در آیین افتتاحیه نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی»؛

اسلامی خبر داد: احداث۵۰۰ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاحیه نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» بر ضرورت بازگشت به داشته‌های اصیل در حوزه شهرسازی و معماری تأکید کرد و گفت که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حداقل ۵۰۰ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر احداث ‌شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اسلامی خبر داد: احداث۵۰۰ مدرسه در سایت‌های مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمد اسلامی، در همایش ملی "مدرسه ایرانی-معماری ایرانی" که در محل مدرسه ماندگار و تاریخی دارالفنون برگزار شد، نیاز مبرم هر کشوری را تبدیل فکر و اندیشه به طرح و برنامه و طرح و برنامه را به اقدام و عمل و ارتقاء مستمر آن‌ها در بستر زمان دانست تا موجبات شکل‌‌گیری رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره امیرکبیر و اقدامات او ازجمله پایه‌گذاری مدرسه ارزشمند دارالفنون، تعلیم، تربیت و آموزش‌وپرورش را جزوی لاینفک از جامعه خواند و افزود: باید دانش و مهارت را در کنار یکدیگر رشد دهیم تا اثربخشی لازم را شاهد باشیم؛ ما امروز نیازمند دانشگاهی با ۹۰درصد دانش‌آموخته بیکار نیستیم. این موضوع یعنی به بطالت گذراندن جوانی و سرمایه جوان کشور؛ ما باید به تعلیم و تربیت در سطوح گوناگون و به رشد و تحقق نتایج حاصل از آن اهتمام ویژه داشته باشیم و تحولی پدیدآوریم تا جامعه ما از تحصیل‌‌کرده شدن و کسب دانش سرخورده نشود؛ بلکه نشاط و پویایی را تجربه کند.

وی گفت: اگر ما از فرهنگ اصیل ایرانی مراقبت و مواظبت نکنیم، همچون گذشته که کاهلی کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از معماری ناب ایرانی و اسلامی بهره ببریم، دوباره شاهد نابهنجاری‌‌ در این حوزه خواهیم بود. بنابراین باید این کاهلی را متوقف کنیم و اجازه دهیم که بازگشت ما به شهرسازی و معماری بازگشت به اصل خویش باشد؛ از گذشته و ثروت ملی کشورمان استفاده کنیم و نسل جدید را در این مسیر تعلیم دهیم و تربیت کنیم.

اسلامی با تأکید بر لزوم بازگشت به خویش و بهره‌گیری از ثروت‌ ملی و داشته‌های جامعه در حوزه شهرسازی و معماری، تربیت نسل جدید در این مسیر و خلق آثاری متناسب با این رویکرد، خاطرنشان کرد: حفاظت از میراث، تنها شامل حفاظت از بخش فیزیکی و ملموس آن‌ها نمی‌شود؛ بلکه ما باید ثروت عظیمی که از گذشتگان در قالب اندیشه به ما رسیده است را حفاظت و با خلق آثار، این اندیشه‌ها را تکرار کنیم تا آیندگان نیز نه به‌عنوان بنایی فیزیکی بلکه به شکل اندیشه و فکر آن را حس و دریافت کنند و در یک فرآیند پیوسته و قدرتمند به نسل‌های آینده منتقل شود.

اسلامی بابیان اینکه نباید برای مدرسه‌سازی خست به خرج دهیم، تصریح کرد: باید زمین کافی و موردنیاز برای مدرسه‌سازی تخصیص داده شود تا دست طراحان برای طراحی فاخر فضاهای فرهنگی و آموزشی باز باشد.

وی گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، حداقل ۵۰۰مدرسه در سایت‌های مسکن مهر احداث‌شده و به همین تعداد مدرسه نیز با کمک دولت، بخش خصوصی و خیرین مدرسه‌ساز در حال ساخت است تا ظرفیت‌سازی برای تعلیم و تربیت، با نگاهی متناسب با اقلیم هر منطقه در کشور انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد، این جریان سازی که در قالب مسابقه و نمایشگاه طراحی و معماری مدارس در نهمین همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی-معماری ایرانی» انجام‌ شده است با حمایت از برگزیدگان و سرمشق قرار دادن طرح‌های برگزیده آنان تداوم یابد و طرح‌های برگزیده به ساختمان‌هایی متناسب و زیبا تبدیل شود تا دیگر فضاهای آموزشی نیز از آن‌ها الگو گیرند و در جهت کاهش نابهنجاری در ساخت‌وساز و رشد و گسترش ساخت‌وسازهای مناسب و متناسب و بهنجار گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار