مددی در پیامی به مناسبت هفته امور تربیتی؛

تشکیل نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش برای دمیدن روح تحول در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است

نشاط و شادابی دانش‌آموزان در گروی فعالیت‌های پرورشی است/کارکرد سیاسی امور تربیتی یعنی از تفکرات تربیت اسلامی در آموزش و پرورش پاسداری کنیم

تهران (پانا) - مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین تاکید کرد فعالیت‌های پرورشی باعث نشاط و شادابی و کسب تجربیات عملی برای دانش‌آموزان در موقعیت‌های مختلف تربیتی می‌شود بنابراین مدرسه کانون کسب تجربیات تربیتی برای دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۱۶۶۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
تشکیل نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش برای دمیدن روح تحول در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است

متن پیام رضا مددی مشاور وزیر در اجرای سند تحول بنیادین به مناسبت هفته امور تربیتی به شرح زیر است:

«هشتم اسفند ماه روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است به بهانه این نامگذاری نگاهی به ماموریت این نهاد انقلابی در آموزش و پرورش می پردازیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهیدان عالیقدر رجایی و باهنر اقدام تحول گرایانه انجام دادند که نام ان امورتربیتی می باشد تشکیل این نهاد در آموزش و پرورش پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای دمیدن روح تحول و هدایت آموزش و پرورش در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است شهید ان عالی مقام اقدامات تحول گرایانه دیگری نیز در فرصت کوتاهی در آموزش و پرورش انجام دادند.

صرف نظر از عملکرداین مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، تشکیل ان راکاملا مثبت وارزشمند تلقی می‌کنم با تشکیل این نهاد هزاران نفر از نیروهای انقلابی و جوان پرشور برای خدمت در آموزش و پرورش وارد این مجموعه شدند با توجه به شرایط ان روزها ابتکارات و خلاقیت های خود جوش انجام دادند و با شروع جنگ تحمیلی مدارس به سنگر مقاومت و پشتیبانی از جبهه و جنگ تبدیل شد، سهم این مجموعه در ایجاد شور و تحرک در مدارس در میان نسل جوان و سازماندهی آنها برای حضور در جبهه های جنگ و پشتیبانی از رزمندگان از طریق فعالیت‌های متنوع فراموش شدنی نیست این مجموعه که تمرکز اصلی آن فعالیت های دانش آموزی و پیگیری ایجادموقعیت های تربیتی برای دانش آموزان می باشد این مجموعه انقلابی به عنوان خارج از چارچوب های اداری با ابتکارات و فعالیتهای گوناگون هر روز با طرح ها و ایده های نو در مدارس به تحرک بخشیدن به دانش آموزان در موقعیت های مختلف ظاهر می شد.

در این مجموعه بسیاری از مسئولین آموزش و پرورش فعلی و قبلی رشد و پرورش یافته اند و از نیروهای انقلابی این مجموعه در سایر نهادها و سازمان‌ها نیز منشاء خیر و برکت شده اند؛ امور تربیتی که محور اصلی آن فعالیت های دانش آموزی بارویکرد فعالیت های گروهی در قالب فعالیت های فرهنگی و هنری ورزشی ،مناسبت ها و فعالیت های خارج از آموزش و پرورش روح تلاش وبالندگی را درمدارس زنده نگه داشت.

یکی از اهداف اصلی تشکیل این مجموعه جاری سازی تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش است که می توان به طور جدی مورد تاکید قرار داد این روند ادامه پیدا کرد تا بیش از ۲۰ سال پیش روز ۸ اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نام گرفت ، کنار هم قرار گرفتن این دو واژه بیانگر خاستگاه تشکیل امور تربیتی در آموزش و پرورش است تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش لازمه حرکت صحیح آموزش و پرورش در تربیت فرزندان این مرز و بوم است از این رو تربیت اسلامی مورد نظر در این نامگذاری اینک باتدوین وتصویب وابلاغ مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که چارچوب نظری و نسخه تعلیم و تربیت اسلامی کشورمان می‌باشد محقق شده است بنابراین کوشش برای گفتمان سازی سند تحول در سطح کشور توسط همه بخش های آموزش و پرورش به ویژه حوزه امور تربیتی یک ضرورت جدی و گریز ناپذیر است از این رو خلا چارچوب تئوریک آموزش و پرورش با مبانی نظری سند تحول مرتفع گشته است شایسته است خانواده امور تربیتی کوشش کند سند تحول را در سطح کشور در میان فرهنگیان در سطوح مختلف به گفتمان غالب تبدیل کند جهت گیری تعلیم و تربیت اسلامی مد نظر این نهاد از رهگذر سند تحول قابل تحقق است من اندیشه تشکیل امور تربیتی را ستایش می کنم امروز یکی از نیازهای جدی مدارس را تحرک بخشیدن به فعالیت های پرورشی دانش آموزان می دانم بیش از پیش مدارس کشور ما به فعالیت های پرورشی در زمینه های مختلف نیاز دارد.

فعالیت های پرورشی موجب نشاط و شادابی و کسب تجربیات عملی برای دانش آموزان در موقعیت های مختلف تربیتی می گردد بنابراین مدرسه کانون کسب تجربیات تربیتی برای دانش‌آموزان است تجربیات تربیتی در بستر فعالیت های پرورشی محقق می گردد از امتیازات فعالیت های پرورشی کار گروهی و جمعی دانش آموزان است یکی از چرخش های اساسی آموزش و پرورش از فعالیت های انفرادی به سمت فعالیت های گروهی در سند تحول متذکر شده است کارکرد فرهنگی آموزش و پرورش از مسیر فعالیت های پرورشی به صورت مناسب قابل تحقق است فعالیت های پرورشی در مدارس به عنوان کارگاه عملی برنامه درسی و تربیتی دانش آموزان قلمداد می گردد وقتی دانش آموزان در معرض تربیت اثربخش قرار می‌گیرند که خود در فرآیند تربیت ؛ مشارکت جدی و نقش آفرین داشته باشند از ویژگی های فعالیت های پرورشی مشارکت دانش آموزان درآن می باشد بنابراین انواع فعالیت های پرورشی در داخل و خارج از مدرسه در قالب های گوناگون کسب تجربیات واقعی را به دانش آموزان فراهم می کند پس گسترش کمی و کیفی فعالیت های پرورشی برای نشاط و شادابی مدارس و جذاب شدن مدرسه برای دانش آموزان یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است تحرک اجتماعی دانش آموزان در بستر فعالیت های پرورشی به سهولت امکان پذیر است بنابراین وزارت آموزش و پرورش با بازنگری در سیاست های خود توسعه کمی و کیفی فعالیت های دانش آموزان را درمدارس مورد توجه قراردهد یکی از ضعف های موجود در آموزش و پرورش نگاه تفکیکی به مقوله تربیت می باشد که با تقسیم وظایف سازمانی و اداری متاسفانه جریان تربیت را آسیب جدی زده است صرف نظر از تقسیمات اداری رویکرد ما در مدارس به امر تربیت بایستی منسجم ویکپارچه باشد البته این کار نیازمند فاصله گرفتن از نگرش بخشی در آموزش و پرورش وپذیرفتن مقصد مشترک یعنی مدرسه و موضوع واحد یعنی دانش آموز می باشد ؛امید است با مبنا قرار گرفتن سند تحول وبازنگری در سیاست ها و رویکردها ،جریان تربیت به صورت یکپارچه و منسجم سیاستگذاری و برنامه ریزی گردد.

ازحوزه پرورشی انتظار می رود با هماهنگی سایر واحد ها و بخش های آموزش و پرورش مقوله تربیت اسلامی را به طور جدی مورد توجه قرار دهند وجریان تربیت را درچتر سندتحول دنیال نماید تاشعار روز امور تربیتی وتربیت اسلامی درهشتم اسفندماه روح تازه ای پیدا کند.

امور تربیتی کارکرد سیاسی هم دارد کارکرد سیاسی آن بدان معناست از تفکرات تربیت اسلامی در آموزش و پرورش پاسداری نموده وازنفوذ و رخنه تفکرات واندیشه های ناصواب به درون آموزش و پرورش در مقوله تربیت مراقبت نماید اگر سند تحول به طور واقعی بر روی میز آموزش و پرورش قرار داشته باشد و همه خود را مومن به آن بدانند در آن صورت انسجام و یکپارچگی در آموزش و پرورش از بعد نظری و عملی محقق می گردد من باور دارم تحول بنیادین آموزش و پرورش توانایی لازم را برای انسجام بخشی به آموزش و پرورش از بعد نظری و عملی دارد تفکر تربیت اسلامی مورد نظر امور تربیتی از رهگذر سند تحول می گذرد سند تحول را حبل المتین آموزش و پرورش قلمداد کنیم و آن را مبنای عمل قرار دهیم.

به روح بلند امام راحل وارواح تابناک شهیدان عالیقدر رجایی و باهنر و شهدای عزیزامورتربیتی واموزش وپرورش درود می فرستم و به همه تلاشگران این مجموعه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون خدا قوت می گوییم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار