ربیعی: سیاست دولت، حمایت از کارآفرینان خرد است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با اعلام حمایت دولت از کارآفرینان خرد و بنگاه های کوچک و متوسط، اعلام کرد سرمایه گذاری های گسترده در واحدهای صنعتی بزرگ پاسخگوی اشتغال کشور نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۶۴۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: سیاست دولت، حمایت از کارآفرینان خرد است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی در حاشیه دیدار از کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) در شرق تهران به خبرنگاران گفت: امروز «روز ملی کارآفرینی» و همچنین سالروز ابلاغ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است و به این مناسبت بازدید از این کارگاه تولیدی کوچک مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) که ۱۷ زن سرپرست خانوار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن شاغل هستند را در دستور کار قرار دادم.

وی، رفتن به سمت ایجاد کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط در شرایط تحریم برای ایجاد اشتغال را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: از سال ۹۲ به بعد یک تغییر شکل بنیادی دادیم و موضوع کارآفرینی اجتماعی، روستایی و کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: معمولاً تصور بر این بود که سرمایه‌گذاری بزرگ صورت بگیرد، شاید ما با این سرمایه گذاری گسترده می‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم اما با وجود تحریم و در شرایطی که بخش عمده ای از مشاغل ما خرد بودند، شورای عالی اشتغال در سال ۹۳ به اکوسیستم کارآفرینی خرد و کوچک و روستایی توجه کرد.

ربیعی، وقوع تقسیم اراضی و مهاجرت روستاییان به شهرها در دوران پهلوی را یادآور شد و گفت: بعد از انقلاب، ما زیرساخت‌های بسیار زیادی از جمله جاده، برق و در این اواخر اینترنت به روستاها آوردیم، ولی مشکل ما این بود که اینها به معیشت مردم متصل نشده بود، به همین خاطر یکی از سیاست های ما اشتغالزایی در روستاها بود.

اشتغال روستایی از ۳ درصد به ۲۶ درصد رسیده است

وی خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده از ۱۳۹۵ تا به امروز، ما بیست هزار میلیارد تومان در روستاها هزینه کردیم و ظرفیت هزینه کردن ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم وجود دارد و ما توانستیم سهم اشتغال روستایی را از ۳ درصد به بالای ۲۶ درصد در اشتغال کشور برسانیم.

سخنگوی دولت به تاثیرات مثبت تحریم ها بر روی آوردن به سمت ظرفیت های داخلی اشاره کرد و گفت: در دورانی که واردات و قاچاق ممنوع شد سرمایه گزاری خوبی روی صنایعی مثل لباس، پوشاک، کفش و همین طور پلتفرم های انقلاب صنعتی چهارم صورت گرفت و بخشی از اشتغال ما الان به این سمت سوق پیدا کرده است.

ربیعی با بیان اینکه موضوع کارآفرینی اجتماعی از موضوعاتی است که شاید نظام مددکاری ما را به طور کلی بتواند تغییر دهد، گفت: ما در بخش کارآفرینی روستایی زیرساخت‌های بسیار خوبی را در چهار دهه بعد از انقلاب به وجود آوردیم و با برنامه ریزی که امروز صورت گرفت، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان وام چهار، شش و ۱۰ درصد به کارآفرینی روستایی اختصاص دادیم که ۱۰ درصد آن برای سرمایه در گردش بود و سهم اشتغال کل روستاییان از سه درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد رسیده است که حتی در مواردی موجب مهاجرت معکوس هم شده است.

۲۶ میلیون نفر نیازمند بیمه‌های اجتماعی بازنشستگی هستند

وی با اشاره به صرف هزینه های زیادی برای تامین زندگی افراد فقیر و ناتوان در بودجه کشور گفت: با اینکه ما حمایت مستقیم ماهانه از افراد ضعیف انجام می‌دهیم باید سیاست گذاری ایجاد اشتغال و حمایت شغلی را هم مد نظر قرار دهیم و یکی از سازمان‌ها و نهادهایی که به طور مشخص از روز اول در کنار سیاست گذاری های کلان قرار گرفت، کمیته امداد امام خمینی(ره) بود که من امروز خوشحالم بگویم که فقط در کارنامه کمیته امداد در سال گذشته، ایجاد بیش از ۲۰۳ هزار شغل را داریم و سال به سال هم رشد می کند و بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است و کارآفرینی اجتماعی در کشور در حال گسترش است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ممکن است کسانی هم باشند که به هیچ عنوان توان کار نداشته باشند اما می‌توانیم با حمایت از کارآفرینی و کارگاه های کوچک بسیاری از افرادی که نیازمند کمک ماهانه هستند را صاحب درآمد مستقل کنیم که بسیار بیشتر از کمک های نهادهای حمایتی خواهد بود.

ربیعی تصریح کرد: مشکلی که ما الان داریم مشکل آینده زندگی برای روستاییان و افرادی است که در مشاغل حمایتی قرار می گیرند و مطالعات ما نشان می‌دهد که ۲۶ میلیون نفر را باید با بیمه های اجتماعی برای بازنشستگی و آینده‌ حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز هیچ ایرانی نیست که بیمه سلامت نداشته باشد، خاطرنشان کرد: یعنی هر کسی امروز اقدام کند می تواند صاحب دفترچه بیمه سلامت شود و در بحث بیمه روستاییان و شهرهای کوچک اقدامات خوبی انجام شده و ۲ میلیون نفر دیگر هم بیمه شده اند.

نیازمند نظام تامین اجتماعی چندلایه هستیم

سخنگوی دولت یادآور شد: ما سطوح مختلفی را در بودجه تعریف کردیم و الان هم ایده‌ای در ستاد اقتصادی دولت مطرح شده که در حال تکمیل است و بر اساس آن ما نظام تامین اجتماعی چند لایه مان را باید به سمتی ببریم که درجات مختلفی از بیمه را تعریف کنیم که با کمک آنها هر ایرانی بتواند در یکی از این لایه‌ها مورد حمایت قرار گیرد.

ربیعی با بیان اینکه منابع مالی این طرح از صرفه جویی در بودجه های خود نظام تامین اجتماعی قابل تامین است، خاطرنشان کرد: بیمه روستاییان و عشایر در شهرهای کوچک‌تر شروع شده و تولیدی های کوچک را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این موضوع که سرمایه گذاری های گسترده در واحدهای صنعتی بزرگ برای کشور لازم است ولی اشتغال ما را پاسخگو نخواهد بود، گفت: به نرخ 2،3 سال قبل، ایجاد یک شغل در پالایشگاه های نفت ۱۲ میلیارد تومان و در پتروشیمی سه چهار میلیارد تومان هزینه دارد و ما با این وضع نمی توانیم برای بیش از چهار میلیون دانشجو که وارد بازار کار می شوند و گاه در شهرهای کوچک زندگی می کنند شغل ایجاد کنیم.

آیین نامه حمایت از کارآفرینان خرد به صحن دولت می‌آید

سخنگوی دولت، توسعه کارآفرینی خرد را سیاست دولت عنوان کرد و افزود: آیین نامه ای در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده، به صحن دولت خواهد آمد و بر اساس آن ما به جای حمایت از شرکت‌ها، فرد کارآفرین را مورد حمایت قرار می دهیم و از افرادی که کارآفرینی فردی دارند حمایت های خاصی خواهد شد.

ربیعی گفت: در بخش خدمات هم سرمایه‌گذاری کردیم و با انقلاب صنعتی چهارم، در بخش خدمات ما بنیادها و نهادهای خصوصی را با حمایت دولت ایجاد کردیم که الان انستیتوگیم در کردستان، گیم هایش به دنیا صادر می شود و پلتفرم های مختلفی شکل گرفته اند که با کمک آنها بخش زیادی از اشتغال فردی یا جمعی را توانستیم سامان دهیم.

سخنگوی دولت به مناسبت روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» امروز از کارگاه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) در شرق تهران بازدید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار