بیماری‌های لثه چه نقشی در شدت عوارض کرونا دارند؟

تهران (پانا) - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماران کووید ۱۹ در صورت ابتلا به بیماری لثه، حداقل سه برابر بیشتر دچار عوارض می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بیماری‌های لثه چه نقشی در شدت عوارض کرونا دارند؟

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه‌ای که اخیراً، بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ انجام و در ژورنال پریودنتولوژی بالینی منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به بیماری لثه ۳.۵ برابر بیشتر در معرض مراقبت‌های ویژه و ۴.۵ برابر بیشتر نیازمند به دستگاه تنفس و تقریباً ۹ برابر بیشتر از افراد فاقد بیماری لثه در معرض مرگ قرار می‌گیرند.

مارکر‌های خونی نشان دهنده التهاب در بدن بیماران کووید ۱۹ مبتلا به بیماری لثه در مقایسه با کسانی که این بیماری را مشکل لثه‌ای نداشتند، به طور قابل توجهی بالاتر بود که این نشان می‌دهد که التهاب می‌تواند علت میانگین بالای عوارض در این افراد را تبیین کند.

پروفسور Lior Schapira، رئیس منتخب اتحادیه پریودنتولوژی اتحادیه اروپا (EFP) گفت: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که التهاب در حفره دهان ممکن است باعث شدیدتر شدن تاثیرات کرونا شود؛ بنابراین مراقبت از دهان و دندان باید بخشی از توصیه‌های بهداشتی برای کاهش خطر نتایج کرونای حاد باشد.

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت یک شکل جدی از بیماری لثه است که نیمی از بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پریودنتیت باعث التهاب لثه می‌شود و در صورت عدم درمان، التهاب آن می‌تواند به تمام بدن گسترش یابد.

کووید ۱۹ با یک واکنش التهابی مرتبط است که می‌تواند کشنده باشد. بنابراین، مطالعه جدید رابطه بین التهاب لثه و عوارض کووید ۱۹ را بررسی کرده است.

این یک مطالعه موردی و مراقبتی در کشور قطر بود که دارای سوابق الکترونیکی بهداشتی حاوی داده‌های پزشکی و دندانپزشکی است. این مطالعه شامل ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بین ماه‌های فوریه و ژوئیه سال ۲۰۲۰ بود.

از این تعداد ۴۰ نفر دارای عارضه (مراجعه به بخش ICU، نیاز به دستگاه تنفس یا مرگ) بودند و ۵۲۸ مورد عارضه‌ای نداشتند.

اطلاعات در مورد بیماری لثه و سایر عواملی که ممکن است با عوارض کووید ۱۹همراه باشد، از جمله شاخص توده بدن (BMI)، سیگار کشیدن، آسم، بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا جمع آوری شد. همچنین داده‌ها در مورد سطح خون مواد شیمیایی مربوط به التهاب در بدن به دست آمد.

از ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این مطالعه، ۲۵۸ نفر (۴۵ درصد) به بیماری لثه مبتلا بودند. بعد از اصلاح بر اساس سن، جنس، شاخص توده بدنی، وضعیت استعمال دخانیات و سایر شرایط، نسبت احتمال بروز عوارض "Covid-۱۹" در بیماران مبتلا به بیماری لثه، در مقایسه با افراد فاقد بیماری لثه، ۳.۶۷ درصد برای تمام عوارض کووید ۱۹، و ۳.۵۴درصد برای پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه، ۴.۵۷ درصد برای نیاز به دستگاه تنفس، و ۸.۸۱ درصد برای مرگ بوده است.

نویسندگان اظهار کردند: اگر بین علت پریودنتیت و افزایش میزان نتایج منفی در بیماران کووید ۱۹ رابطه علتی برقرار شود، ایجاد و حفظ سلامت لثه ممکن است به بخشی مهم در مراقبت از این بیماران تبدیل شود.

پروفسور ماریانو سانز از دانشگاه کامپلوتنس در مادرید اسپانیا که یکی از نویسندگان این تحقیق است، تصریح کرد: باکتری‌های دهان در بیماران پریودنتیت می‌توانند ریه‌ها را دچار عفونت کنند، به ویژه در کسانی که از دستگاه تنفس استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه ممکن است این امر به وخیم شدن وضعیت بیماران کووید ۱۹ منجر شود و خطر مرگ را افزایش دهد، گفت: کارکنان بیمارستان باید بیماران کووید ۱۹ مبتلا به التهاب لثه را شناسایی کرده و از دارو‌های ضد عفونی کننده خوراکی برای کاهش انتقال باکتری استفاده کنند.

پروفسور شاپیرا توضیح داد که رابطه بین پریودنتیت و بیماری‌های ریوی از جمله آسم، ذات الریه و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) کاملاً ثابت شده است.

او افزود: این مطالعه شواهد بیشتری در مورد ارتباط بین بهداشت دهان و دندان و بیماری تنفسی اضافه می‌کند. این یک بیماری شایع است اما می‌توان از آن پیشگیری و درمان کرد.

پروفسور نیکولاوست، دبیرکل اتحادیه اروپا برای بیماری پریودنتال نیز گفت: این مطالعه ارتباط دیگری بین بیماری پریودنتال و سلامت سیستمیک ما را برجسته می‌کند و نیاز به مراقبت‌های مداوم و مستمر دندانپزشکی را برای افراد در معرض خطر بیماری لثه و یک رویکرد پیشگیرانه قوی در برابر التهاب لثه در مردم تأکید می‌کند.

برای جلوگیری از بیماری لثه چه کاری می‌توان انجام داد؟

- با استفاده از مسواک دستی یا برقی بیش از یک بار در روز دندان‌های خود را با دقت مسواک بزنید.

- هر روز با مسواک بین دندان‌های خود را تمیز کنید (یا اگر فاصله‌ها بسیار کم است از نخ دندان استفاده کنید).

- برای کاهش التهاب می‌توان از دهان شویه یا خمیر دندان در بالای اسکراب استفاده کرد.

- سیگار نکشید، وزن و رژیم متعادل داشته باشید، ورزش کنید و استرس را کاهش دهید.

- اگر دیابت دارید، باید سطح قند خون خود را کنترل کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار