کارگردان فیلم «گُل به خودی» در گفت و گو یا پانا:

احمد تجری: به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شدم

تهران (پانا) - کارگردان فیلم «گُل به خودی» معتقد است ازآنجایی‌که نسل خودش به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شده‌اند ازاین‌رو برای اولین تجربه فیلم سینمایی حرفه‌ای به سراغ فیلم کودک آمده است.

کد مطلب: ۱۱۶۴۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
احمد تجری: به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شدم

«احمد تجری» کارگردان فیلم «گُل به خودی» درباره نحوه انتخاب بازیگران کودک این فیلم، گفت : «این فیلم در ژانر اجتماعی برای کودک و نوجوان ساخته‌شده است و درواقع یک رئال عروسکی، موزیکال و فانتزی است که کمتر در ایران ساخته‌شده است. در این فیلم برخی از بازیگران ما عروسک هستند. اما به‌طورکلی در انتخاب بازیگران کودک سعی شد تلفیقی از بچه‌های کم‌تجربه و باتجربه داشته باشیم. ما بازیگر کودک و نوجوان در سینمای ایران بسیار کم داریم. برای نقش اصلی کودک فیلم «ابوالفضل رجبی» را انتخاب کردم که در سریال پایتخت بود و همچنین «رایان سرلک» که در سریال زیرخاکی درخشیده بود. در ادامه بین بچه‌هایی که تجربه بازی نداشتند تست گرفتیم و کنار این بچه‌ها گذاشتیم. برای نقش‌های بزرگسالان «شقایق فراهانی» انتخاب ما بود که نقش را پذیرفتند و البته نقش متفاوتی ایفا می‌کند. او در بخشی از فیلم نقش مرد را ایفا می‌کند و در بخشی از فیلم زن است و انتخاب‌های دیگر هم «نسیم ادبی» و غیره بود. در ادامه کار به خواننده نیاز داشتیم که نقش خودشان را ایفا کنند. این فرد هم از گروه «پازل بند» انتخاب شدند و این نقش را آقای «رهبری» ایفا کردند. درواقع تمامی اولین انتخاب‌هایی که داشتیم، قطعی شدند.»

ایده اولیه فیلم «گُل به خودی»
کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس «گُل به خودی» درباره ایده اصلی شکل‌گیری فیلم‌نامه‌اش ، اظهار کرد: «قصه فیلم «گُل به خودی» موضوعش براساس یک داستان واقعی اتفاق افتاده است. زمانی با دوستی رفته بودیم به بچه‌های بی‌سرپرست سر بزنیم. یک اتفاق جالب این بود که وقتی در حیاط قدم می‌زدیم، متوجه شدم تعدادی از این بچه‌ها از پنجره به بیرون خیره شده بودند و این برای من جالب بود. از مربی‌شان ماجرا را پرسیدم و برایمان تعریف کرد که این بچه‌ها هر فرد جدیدی که وارد آنجا شود، دائم نگاه می‌کنند و امید دارند پدر و مادرشان دنبالشان بیایند و آن‌ها را با خود ببرند. به خاطر این موضوع چندین شب خواب و خوراک نداشتم. نکته اینجا بود که بچه‌ها سالها در آن شرایط زندگی می‌کنند همچنان امیدشان را از دست نداده‌اند و همراه همکارم خانم قهرمانی قصه‌اش را نوشتیم و فیلم‌نامه شد تا دینی که به این بچه‌ها داریم تا حدی ادا کرده باشیم.»

روایت اولین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی
احمد تجری درباره اولین تجربه فیلم‌سازی بلندش در این فیلم نیز گفت : «اولین تجربه کارگردانی فیلم سینمایی حرفه‌ای «گل به خودی» بود ولی چندین فیلم کوتاه و تله‌فیلم قبلاً ساخته بودم و در جشنواره خارجی هم جایزه گرفته بود و خب «گل به خودی» اولین تجربه حرفه‌ای با عوامل حرفه‌ای بود که کار متفاوت و جذابی بود.»
وی همچنین درباره اولین تجربه فیلم‌سازی اش در سینما اظهار کرد: «اولین تجربه فیلم سینمایی حرفه‌ای را به سراغ فیلم کودک آمدم و مخاطب فیلم‌های قبلی‌ام مخاطب بزرگسال بودند ولی دوست داشتم فیلم کودکی برای کودک و نوجوان انجام دهم زیرا خود ما به‌واسطه فیلم‌های کودک دهه شصت عاشق سینما شدیم.»
وی خاطرنشان کرد: «مقداری شرایط مان سخت بود چون در اوج کرونا فیلم‌برداری کردیم و حجم زیادی از کودک و نوجوان و حدود 150 بازیگر اصلی و فرعی در پرورشگاه داشتیم و کار کردن با بچه‌ها مقداری سخت بود و شیطنت‌هایی که داشتند تمامش برای من جذاب بود و قطعاً این در سختی کار و مشکلات کرونا مصائب ما را دوچندان کرد اما با تمام تلاشی که کردیم و حفظ پروتکل‌ها توانستیم به نحو احسنت کار را به سرانجام رسانده و در سی جلسه فیلم‌برداری کنیم.»

می‌خواهم برای نسل کنونی کودک و نوجوان اثرگذار باشم
تجری همچنین درباره سختی ها و شرایطی که برای ساخت فیلمش تجربه کرده بود،اظهار کرد: «فیلم‌برداری در تهران بود اما کار پرلوکیشنی بود و باید چندین لوکیشن انتخاب می‌شد. درواقع خانه‌ای که محل نگهداری کودکان کار بود و چندین خارجی و مراکز بازی و پارک‌ها و مراکز خرید همه باعث شد کار باشد. دغدغه محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست را داشتیم که با نامه‌نگاری‌هایی که با بهزیستی داشتیم، مکانی انتخاب شد و درنهایت تغییرات و بازسازی‌هایی در آن محل داشتیم.»
احمد تجری در ادامه درباره الگوهای نویسندگی و کارگردانی‌اش نیز گفت : «الگویم در نویسندگی و کارگردانی با سینمای «امیر نادری» و همچنین فیلم‌های «سازدهنی» و «باشوغریبه کوچک» و کاره‌ای آقای بیضایی با سینما آشنا شدم. با «بچه‌های آسمان» آقای مجیدی عاشق سینما شدم و خودم به‌شدت کارهای «مرضیه برومند» را دوست دارم بخصوص برای مخاطب کودک و نوجوان و آقای کیومرث پوراحمد که به شدن خاطراتی برای ما ساختند در دوران کودکی‌مان که همچنان اثرگذار است و الگوی من این دو عزیز هستند و امیدوارم بتوانم برای نسل کنونی کودک و نوجوان اثرگذار باشم و کارهای من را کودکان ببینند و بپسندند. البته آقای پوراحمد در تجربه «گل به خودی» مشاور بودند و بسیار از تجربه های ایشان استفاده کردم.»

یادآور می شود، «گُل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه کنندگی علی قائم مقامی از جمله فیلم هایی است که با موضوع کودک و نوجوان در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. فیلمنامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان «گُل به خودی» قصه آمال و آرزو‌های تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجرا‌هایی فانتزی و جذاب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار