مشاور مرکز خدمات روانشناختی رازی ملارد:

وجود کرونا، ضرورت آگاهی از مهارت‌های زندگی و کنترل خشم را دوچندان کرد

مراجعه به روانشناس به دلیل وسواس فکری و پرخاشگری ناشی از در خانه ماندن، افزایش یافته است

ملارد(پانا)- کرونا و خانه نشینی در یک سال اخیر، بر مسائل ارتباطی، عاطفی و اقتصادی خانواده‌ها تاثیر چشمگیری داشته است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
وجود کرونا، ضرورت آگاهی از مهارت‌های زندگی و کنترل خشم را دوچندان کرد

زهرا طیبی، کارشناس ارشد مشاوره، به مدت ۱۰ سال است که به عنوان کارشناس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ملارد فعالیت می‌کند.

او در مورد تعداد مراجعان به مرکز مشاوره و مشکلات بوجود آمده در زمان شیوع کرونا، به پانا گفت: «در آغاز شیوع بیماری کرونا، تعداد مراجعه به مرکز مشاوره به خاطر ترس از ابتلا به کرونا کاهش داشت، ولی بعد از مدتی بخاطر استرس ناشی از بیماری و ترس از مبتلا شدن موجب افزایش مراجعان با مشکل استرس و اضطراب شد.»

او افزود: «همچنین در حوزه اختلالات یادگیری، تعداد مراجعان دانش‌آموز از مدارس بخاطر مشکلات یادگیری افزایش داشته و گویا آموزش مجازی علاوه بر استرس به خانواده و دانش‌آموز، عدم دسترسی به تبلت و گوشی موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان شده که نیاز به مداخله آموزشی خارج از حوزه درمان اختلالات یادگیری دارد. در خصوص افزایش اختلالات ناشی از شست وشوی زیاد به جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم، مراجعان با اختلال وسواس فکری عملی افزایش داشته است.»

اگر بخواهیم این روزها بهتر سپری شود و کمتر دچار عوارض ناشی از این شرایط شویم، لازم است ابتدا از دانش‌آموزان نیازسنجی صورت گیرد و براساس نیاز فعلی آنان اقدام به برگزاری آموزش‌های لازم براساس هر نیاز داشته باشیم

طیبی در مورد روند کلی مراجعه دانش‌آموزان به مشاور، بیان کرد: «به طور کلی میزان مراجعه به مرکز مشاوره نسبت به قبل کمتر شده، ولی مراجعه با مشکلاتی که عنوان شد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.»

او در مورد ایجاد پرخاشگری در نوجوانان به علت در خانه‌ماندن گفت: «متأسفانه مراجعه والدین با موضوع پرخاشگری کودکان نیز کم نبوده و با مداخلات روانشناختی اقدام به آموزش کنترل خشم به والد و فرزند داشتیم.»

این کارشناس ارشد مشاوره در مورد اثر کرونا بر تخریب رابطه فرزندان و والدین تصریح کرد: «از نظر آماری، آمار دقیقی در این رابطه نداریم، ولی از میزان مراجعه با این مشکل هم مواردی وجود داشته که نیاز به آموزش مجازی همگانی برای والدین و دانش‌آموزان دارد تا از این بحران به سلامت عبور کنیم.»

طیبی خاطرنشان کرد:«متاسفانه عدم ارتباط حضوری و دسترسی اکثریت دانش‌آموزان به فضای مجازی منجر به سوق‌دادن دانش‌آموزان به دوستی در فضای مجازی، با افرادی که شده که آنها را نمی‌شناسند.»

او در مورد اثر خانه‌نشینی بر روابط اجتماعی تاکید کرد: «ارتباط معلم و شاگرد هم دستخوش این شرایط شده و با تماس‌ها و مراجعاتی که داشتیم، بیشتر دانش‌آموزانی که از قبل وضعیت تحصیلی خوبی نداشتند، در وضعیت موجود افت تحصیلی‌شان بیشتر شده و به نظر می‌رسد ارتباط این دسته از دانش‌آموزان با معلمان خود کاهش چشم‌گیری داشته است.»

میزان اطلاعات والدین از فضای مجازی کمتر از فرزندانشان است و همین عامل، زنگ خطری برای ماست که آموزش استفاده ایمن از فضای مجازی برای والدین و دانش‌آموزان را پررنگ می‌کند

مشاور مرکز رازی ملارد برای گذراندن بهتر این روزها و بهره‌بردن درست از وقت برای دانش‌آموزان پیشنهاد کرد: «به نظر من، حضور این بیماری نوپدید نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی را دوچندان کرد. مخصوصاً آموزش مهارت حل مسأله، مدیریت هیجانات، مهارت‌های مقابله‌ای و آموزش کنترل خشم و استرس.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم این روزها بهتر سپری شود و کمتر دچار عوارض ناشی از این شرایط شویم، لازم است که ابتدا از دانش‌آموزان نیازسنجی صورت گیرد و براساس نیاز فعلی آنان اقدام به برگزاری آموزش‌های لازم براساس هر نیاز را داشته باشیم. خوشبختانه واحد مشاوره در کنار واحد پیشگیری، اقدامات مناسبی در منطقه داشته و با همت اعضای تخصصی هسته مشاوره، آموزش همزمان مهارت‌های مورد نیاز به والد، کودک و معلمان کلید خورد و تاکنون پیشرفت خوبی داشتیم.»

او به نقش والدین در این موضوع اشاره کرده و تأکید کرد: «به طور کلی علاوه بر نقش آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها در عبور از این بحران، والدین، نقش اصلی را در مدیریت این شرایط دارند و لازم است به آنها آموزش‌های مورد نیاز داده شود.»

طیبی در مورد مراجعان با مشکل اقتصادی در زمان کرونا نیز گفت: «میزان مراجعه با این مشکل افزایش چشم‌گیری داشته است و بخش اعظم مشکلات اقتصادی خانواده‌ها به ناتوانی در تامین تلفن همراه و تبلت جهت استفاده از آموزش مجازی مربوط است. بنابراین جهت پیشگیری از تاثیر مشکلات اقتصادی خانواده بر تحصیل دانش آموزان لازم است دسترسی همه دانش‌آموزان به شبکه شاد فراهم شود. البته مشکلات اقتصادی خانواده تاثیر زیادی در اوضاع روحی خانواده‌ها مخصوصا کودکان دارد و نباید صرفا، امر تحصیل دانش‌آموزان مدنظر باشد.»

او پیرامون آسیب‌شناسی شبکه‌های مجازی اظهار کرد: «افزایش گرایش به ارتباط مجازی، دوست‌یابی در فضای مجازی و مورد تهدید بودن دانش‌آموزان با حضور در شبکه‌های اجتماعی که مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیست، مشکلات زیادی در پی داشته که لزوم نظارت والدین بر این امر را ضروری کرده است.»

او گفت: «متأسفانه میزان اطلاعات والدین از فضای مجازی کمتر از فرزندانشان است و همین عامل، زنگ خطری برای ماست که آموزش استفاده ایمن از فضای مجازی برای والدین و دانش‌آموزان را پررنگ می‌کند.»

طیبی برای بهبود رابطه بین والدین و فرزندان در این دوران، آنها را به شرکت در دوره‌های آموزشی دعوت کرد و ادامه داد: «خوشبختانه دانشگاه تهران به همراه تعدادی از دانشگاه‌های برتر کشور اقدام به برگزاری روزانه وبینارهای مفیدی در ارتباط با آموزش مهارت‌های زندگی داشته که توصیه می‌کنم از همین بستر و رسانه‌های گروهی، از پتانسیل این دانشگاه‌ها در کنار آموزش و پرورش استفاده شود و این دسته از آموزش‌ها در قالب بسته آموزشی به طور رایگان به دست خانواده برسد.»

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار