معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

رونمایی از پوستر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در شیراز

شیراز (پانا) - به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در هیچ نقطه کشور مانند استان فارس، ظرفیت پیوند عناصر هویتی یعنی هویت محلی، ملی و بین المللی و تمدن باستانی و اسلامی مشهود نیست.

کد مطلب: ۱۱۶۸۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از پوستر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در شیراز

رضوان حکیم زاده امروز در جمع اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش فارس با اعلام این مطلب گفت: به همین دلیل میزبانی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی به این دیار پهناور سپرده شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنوع گوناگون فرهنگی و هنری در استان فارس و وجود شاعران فرهیخته‌ای به مانند سعدی و حافظ که اندیشه‌های استوار ایران اسلامی را در قالب کلام دلنشین به مخاطب عرضه می‌کنند باعث شده این استان دارای ظرفیتی بی‌نظیر برای احیا و تقویت هویت کودکان باشد.
حکیم زاده با تاکید بر اینکه سومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در فارس به صورت مجازی برگزار خواهد شد بیان کرد: عدالت آموزشی دارای 3 جز است که دسترسی فارغ از نژاد و قومیت و مذهب به آموزش اولین جز و مهم‌ترین محور آن است و این مساله پیام مهمی در اهمیت آموزش اتباع دارد که یادآور می‌کند نباید از آموزش این کودکان غافل شد.
وی افزود:عدالت آموزشی را باید همان فرصت‌های برابر یادگیری دانست یعنی دقیقا آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان نصیب آموزشی یکسان یاد کردند و این به معنای آن است که کودکی که در تهران تحصیل می کند با کودکی در دور افتاده‌ترین روستاها آموزش می بیند باید دارای فرصت‌های برابر یادگیری باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید هدف و برنامه‌ها را از ثبت نام سراسری به سمت موفقیت همگانی، از انسداد موانع بی‌سوادی به انسداد موانع یادگیری و از تمرکز بر روی فعالیت‌ها به سمت تمرکز بر روی خروجی‌ها و نتایج پیش ببریم .
حکیم زاده گفت: عدالت تربیتی حلقه مفقوده آموزش ما است و هیچ چیزی نباید باعث شود به کودکان توجه کمی داشته باشیم و اگر بتوانیم احساس ارزشمند بودن را به کودکان القا کنیم گامی مهم در راستای تحقق عدالت تربیتی برداشته‌ایم.
او ادامه داد: در سال جاری اتفاق بزرگی برای کودکان این سرزمین رقم خورد و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل و ایجاد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جوامع مختلف در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین دوران برای سرمایه‌گذاری در راستای داشتن آینده‌ای روشن اوان کودکی یعنی دوران تولد تا قبل از دبستان است.
حکیم زاده با بیان اینکه پژوهش های حوزه شناختی نشان می دهد اکثر ارتباطات سیناپسی در مغز در5 سال اول زندگی شکل می گیرد افزود: یافته های پژوهش های متعدد علمی در حوزه مغز و اعصاب حاکی از آن است اگر این ظرفیت را فعال کنیم و در معرض محرکهای محیطی قرار دهیم این مساله تبدیل به یک ظرفیت می شود .
وی افزود: در حوزه پیش از دبستان در خانواده های فقیر و کمتر برخوردار چون کودکان کمتر در معرض محرک های محیطی قرار دارند ظرفیت ذهنی آنان کاهش می یابد و این مساله باعث کاهش احتمال موفقیت آنان در آینده می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی کشورها به صورت هدفمند با اولیا و کودکان خانوده های کمتر برخوردار کار می شود و برای پرورش ظرفیت های ذهنی آنان برنامه ریزی شده است.
حکیم زاده ادامه داد: دیگر پژوهش هایی که در علوم اجتماعی رفتاری انجام شده است حاکی از آن است که دانش آموزانی که از آموزش های اوان کودکی پیش دبستانی بهره مند بوده اند به طور معناداری در مقطع ابتدایی و متوسطه موفق تر ظاهر می شوند.
وی افزود: نتایج آزمون‌های تیمز 2019 نیز نشان می دهد نمره دانش‌آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند در دروس علوم و ریاضی پایه چهارم به مراتب بهتر از دانش آموزانی است که از این دوره آموزش بی بهره بوده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در دنیا کشورهایی که در شاخص هایی توسعه انسانی صاحب جایگاه هستند 100 درصد پوشش پیش دبستانی را دارا هستند.
حکیم زاده با بیان اینکه شاخص های توسعه انسانی دارای 3 شاخه آموزش، سلامت و اقتصاد می باشد گفت: کشور ایران در رده 64 شاخص های توسعه انسانی بر اساس رتبه بندی سازمان ملل می باشد و متغیر پوشش پیش دبستانی در این شاخص ها بیشتر از هر متغیر دیگری با جایگاه آن کشور ارتباط دارد.
وی با اشاره به اینکه دربرخی کشورها از 3 سالگی با کودکان برای نهادینه کردن ارزشهای ملی و مذهبی خودشان کار و برنامه ریزی می کنند افزود: بسیاری از بزرگان تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیده اند که به جای تمرکز بر روی آموزش عالی باید روی کودکان کار می شد که این مساله بسیار نکته مهمی برای ما فرهنگیان است.
حکیم زاده گفت: هرچند نظام آموزشی ما بیشتر با روبناها سرو کار داشته اما ما دوره ابتدایی را زیربنایی میدانیم که اگر درست ساخته و پرداخته شود بسیاری از مشکلات و معضلات آتی بر طرف خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:بر خلاف تصور عامه مردم که فکر می کنند اقتصاد باعث مهاجرت افراد می شود تحقیقات اخیر نشان داده است که بیگانگی هویتی و سردرگمی در این مساله مهم تربیتی متغیر مهم و اصلی در مهاجرت نخبگان و فرار مغزها بوده است.
حکیم زاده افزود: جوسازی‌های تبلیغاتی باعث شده اغلب جوانان تصورات خوبی از آن سوی مرزها داشته باشند و در عوض حسن نظری نسبت به وطن خود نداشته باشند که بروز کرونا باعث شد وجهه اصلی و نه چندان خوب جوامع سرمایه‌داری به خوبی عیان شود.
در انتهای این مراسم از پوستر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی دوره پیش دبستانی که قرار است اوایل سال آینده در شیراز برگزار شود رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار