هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به وقوع مخاطره جوی در جنوب شرق

پیش بینی توفان گردو خاک با سرعت 110 کیلومتر در سیستان و بلوچستان

احتمال لغو پروازها و انسداد محورهای مواصلاتی وجود دارد

زاهدان (پانا)- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت فردا شنبه توفان و گرد و خاک با سرعت 90 تا 110 کیلومتر بر ساعت در شمال، مرکز و برخی نواحی جنوبی استان روی می دهد که موجب اختلال گسترده در ترددهای جاده ای، ریلی و هوایی مناطق درگیر می شود.

کد مطلب: ۱۱۷۰۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پیش بینی توفان گردو خاک با سرعت 110 کیلومتر در سیستان و بلوچستان

محسن حیدری در گفت وگو با پانا ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان برای شرایط جوی پیش رو گفت: براساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی امروز جمعه در نواحی مرکزی و جنوبی استان وزش باد به نسبت شدید و گردوخاک پیش بینی می شود اما وزش این باد برای فردا تبدیل به توفان گردوخاک می شود.
وی افزود: روز شنبه در شمال، مرکز و برخی نواحی جنوبی استان توفان گردوخاک پیش بینی می شود که سبب کاهش دید و اختلال گسترده در تردد های جاده ای و ریلی نیمه شمالی استان و احتمال لغو پروازها در زاهدان و زابل خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: منطقه اثر باد و گردوخاک شدید و توفان گردوخاک شهرستان های زاهدان، خاش، تفتان، میر جاوه، هیرمند، هامون، زهک، زابل، نیمروز، شمال شهرستانهای ایرانشهر، دلگان، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، گلشن پیش بینی می شود اما سرعت توفان در زاهدان بیشتر برآورد می شود.
حیدری خاطرنشان کرد: انتظار می رود در اثر وزش این باد چشمه های تولید گردوغبار استان فعال شود و توده های عظیم گرد و غبار شکل گیرد و مناطق وسیعی از استان و مناطق خارج از استان را درگیر کند.
وی افزود: از پیامدهای احتمالی این توفان می توان به خیزش شدید گرد و خاک، خسارت به تاسیسات، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده ای به سمت شمال استان و استانهای کرمان و خراسان جنوبی، اختلال در حمل و نقل ریلی و لغو برخی پروازها، احتمال بروز خسارت در گلخانه ها، دامداری ها، مرغداری ها، احتمال سقوط درختان و تابلوها و سقوط مصالح ساختمانی و اشیاء از ساختمان های در حال احداث و کاهش موقتی ۸ تا ۱۲ درجه ای دما از اواخر وقت شنبه اشاره کرد.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه اکید می شود تردد های غیر ضروری در محورهای مواصلاتی شمال استان لغو شود و مردم تا حد امکان از قرار گیری در فضای باز به سبب تهدیدات ناشی از سقوط اشیا و آلودگی شدید هوا خودداری کنند.
حیدری خاطرنشان کرد: فعالین عمرانی به ویژه در حوزه شهرستان زاهدان و مناطق غربی و شمالی استان برای کاهش خسارت وزش باد نسبت به استحکام بنا و سازه های در حال ساخت خود اقدام کنند و از کار در ارتفاع اکیدا خودداری کنند.
وی گفت: بخش کشاورزی نیز باید اقدامات پیشگیرانه نظیر کنترل پوشش گلخانه ها را در دستور کار قرار دهند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، آمادگی دستگاه های امدادی، اتخاذ تمهیدات لازم به وسیله دانشگاه های علوم پزشکی و اعلام ممنوعیت صعود به ارتفاعات بویژه قله تفتان از بعدازظهر جمعه تا شنبه شب را از جمله اقدامات لازم برای شرایط جوی پیش روی استان اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار