یک روانشناس در گفت‌وگو با پانا:

با سونامی اختلالات یادگیری مواجه هستیم

پاکدشت (پانا) - آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا، موجب عدم تعامل صحیح معلم با دانش‌آموزان و تشخیص به‌هنگام اختلالات یادگیری در آنها شده که این امر مشکلات بزرگی برای سیستم آموزشی در سال‌های آتی ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۰۰۴
لینک کوتاه کپی شد
با سونامی اختلالات یادگیری مواجه هستیم

محسن‌لطفی، روانشناس، مدرس دانشگاه فرهنگیان و مدیر مرکز مشاوره آموزش‌و‌پرورش پاکدشت، در گفت‌و‌گو با پانا گفت: همانگونه که رئیس سازمان نظام روانشناسی نیز گفتند ما با سونامی اختلالات یادگیری مواجه هستیم که این موضوع هم در حوزه دانش‌آموزی هم بزرگسالان قابل تامل است.

لطفی در ابتدا به توضیح مختصر اختلالات یادگیری پرداخت و گفت: کودکان دارای اختلالات یادگیری دارای مشکلاتی همچون عدم تمرکز و توجه کافی هستند و یکی از کانالهای یادگیری (شنیداری، گفتاری، حسی،حرکتی و...) در آنها برجسته‌تر است که معلم با توجه به این کانال خاص اقدام به طراحی آموزش برای این کودکان می‌کند. همچنین این کودکان، نیازمند روند کند آموزشی و اختصاص زمان خاص و دریافت آموزش خصوصی هستند.

او ادامه داد: در آموزش‌های تعاملی و حضوری، معلمان موفق به تشخیص به‌هنگام اختلالات یادگیری در کودکان شده و ضمن طراحی فعالیت‌های درمانی خاص برای آنها، ارجاع افراد به مراکز اختلال یادگیری را نیز در برنامه‌های خود داشتند. اما امسال به دلیل مجازی شدن آموزش‌ها و شیوع ویروس کرونا، در گام اول به دلیل عدم تعامل کامل معلم و دانش‌آموز، تشخیص این اختلالات، ناممکن یا بسیار سخت شده است.

لطفی اضافه کرد: تدریس مجازی به دلیل تاکید بیشتر بر کانال شنیداری آموزشی، طیف زیادی از دانش‌آموزان با شرایط خاص یادگیری را در برنمی‌گیرد و این امر موجب رها شدن کودکان با نیازهای خاص یادگیری می‌شود.

در این میان به دلیل عدم آگاهی والدین از مبحث اختلالات یادگیری و نیازهای خاص فرزندانشان، دست به تذکر و احتمالا تنبیه مکرر می‌زنند که این امر خود منجر به سرخوردگی، بی‌انگیزگی و حتی اقدام به ترک تحصیل در برخی دانش‌آموزان می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره پاکدشت ضمن هشدار درباره عواقب منفی عدم تشخیص به‌هنگام اختلالات یادگیری در سنین آغازین تحصیل، گفت: مداخله زودهنگام و اقدام درست در سنین ابتدایی مدرسه می‌تواند به کم شدن یا حتی درمان این اختلال در کودکان کمک کند که این روند در این دوران به خاطر مجازی شدن کلاسهای درس مختل شده است و احتمالا تا مدتها پس از کرونا، با عواقب این مشکل از این منظر مواجه خواهیم‌بود.

لطفی در ادامه به ارائه راهکارهایی در این‌باره پرداخت و گفت: اختصاص زمان‌هایی برای تعامل حضوری معلم و دانش‌آموزان به صورت اختصاصی و جداگانه در مدرسه، می‌تواند کمک شایانی به شناسایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری کند تا در صورت نیاز به مراکز اختلال یادگیری ارجاع داده شوند.

او اضافه کرد: آموزش صحیح، کافی و تخصصی در حوزه اختلال یادگیری به والدین، امری ضروری است. چرا که والدین در آموزش مجازی در دوران کرونا، تبدیل به یکی از بازوهای آموزش و پرورش کودکان شده‌اند و آگاهی و دانش آنها در این زمینه می‌تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند.

خبرنگار: سیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار