کارشناس ارشد مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش رودهن:

ضرورت توجه به اختلالات یادگیری درکودکان

رودهن (پانا) - نشانه‌های اولیه اختلالات در سال‌های قبل از مدرسه قابل مشاهده است، ولی در سال‌های اولیه آموزش رسمی یعنی پیش‌دبستانی یا کلاس اول می‌توان با اطمینان گفت که کودک دچار اختلال یادگیری است و زمان طلایی برای شناسایی و درمان این اختلالات کلاس اول تا سوم ابتدایی است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۶۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت توجه به اختلالات یادگیری درکودکان

از دوران قدیم یادگیری و تحصیل فرزندان برای والدین یکی از دغدغه‌های مهم به‌شمار می‌رفت و از عواملی که به این استرس و نگرانی خانواده‌ها دامن می‌زد اختلالات یادگیری بود و این نوع از اختلالات در خواندن، نوشتن و درس ریاضی بسیار با اهمیت جلوه می کند که سمینار و وبینارهای متعددی در رابطه با شیوه‌های شناسایی، ارجاع و درمان و نوع برخورد خانواده‌ها با این موضوع تشکیل شده است و در همین راستا، حسینی قائم‌مقام کارشناس ارشد مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا به تشریح این موضوع پرداخت.

حسینی قائم‌مقام در رابطه با اختلالات یادگیری اظهار کرد: این اختلالات منشاء ژنتیکی و محیطی دارند و در طیف عصبی، رشدی طبقه‌بندی می‌شوند و این بدین معنا است که عوامل ژنتیکی و محیطی با تاثیر بر مغز و رشد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی و ایجاد مشکل در کارکرد آن در دوران رشد باعث ایجاد این اختلالات شده و این اختلالات عموماً در افرادی دیده می‌شود که دارای سابقه خانوادگی و ژنتیکی هستند.

او افزود: همچنین عوامل محیطی هم ممکن است تاثیرگذار باشند، به عنوان مثال جنینی که در معرض نیکوتین قرار بگیرد احتمال دارد دچار این اختلالات شود.

کارشناس ارشد مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اذعان کرد: به‌طور کلی اختلالات یادگیری به شش دسته تقسیم می‌شود، اختلالات یادگیری ویژه هوشی، رشدی کم‌توجهی، بیش‌فعالی، اختلالات ارتباطی، اوتیسم و اختلالات حرکتی و در مجموع این اختلالات مانع یادگیری مهارت‌های تحصیلی از جمله، خواندن، نوشتن و ریاضی خواهند شد.

حسینی در رابطه با سن شروع این اختلالات و اهمیت درمان زودتر تصریح کرد: نشانه‌های اولیه اختلالات در سال‌های قبل از مدرسه قابل مشاهده است ولی در سال‌های اولیه آموزش رسمی یعنی پیش‌دبستانی یا کلاس اول می‌توانیم با اطمینان بگوییم که کودک دچار اختلال یادگیری است و زمان طلایی برای شناسایی و درمان این اختلالات کلاس اول تا سوم ابتدایی است.

او با اشاره به اهمیت نقش خانواده در درمان این اختلالات بیان کرد: برای پدر و مادری که فرزند آنها دچار این اختلالات یادگیری است بار منفی و نگرانی‌های فراوانی وجود دارد و به این دلیل که در جامعه ما به نوعی به این بچه‌ها برچسب زده می‌شود، بنابراین برای خود فرد و والدین او بار هیجانی و عاطفی منفی ایجاد می‌کند.

کارشناس ارشد مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: همچنین سطح فرهنگی خانواده در درمان این اختلالات بسیار موثر است. به عنوان مثال در خانواده‌ای که این اختلال جدی گرفته نشود و برای درمان آن برنامه‌ای نداشته باشند، زمان طلایی درمان را از دست می‌دهند؛ یا اینکه باید برای درمان این اختلال به سرعت به روانپزشک مراجعه کنند.

او افزود: نکته مهم و قابل‌توجه این است به استعداد این افراد که دچار اختلال یادگیری هستند نمی‌توان شک کرد و این وظیفه خانواده و دوستان است که بدانند تنها تفاوت این بچه‌ها با سایرین این است که به یک سری خدمات متفاوت و مکمل در امر آموزش نیاز دارند.

حسینی در رابطه با درمان به موقع اختلالات یادگیری به خانواده‌ها توصیه کرد: خانواده‌ها باید با دیدن نشانه اختلالات به مراکز مشاوره مراجعه کنند تا هم از خدمات مکملی و روانپزشکی که جهت دارو درمانی در مراکز مشاوره به فرزندان آنها ارائه می‌شود، استفاده کنند تا در عملکرد تحصیلی مطلوب به فرزندان خود کمک کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: محمد‌یاسین تاج‌آباد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار