معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد:

آمریکایی‌ها مجبورند تحریم‌ها را بردارند

تهران (پانا) - جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان ظهر امروز(شنبه) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۵۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
آمریکایی‌ها مجبورند تحریم‌ها را بردارند

اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه شرایط کشور بسیار حساس و دشوار است، گفت: در شرایطی که زندگی مردم در فشار قرار دارد، وظیفه انسانی، اداری و اخلاقی مسئولین کشور است که همه توان خود را در راه خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها به کار گیرند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات فشرده ایران با کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برجام در سال 94، اظهار داشت: پس از اجرا شدن برجام، فعالیت های اقتصادی و اجرای پروژه ها شتاب گرفت به گونه ای که در سال 95 از نظر رشد اقتصادی، اشتغال زایی و کار و فعالیت شاهد تحرکات خوبی بودیم و رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بعنوان بالاترین رشد اقتصادی به ثبت رسید.

وی افزود: از سال 96 به بعد با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا که به جز تبعیض نژادی و خودخواهی به هیچ قاعده و حقوق بین المللی پایبند نبود، فشارهای سنگینی بر مردم ایران وارد شد. اقدام آمریکا بسیار غیراخلاقی بود که پس از آنکه 6 کشور توافق کردند و تعهداتی را پذیرفتند، با وجود آنکه ایران به همه تعهدات خود عمل کرده بود، با عوض شدن مقامی در آمریکا، این کشور یکباره و یک طرفه از برجام خارج شد و تحریم هایی را به تعبیر خودشان دردآور علیه ملت ایران وضع کردند و تصور می کردند که مردم علیه نظام دست به حرکت های خطرناک می زنند و از این راه اقتصاد، نظام و کل ایران دچار فروپاشی خواهد شد.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی ها در کنار فشار اقتصادی، چشمه هایی از خشونت نظامی را نیز به نمایش گذاشتند، تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در مقابل گردن کلفت ترین قدرت های جهان هم از خود ضعف نشان نداده است. وقتی آمریکا پهپاد خود را به آسمان های ایران فرستاد با آنکه این پهپاد جزو مدرن ترین نمونه های موجود بود و در ارتفاع بالا پرواز می کرد،‌ جمهوری اسلامی ایران قدرت خود را به دنیا نشان داد و این پهپاد توسط پدافند هوایی کشورمان ساقط شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها تا مدت‌ها هدف قرار گرفتن پهپاد خود را توسط ایران تحلیل می کردند که ایران از کجا توانسته به این تجهیزات دست پیدا کند اما در نهایت فهمیدند که ایران با اتکا به توانمندی جوانان کشور موفق به این کار شده است.

وی همچنین با یادآوری به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، تصریح کرد: آمریکایی ها با به شهادت رساندن سردار سلیمانی عزیز می خواستند با این اقدام قدرت نمایی کرده و یک بار دیگر به ایران زهر چشم نشان دهند اما ایران بلافاصله با شلیک موشک به پایگاه آمریکایی ها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران دست بسته نیست که تسلیم شود بلکه عکس العمل نشان می دهد.

جهانگیری ادامه داد: تصور آمریکایی ها این بود که جمهوری اسلامی ایران قادر نخواهد بود جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی را برگزار کند و جان بلتون می گفت که 22 بهمن ما در تهران خواهیم بود اما ملت ایران با اتکا به راهبرد مقاومت که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده بود توانست در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کند و شرایط به گونه ای شد که سال 98 خود آمریکایی ها و اروپایی اذعان کردند که فشار حداکثری علیه ملت ایران به بن بست رسیده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه البته در این مدت فشارها و سختی های فراوانی بر مردم وارد شد، افزود: با وجود همه فشارها کشور توانست حرکت رو به رشد خود را ادامه دهد. برخی کالاها گران شد اما کمبود و قحطی در کشور ایجاد نشد و جمهوری اسلامی ایران امروز سرفراز است اما از ترامپ و تیم او خبری نیست.

وی تصریح کرد: دولت جدید آمریکا باید بداند که تمام کارهایی که دولت قبلی این کشور انجام داده، آمریکا را در دنیا بی آبرو کرده و به اعتبار آمریکا لطمه زده است. حتی هم پیمانان آمریکا مکرر به ما می گفتند ما با کارهای ترامپ مخالف هستیم. حتی زمانی که در شورای امنیت سازمان ملل ترامپ می خواست سیاست ماشه را علیه ایران فعال کرده و قطعنامه های شورای امنیت را برگرداند، فقط خود رییس جمهور آمریکا و یک نفر همراهش به این موضوع رای داد و تمام کشورهای عضو شورای امنیت نظیر کشورهای اروپایی، چین، روسیه و سایر کشورها به نفع ایران موضع گیری کردند.

جهانگیری اضافه کرد: رییس جمهور آمریکا از برجام خارج شد و تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران به راه انداخت آن وقت مدعی حقوق بشر هستند با وجود آنکه در شرایط کرونا اجازه واردات دارو به ایران را ندادند و داروهایی که به کشور وارد شد با تدبیر مدیران کشور بود که از راه های دیگر انجام شد و اگر آمریکایی ها می توانستند از آن جلوگیری می کردند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در این سالها هیچ ایرانی احساس نکرد که با کمبود دارو مواجه است، گفت: بیش از یک سال است که با کمک سازمان جهانی بهداشت و با کمک یو ان دی پی 70 میلیون دلار برای واردات تجهیزات پزشکی تخصیص داده ایم اما مانع شده اند و هنوز هم اجازه واردات آن را به ما نداده اند. آن وقت اسم خود را گذاشته اند طرفدار انسان و حقوق بشر.

وی افزود: راهبرد فعلی ما نیز مشخص است و به آمریکا اعلام کرده ایم که شما از برجام خارج شده و ملت ایران را تحریم کرده اید. ما حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به طور کامل به تعهدات خود عمل کردیم زیرا بقیه اعضای برجام می گفتند که ما خروج آمریکا را جبران می کنیم و ما صبر کردیم که ببینیم چه اقدامی انجام می دهند.

جهانگیری تصریح کرد: البته سایر اعضای برجام هر راهی که رفتند دیدند نمی توانند کاری بکنند. کانال مالی اینستکس راه اندازی کردند اما دیدند که نمی توانند حتی یک دلار پول جابجا کنند. به شرکت های خود دستور می دادند با ایران همکاری کنند اما این شرکت ها توجه نمی کردند. رسوایی اروپایی ها در این مقطع این بود که به جای آنکه شرکت های اروپایی از دولت های خودشان تبعیت کنند از ترس جریمه شدن توسط آمریکا به دستورات دولتشان عمل نمی کردند و برای نخستین بار بود که اروپایی ها دیدند که این شرکت ها بیش از آنکه از دولت های ملی تبعیت کنند از دولت آمریکا تبعیت می کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه راه عاقلانه دولت جدید آمریکا بازگشت به برجام و لغو تحریم های ظالمانه است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند پس از لغو تحریم ها و راستی آزمایی، بلافاصله به همه تعهدات برجامی خود باز می گردد.

وی ادامه داد: این منطق مستدل ملت ایران است که می گوید شما تحریم کرده اید و از برجام خارج شده اید. اینکه آنها می گویند ایران باید به برجام برگردد تا تحریم ها را برداریم باید بدانند که ایران تنها کشوری است که برجام را حفظ کرد.

جهانگیری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در دوره راهبرد مقاومت همواره از موضع منطق رفتار کرد، گفت: مردم ایران نیز وقتی دیدند که مسئولین کشور از موضع منطق با دنیا صحبت می کنند و به دنبال لجبازی نیستند، همه سختی ها و مشکلات را تحمل کردند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تاب آوریی که مردم ایران در سه سال اخیر از خود نشان دادند باید در تاریخ ثبت شود، تصریح کرد: مردم کشور همه مشکلات را با بزرگواری تحمل کردند و به فضل الهی روزهای خوشی برای کشور در پیش است. آمریکایی ها مجبورند تسلیم اراده ملت ایران شوند و تحریم ها را بردارند.

وی افزود: البته ما برای هر شرایط احتمالی، برنامه داریم و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر یک ساعت بتوان زودتر تحریم ها را برداشت جایز نیست که صبر کنیم. دولت نیز در همین مسیر تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و در عین حال به دنبال بی اثر کردن تحریم ها خواهیم بود.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه سال 99 از نظر منابع درآمدی و شرایط زندگی مردم سخت ترین سال پس از انقلاب اسلامی بود، گفت: من در دوران دفاع مقدس در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بودم و آن زمان بودجه ای تصویب کردیم که بیش از 50 درصد آن با کسری مواجه بود ولی در سال 99 با اینکه عدد ریالی کسری بودجه خیلی نبود اما از نظر درآمدهای ارزی پایین تر از سالهای دوران دفاع مقدس بود و با آن سالها قابل مقایسه نیست.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود شاه بیت تاب آوری کشور در مسائل اقتصادی را سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی هدیه ای بزرگ بود که در اختیار دولت قرار گرفت و دولت با تمام ظرفیت نسبت به اجرای این سیاست ها اقدام کرد.

وی افزود: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، دولت گلوگاه های اقتصادی را نظیر بنزین و امنیت غذایی شناسایی و بر آنها تمرکز کرد.

جهانگیری ادامه داد: در سال 92 چهار میلیون تن گندم از کشاورزان به قیمت هر کیلو 400 تومان می خریدیم و به قیمت کمتر از 600 تومان به نانوایی ها می دادیم. امسال که از روزهای آینده فصل خرید گندم شروع می شود به فضل الهی حدود 8 تا 9 میلیون تن گندم به قیمت بیش از 4000 تومان از کشاورزان خریداری خواهیم کرد و با هزینه حمل و نقل و تبدیل گندم به آرد، هر کیلو آرد را به قیمت 660 تومان به نانوایی ها می دهیم.

وی اظهار داشت: حالا در این شرایط عده ای می گویند رانت ها زیاد شده است. عده‌ای در کشور صحبت از رانت می‌کنند که اگر زندگی‌شان را بررسی کنیم جز رانت چیز دیگری آن‌ها را به اینجا نرسانده است و شایستگی دیگری نداشته اند. رانت و پول متعلق به مردم است و ما وظیفه داریم به جای آنکه پول به دست مردم بدهیم آرد را با قیمت مناسب به دست نانوا می رسانیم تا نان به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد به گونه ای که مردم احساس کنند با اتکا به درآمد خودشان نان می خرند و این تصور را نداشته باشند که از دولت برای خرید نان پول می گیرند.

جهانگیری در ادامه به استان کردستان اشاره و خاطر نشان کرد: مردم عزیز استان کردستان در دوران انقلاب اسلامی فداکاری های زیادی کردند و در دوران دفاع مقدس متحمل آسیب ها شدند و احساس می کنند که باید توجه بیشتری برای توسعه به این استان انجام شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به دغدغه مطرح شده از سوی نماینده مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتخاب مدیران بومی در استان، گفت: درد‌آور است که هنوز نماینده مردم می‌گوید مدیران بومی در مسئولیت‌ها قرار گیرند. اهل سنت به خاطر مذهبی که دارند نباید از کار کنار گذاشته شوند. پاسخ مقام معظم رهبری به نامه یکی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان، ایشان فرمودند قومیت و مذهب هیچکدام مبنای تبعیض نیست. همه مسئولیت ها و حقوق شهروندی برای همه ایرانیان برابر است.

وی افزود: ممکن است عده دیگری از آقایان نظر دیگری داشته باشند که این نظر برای خودشان محترم است. ما تابع قانون اساسی و رهنمودهای رهبری هستیم. در اداره کشور نمی توان ملوک الطوایفی عمل کرد. قوای سه گانه هم مکلف هستند در چارچوب قانون اساسی و رهنمودها و راهکارهایی که مقام معظم رهبری ترسیم می کنند، عمل کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه این موضوع را چند بار بخشنامه و ابلاغ کرده ام، گفت: البته دولت در سطح معاون وزیر از مدیران اهل سنت انتخاب کرده است، حالا ممکن است تا الان جابجایی صورت گرفته باشد. از زنان اهل سنت بعنوان سفیر در خارج از کشور نیز انتخاب شده است و هم اکنون در حال فعالیت هستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه جدی به توسعه استان کردستان مبتنی بر مزیت های این استان، گفت: مهمترین مزیت استان کردستان کشاورزی است. لازم است کشت گلخانه ای و آبیاری مدرن در استان تقویت شود. 85 درصد هزینه تبدیل آبیاری سنتی به شیوه های مدرن به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می شود و خود مردم فقط باید 15 درصد هزینه ها را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر لزوم اعتماد به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در استان، افزود: صندوق توسعه ملی اعلام کرده است که آمادگی دارد منابع ریالی با نرخ سود 10 درصد برای بخش کشاورزی، نرخ 11 درصد برای صادرات و نرخ 12 درصد برای بخش صنعت در استان کردستان اختصاص دهد که این فرصت خوبی است و لازم است مدیران استان با جدیت از این فرصت استفاده کنند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت مرز باشماق در تجارت مرزی، گفت: مرز باشماق می تواند به کانون توسعه ایران و استان کردستان تبدیل شود که لازمه آن تکمیل زیرساخت ها در این پایانه مرزی است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه پدیده کولبری موضوعی دردآور برای همه است، گفت: وقتی شنیدیم نوجوانی در راه کولبری جان خود را از دست داده این غصه همانند آن بود که فرزند خود را از دست داده ایم. در دولت این موضوع مطرح شد و گفتیم که زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که از طریق کولبری بار جابجا شود. ایران کشوری ثروتمند است که باید با تدبیر این مشکلات را حل کنیم. حتی گاهی که به دلیل احتمال قاچاقچی بودن ممکن است کولبران از طریق درگیری آسیب ببینند موضوع را دردآور تر می کند.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای ساماندهی این موضوع، گفت: دولت تصمیم گرفت بیش از 3 هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود کم کند تا در سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی از طریق مرزهای رسمی کالا وارد شود و پول آن به مرزنشینان برسد.

جهانگیری از مسئولین استان کردستان خواست برای حل مسئله کولبری وقت بگذارند تا غصه بزرگی که هر انسان علاقمند به ایران را آزار می دهد از بین برود. دولت نیز هر کمک و یا اصلاحی که در مصوبه نیاز باشد، انجام خواهد داد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح هایی که در این جلسه تفاهم نامه اجرای آن به امضا رسید، گفت: لازم است طرح هایی که با کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی امید را در دل مردم زنده می کند با جدیت پیگیری و اجرا شود.

وی یادآور شد از خط پلی اتیلن که در دولت آقای خاتمی از عسلویه تا میاندواب کشیده شد، قرار بود در کنار آن پتروشیمی ایجاد شود چرا نشده است، مگر دولت وقت و پول اضافه داشت که این خط را ایجاد کرد. قرار بود این خط، به هر استانی که برسد، کارخانه پتروشیمی ایجاد شود و در کنار آن ده ها صنعت پایین دستی راه بیفتد.

جهانگیری افزود: صاحب کارخانه پتروشیمی در استان کردستان یا هر استان دیگر که می گوید می خواهد مواد اولیه را صادر کند حق چنین کاری ندارد. اگر بخش خصوصی بتواند با استفاده از این خط پلی اتیلن کارخانه ای راه اندازی کند، صاحب کارخانه پتروشیمی مکلف است به جای صادرات، مواد اولیه را به بخش خصوصی بفروشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: البته با جلوگیری لحظه ای صادرات مخالف هستیم اما نباید کارخانه ای که در کشور ایجاد شده و می تواند ارزش افزوده تولید کند مواد اولیه را صادر کند و کارخانه های پایین دست آن تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه پلی اتیلن ماده ای بسیار ارزشمند است و بخش خصوصی آماده است با انگیزه از آن استفاده کند، گفت: اگر بخش خصوصی بتواند کارخانه ای ایجاد کند می تواند محصولات خود را به کردستان عراق صادر کند.

جهانگیری در ادامه به مشکلات آب شرب سنندج نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه پای کار ایستاده اند و بودجه خوبی درنظر گرفته شده است زیرا شهر بزرگ و مهمی مثل سنندج نباید با مشکل آب شرب مواجه باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش پایانی سخنان خود به واکسن کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: دولت تلاش می کند تا زمانی که واکسن کرونا به تولید داخلی برسد، واکسن مورد نیاز مردم را از هرجای دنیا و با هر روش ممکن تهیه کند اما مهمتر از واکسن رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان کردستان گفت: استان کردستان باید از مقاصد اصلی گردشگری باشد که امیدوارم با از بین رفتن کرونا شاهد توسعه گردشگری در استان کردستان باشیم.

جهانگیری با اشاره به وعده دولت مبنی بر ایجاد راه آهن همدان به سنندج اظهار امیدواری کرد این خط ریلی ظرف چند ماه پایانی دولت ایجاد شود و گفت: البته راه آهن زمانی اقتصادی خواهد بود که به راه آهن دنیا متصل باشد.

در این مراسم استاندار کردستان نیز گزارشی از وضعیت استان ارائه کرد و به بیان مشکلات و مسائل استان پرداخت.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی هم در این جلسه به عنوان معین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان کردستان گزارشی از عملکرد برنامه های اقتصاد مقاومتی در استان ارائه کرد و به تشریح ظرفیت ها و مزیت های استان پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار