مدیرعامل زاگرس پوش بازار هدف این برند را اقشار متوسط و متوسط رو به بالا دانست و افزود: هدف ما مردمی کردن پوشاک فاخر ایرانی و به عبارت دیگر تولید پوشاک فاخر ایرانی و محدود کردن عرصه بر پوشاک خارجی است.

وی سیاست تعرفه ترجیحی را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: اغلب تولیدکنندگان توانایی تولیدات بسیاری از پوشاک را در داخل کشور دارند و نیازی به روابط دو جانبه تجاری با کشورها برای واردات پوشاک وجود ندارد.

چگنی درباره پیش‌بینی خود از بازار گفت: با توجه به ظرفیتهایی که این واحد تولیدی برای افزایش میزان تولید ایجاد کرده است طرح توسعه این واحد و افزایش تعداد شعب در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در توسعه بازار نگاه به بازار داخلی و خارجی مد نظر قرار دارد، اظهار کرد: به منظور خرده‌فروشی تولیدات، ۱۸ شعبه در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است و برنامه توسعه شعب در استان تهران و کلانشهرهای کشور در دستور کار قرار دارد بخش توسعه بازار شامل نیازهای خرد و تامین نیاز ادارات از برنامه‌هایی است که در دستور کار این واحد تولیدی قرار دارد.

چگنی عنوان کرد: توسعه برندها می‌تواند زمینه افزایش تولید و حاشیه سود را برای واحدهای تولیدی به همراه داشته باشد و تنها در این صورت است که می‌توان صادرات به بازارهای هدف را توسعه داد.

عضو اتاق تعاون در پاسخ به پرسشی درباره سهم این واحد تولیدی از بازار گفت در بخش خرده‌فروشی و تامین نیازهای کلیه پوشاک برای ادارات و سازمان ها توفیق خوبی به دست آمده است اما انتظار ما از بازار بیش از این است، به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های مهمی برای افزایش تولید و سهم بازار پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه افزایش شعب یکی از راهکارهای مهم برای افزایش سهم بازار است، گفت: نگاه ما آن است که بتوانیم بخش مهمی از نیازهای داخلی را با تولیدات ایرانی پاسخگو باشیم و میزان نیاز کشور به واردات پوشاک را تا حد ممکن کاهش دهیم.

عضو اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: مردم باید به این باور برسند که تولیدات ایرانی چه در زمینه کیفیت و چه در زمینه قیمت درسطح برندها، قابلیت رقابت با انواع خارجی را داشته و در بسیاری از موارد برای خریداران صرفه اقتصادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در این واحد تولیدی ۴۰۰ شغل مستقیم و ۲ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد شده است، عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز و روند رو به افزایش آن در یک سال گذشته یکی از دلایل افزایش رغبت مردم به خرید کالاها و به ویژه پوشاک ایرانی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت بتواند باید با اتخاذ راهکارهایی از قاچاق پوشاک به کشور جلوگیری کند، عنوان کرد: کنترل قاچاق موجب می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی و به ویژه برندها موفقیت بیشتری در کسب سهم از بازار داخلی به دست خواهند آورد،

چگنی گفت: تجربه موفق مشتریان در قیمت و کیفیت تولیدات ایرانی موجب خواهد شد تا به مشتریان دائمی برندهای ایرانی بدل شوند، به طور قطع خدمات پس از فروش تولیدات داخلی از مزیت‌های تولیدات ایرانی است به همین دلیل تولیدکنندگان داخلی ظرفیت‌های بسیاری برای کسب سهم از بازار داخلی خواهند داشت

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز انگیزه قاچاقچیان را کاهش داده است، اظهار کرد:‌ می‌توان گفت سهم تولیدات داخلی اکنون پاسخگوی ۵۰ درصد نیازهای مصرفی داخل کشور است.

وی با اشاره به تاثیرات نامطلوب کرونا بر صنعت پوشاک جهان گفت: اکنون تولیدات چین، ترکیه و بسیاری از کشورهای دارای تکنولوژی در عرصه پوشاک برروی دست آنها دپو شده و به طور قطع برای کسب سهم از بازار کشورهایی مانند ایران برنامه‌های خواهند داشت، به همین دلیل کنترل مبادی قاچاق پوشاک و اعمال تعرفه‌هایی که واردات پوشاک به کشور را محدود می‌کند، ضروری است.

عضو انجمن نساجی اظهار کرد: دامپینگ یکی از روش‌هایی است که برای افزایش سهم در بازارها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما وقتی بازار را به دست گرفتند قیمت تولیدات خود را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهند.

عضو اتاق تعاون با بیان اینکه ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید در این واحد تولیدی وارداتی است گفت: آلمان ترکیه و چین کشورهایی هستند که مواد اولیه مورد نیاز این واحد تولیدی از آنجا تامین می شود. نخ و پارچه از جمله این مواد اولیه است که به منظور افزایش تولید وارد می‌شود.

عضو اتاق تعاون درباره چالش‌های پیش روی تولید‌کنندگان پوشاک کشور اظهار کرد:‌کرونا واحدهای فعال در زمینه پوشاک را در سال جاری زمین‌گیر کرد، تعطیلات اسفند و فروردین، کاهش تقاضای ناشی از رکود در بسیاری از واحدهای تولیدی در کنار کاهش قدرت خرید مردم از مهمترین دلایل تاثیرات منفی کرونا بر صنعت پوشاک کشور بوده است.

وی تاکید کرد: بروزهر پدیده‌ای به خودی خود نمی‌تواند یک تهدید محسوب شود، کرونا یا افزایش نرخ ارز هرکدام در دل خود تهدیدها و فرصت‌هایی برای تولیدکنندگان ایرانی داشته‌اند، نرخ ارز اگرچه قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است اما حضور برندهای خارجی در کشور را نیز محدود کرده و برخی از برندهای خارجی اکنون نمایندگی‌های خود را از سطح ایران جمع‌آوری کرده‌اند، بنابراین می‌توان از این فرصت برای افزایش تولیدات و بهبود کیفیت استفاده کرده و با قیمتهای مناسب‌تر تولیدات داخلی را به مصرف‌کنندگان عرضه کرد.

عضو اتاق تعاون تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را با برندهای خارجی افزایش دهد، بحث تنوع تولیدات و محصولات است.

وی در زمینه صادرات نیز با بیان اینکه صادرات محدود و پراکنده‌ای به کشور عراق و سوریه روسیه انجام شده است، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز فرصتی برای توسعه صادرات است و این شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم خواهد کرد که بتوانند بر توسعه بازارهای صادراتی متمرکز شده و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهند.

چگنی با اشاره به مشکلاتی که در ثبت سفارش برخی از مواد اولیه تولید در واحدهای تولیدی پوشاک وجود دارد، گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که در تامین منابع ارزی وجود دارد با تصمیم های آنی و یک‌شبه در محدودیت واردات برخی از مواد اولیه و ثبت سفارش آن روبرو هستیم.

وی درباره قیمت محصولات تولیدی و تناسب آن با وضعیت معیشتی مردم نیز گفت: تولیدات این گروه تولیدی در دو گروه کیفی در حال تولید است که قیمت‌های آنها با همدیگر متفاوت است.

چگنی درباره شرایط رقابت با برندهای خارجی گفت: اگر برندهای خارجی به صورت رسمی و از موادی مبادی رسمی گمرکی به کشور وارد شوند تولیدکنندگان ایرانی قدرت آن را خواهند داشت که با پوشاک خارجی رقابت کنند اما اگر پوشاک خارجی بدون دادن تعرفه‌ها و عوارض گمرکی وارد شوند با قیمت مناسب تری قابل عرضه در بازار هستند و طبیعی است که تولیدات داخلی در بحث قیمت قدرت رقابت کمتری خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار