میراث انقلاب و امام در دستان دانش‌آموزان ایران‌زمین

تهران (پانا) – امام خمینی بارها در سخنانی با دانش‌آموزان بر نقش اثرگذار آن‌ها در آینده انقلاب تاکید کردند. آنچه می‌خوانید چکیده‌ای از بیانات مهم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، بالاخص خطاب به دانش‌آموزان کشور، در برهه‌های مهم تاریخ بعد از انقلاب اسلامی است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
میراث انقلاب و امام در دستان دانش‌آموزان ایران‌زمین

دانش‌آموزان دیروز این مرزوبوم که در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی در مدارس کشور تحصیل می‌کردند هرگز این سخن امام را از یاد نمی‌برند که گفته بود: «امید من به شما دبستانی‌هاست.» کلام امام چنان شور انقلابی در نوجوانان برانگیخت که گروهی از دانش‌آموزان زیر 16 سال که واجد شرط سنی لازم برای شرکت در انتخابات نبودند، روز 12 فروردین 1358 روز رفراندم ساختار حکومتی کشور پس از انقلاب، برای اعلام حمایت از «جمهوری اسلامی» به محل صندوق‌های اخذ رای رفتند و البته به دلیل منع قانونی موفق به شرکت در رفراندوم تاریخی و سرنوشت ساز نشدند.

شما در این نهضت شرکت داشتید؛ شما هم خون دادید

خبر به گوش امام رسید. بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در بهار 1358 در جمع دانش‌آموزان تهران درباره حضور این گروه از دانش‌آموزان پای صندوق‌های رای‌گیری، نقش و سهم کودکان و نوجوانان را در نهضت اسلامی مردم ایران حتی بیشتر از سهم بزرگسالان دانست و اظهار داشت: «لکن از این جهت که این شور و شعف را در شما فرزندان عزیزم می‌بینم و این توجهی که شما به امور اجتماعی خودتان دارید و این عُلقه‌ای که به اسلام و کشور اسلامی خودتان دارید، خیلی مسرورم. اینطور نیست که جلوگیری از اخذ رأی به حساب نیاوردن شما فرزندان عزیز باشد. این برای یک مرسوماتی است که در دنیا هست و ما هم ناچار، برای رفع اشکالات به رفراندم، باید تا حدودی مراعات کنیم ... نگویید که شما را خدای نخواسته به حساب نیاورده‌اند. شما عزیزان ما هستید. شما خزائن این مملکت برای دوره‌های آتی هستید. ما به شما افتخار می‌کنیم که اینطور شور و شعف دارید در امور اجتماعی خودتان، در امور سیاسی خودتان. و ما از شما معذرت می‌خواهیم که یک همچو [منعی‌] را به حسب التزاماتی که هست و به حسب مصالحی که بوده است این مسئله واقع شده است.

شما نگران نباشید. شما در این نهضت شرکت داشتید؛ شما هم خون دادید، شما هم‌ در این نهضت تظاهرات کردید، فریاد زدید؛ سهیم هستید در این نهضت مقدس. این نهضت مال شماست؛ بلکه باید بگوییم که این کودکهای کوچک یا این بچه‌هایی که به سن بلوغ نرسیده‌اند یا کم سن هستند، اینها سهمشان بیشتر است! برای اینکه این کودکان عزیز با ضعف بنیه‌ای که دارند و با اینکه کوچک هستند، ضعیف هستند مع ذلک در این نهضت شرکت کرده‌اند؛ پا به پای بزرگسالان در این نهضت شرکت کرده‌اند و پا به پای بزرگسالان نهضت را به پیش برده‌اند. سهم شما بیشتر از دیگران است. من امید دارم به شما؛ امید من به شما جوانان است، امید من به شما دبستانی‌هاست، امید من به شماست که ان شاء الله مقدرات کشور ما بعد از این در دست شماها باشد و شماها وارث این کشور باشید.»

رژیم طاغوتی برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن شد

امام خمینی به شکرانه حضور چشمگیر مردم در رفراندوم روز 12 فروردین 1358 و انتخاب جمهوری اسلامی با اکثریت قاطع آرا در پیامی از مردم ایران تقدیر کرد و فرمود: «من به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه به زباله دان تاریخ دفن کنند. ... من از این همبستگی بی‌مانند که همه به ندای آسمانی واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا لبیک گفتند و به اتفاق آرا به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و رشد سیاسی و اجتماعی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می کنم.»

‏‏هر چه می‏‌توانید کوشش کنید که برای آتیه میهنتان افتخارآفرین باشید

امام خمینی در پاسخ به نامه دانش‌آموزان دبستان سلمان فارسی پندها و نصایح ارزشمندی را به آنها عرضه داشتند. ایشان در اسفندماه 1360 نامه‌ای خطاب به این دانش آموزان فرمودند: «امیدوارم خداوند تعالی به شما عزیزان که امروز کودکانی صافدل و با محبت می ‏باشید توفیق در تحصیل و اخلاق کریمه و تهذیب نفس مرحمت فرماید که در آتیه ان شاء اللَّه تعالی خدمتگزارانی برای اسلام و کشور و ملت خود باشید و از شرّ کجروانی که می‏ خواهند شما را به کجروی کشانند محفوظ باشید.

هر چه می ‏توانید در تحصیل علوم جدی و کوشا و در اخلاق و اعمال و کردار نیک کوشش کنید که برای آتیه میهنتان افتخارآفرین باشید. و در احترام به پدران و مادران و معلمان که پدران معنوی و فرهنگی شما هستند فروگذار نکنید و از اسلام و جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی نمایید. خداوند متعال پشت و پناه همگان باشد. پیروز باشید و عید نوروز بر شما مبارک باد. »

اخلاق خود را نیکو و پدران و مادرانتان را از خود راضی کنید

امام خمینی در آذر ماه ۱۳۶۱ در پاسخ به نامه محبت ‏آمیز دانش‏ آموزان‏ دبستان دخترانه فاطمیه تهران‏ که نوشته بودند تصمیم داشتند طبق گفته امام محمدتقی از طریق این نامه امام را نصیحت کنند نامه ای نوشت و در آن هفت توصیه به دانش آموزان کردند که به این شرح است: «فرزندان عزیزم! نامه محبت‏ آمیز شما را قرائت کردم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت می‏کردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرمی درسهایتان را خوب بخوانید و در همان حال، به وظایف اسلامی که انسانها را می‏سازد، عمل کنید و اخلاق خود را نیکو کنید و اطاعت و خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آنها را از خود راضی کنید و به معلم هایتان احترام زیاد بگذارید. سعی کنید برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشورتان مفید باشید. از خداوند تعالی، سلامت و سعادت و ترقی در علم و عمل برای شما نور چشمان آرزو می‏کنم. سلام بر همه شماها.»

مِن‌باب اتفاق نیست که هدف اصلی‏‎ ‎‏استعمارگران هجوم به فرهنگ جوامع زیرسلطه‏‎ ‎‏است

همچنین امام در شهریور 1360 به مناسبت آغاز سال تحصیلی در پیامی به دانشجویان و دانش آموزان چنین گفت: « بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی‏‎ ‎‏دارد فرهنگ آن جامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را‏‎ ‎‏تشکیل می‌دهد و با انحراف فرهنگ، هر چند جامعه در بُعدهای اقتصادی، سیاسی،‏‎ ‎‏صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد ولی پوچ و پوک و میان تهی است. اگر فرهنگ‏‎ ‎‏جامعه ای وابسته و مرتزق از فرهنگ مخالف باشد، ناچار دیگر ابعاد آن جامعه به جانب‏‎ ‎‏مخالف گرایش پیدا می کند و بالاخره در آن مستهلک می‌شود و موجودیت خود را در‏‎ ‎‏تمام ابعاد از دست می دهد. استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلال فرهنگ آن‏‎ ‎‏نشأت می گیرد، و ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد‏‎ ‎‏دیگر یا یکی از آنها امکانپذیر است. بی جهت و من باب اتفاق نیست که هدف اصلی‏‎ ‎‏استعمارگران که در رأس تمام اهداف آنان است، هجوم به فرهنگ جوامع زیرسلطه‏‎ ‎‏است. اتفاقی نیست که مراکز تربیت و تعلیم کشورها و از آن جمله کشور ایران از دبستان تا‏‎ ‎‏دانشگاه مورد تاخت و تاز استعمارگران خصوصاً غربی‌ها و اخیراً امریکا و شوروی قرار‏‎ ‎‏گرفت. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار