کفراشی خبر داد

تشریح نتایج نظارت بر فرایند آموزشی و پرورشی مدارس کشور در زیست‌بوم جدید

تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، نتایج نظارت بر فرایند آموزشی و پرورشی مدارس کشور در زیست‌بوم جدید (شرایط کرونا) را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
تشریح نتایج نظارت بر فرایند آموزشی و پرورشی مدارس کشور در زیست‌بوم جدید

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محمدحسین کفراشی در مورد دستور مستقیم وزیر آموزش‌وپرورش بر نظارت کیفی و کمی روند آموزش در مدارس کشور، اظهار کرد: پس از ابلاغ دستور وزیر محترم، گروه‌های نظارتی متشکل از 375 نفر معادل 1200 نفر- روز، با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی حوزه ستادی و استان از تاریخ 23 دی‌ماه تا 15 بهمن‌ماه 99، برای انجام فرایند نظارتی به استان‌ها سفر کردند.

375 گروه برای بررسی روند آموزشی و پرورشی مدارس به استان‌ها اعزام شدند

کفراشی ادامه داد: اهداف نظارت؛ ایجاد دغدغه و حساسیت مطلوب در استان‌ها، مناطق، مدیران و معلمان نسبت به فرایند آموزشی و پرورشی، رصد وضعیت تحصیلی دانش آموزان مخصوصاً در مناطق محروم، بررسی وضعیت فعالیت معلمان در فرایند آموزشی و پرورشی، تقویت جایگاه و نقش " شبکه شاد" در بین معلمان و دانش آموزان به‌عنوان مطمئن‌ترین بستر آموزشی بومی، رصد میزان احراز هویت افراد در شبکه شاد به‌عنوان بستر اصلی و همچنین شناسایی روش‌های جایگزین، سنجش میزان رضایت‌مندی اولیا و دانش آموزان از خدمات آموزشی و پرورشی ارائه‌شده، بررسی وضعیت نظارت استان‌ها بر مناطق و مدارس تابع، نظارت بر نحوه حضور عوامل آموزشی و اداری و شناسایی و تشویق کارکنان و معلمان خلاق در مدارس، به‌عنوان اهداف اصلی محسوب می‌شد.

29 استان و 376 منطقه آموزشی کشور توسط تیم‌های نظارتی موردبررسی قرار گرفتند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: در فرایند نظارت تعداد29 استان و 376 منطقه توسط تیم‌های نظارتی پوشش داده شدند که از این تعداد 2 هزار و 875 مدرسه از نزدیک مورد بازدید قرار گرفتند. سه استان شمالی کشور به دلیل ممنوعیت تردد و وضعیت قرمز مورد بازدید قرار نگرفتند.

وی گفت: آمار دانش آموزان مدارس بازدید شده در حدود 624 هزار نفر بود که حدود 5 درصد دانش آموزان کل کشور می باشد؛ از این تعداد در حدود 566 هزار نفر در پلتفرم شاد احراز هویت شده بودند و تنها 9 درصد دانش آموزان یا به عبارتی در حدود 57 هزار نفر از دانش آموزان در شاد حضور نداشتند.

کفراشی با اشاره به اینکه درصد دانش آموزان احراز هویت نشده در مقایسه با دانش‌آموزانی که در شاد حضور دارند، بسیار ناچیز می‌باشد اما همین مقدار هم نیاز به تأمل دارد، تصریح کرد: نداشتن تجهیزاتی از قبیل گوشی هوشمند و تبلت (حدود 67 درصد)، عدم دسترسی منطقه به اینترنت و پهنای باند (حدود 8 درصد) و اشکال فنی در اتصال به شاد (حدود 9 درصد) از مهم‌ترین دلایل عدم احراز هویت دانش آموزان در پلتفرم شاد در مدارس بازدید شده بود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به روش‌های آموزشی برای 9 درصد دانش آموزان جامانده از شبکه شاد در مدارس بازدید شده، افزود: از تعداد 57 هزار و 631 دانش‌آموز احراز هویت نشده در شبکه شاد، 13 هزار و 837 دانش آموز (2.2 درصد) در مدارسی هستند که به‌صورت حضوری آموزش می‌بینند؛ 22 هزار و 293 نفر (3.5 درصد) از طریق بسته‌های خودآموز و راهبران آموزشی و 17 هزار و 289 نفر (2.7 درصد) از طریق شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تعاملی، تلویزیون و ... آموزش می‌بینند.

0،6 درصد از دانش آموزان از هیچ روشی برای استمرار فعالیت‌های آموزشی استفاده نمی‌کنند

کفراشی با اشاره به اینکه در 0.6 درصد از دانش آموزان در حدود 3 هزار و 700 دانش‌آموز، فاقد آموزش هستند و از هرگونه آموزش حضوری یا غیرحضوری دور می‌باشند، گفت: دلایل اصلی فاقد آموزش بودن برخی دانش آموزان در مناطق و مدارس مورد بازدید، اشتغال به کار برخی از دانش آموزان، ازدواج زودهنگام دانش آموزان دختر، ترجیح به تحصیل فرزندان پسر از طرف خانواده‌ها، تعطیلی خوابگاه‌های شبانه‌روزی، مهاجرت و تمایل به تکرار پایه از سوی والدین به ویژه پایه اول در مناطق محروم است.

وی در خصوص وضعیت فعالیت آموزشی معلمان در مدارس مورد بازدید گفت: تعداد 48 هزار و 281 معلم در مدارس مورد بازدید مشغول به فعالیت بودند که از این تعداد 46 هزار و 809 نفر از معلمان در شبکه شاد احراز هویت شده بودند و تنها 3 درصد از این معلمان در حدود 1 هزار و 472 معلم، در شبکه شاد غیرفعال بودند.

کفراشی با اشاره به اینکه دلیل اصلی عدم احراز هویت معلمان در بستر شاد، وجود اشکالات فنی و عدم دسترسی به تجهیزات سخت‌افزاری مناسب می‌باشد، تصریح کرد: از بین معلمان غیرفعال در شاد که از روش های دیگر مشغول به تحصیل هستند، تعداد 99 معلم آموزش حضوری، تعداد 485 معلم آموزش را از طریق آموزش با بسته‌های خودآموز و تعداد 709 نفر از آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای تعاملی و سایر روش‌ها ارائه می‌کردند و تنها 0.3 درصد یعنی در حدود 179 معلم در مدارس مورد بازدید فاقد هرگونه فعالیت آموزشی بودند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: در راستای سیاست‌های تشویقی برای کارکنان آموزشی و اداری خلاق و اقدامات قانونی در خصوص معلمان فاقد فعالیت، تعداد 7 هزار و 149 نفر جهت تقدیر شناسایی و تعداد 111 پرونده جهت اقدام به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی‌شده است.

کفراشی افزود: برای نظرسنجی از دانش آموزان و خانواده‌ها در حین بازدید از مدارس، تعداد 17 هزار و 12 تماس تلفنی به‌صورت تصادفی با خانواده‌ها برقرار شد که نتایج این تماس‌های تلفنی نشان‌دهنده 94 درصد سطح رضایتمندی در خانواده از نحوه و کیفیت ارائه آموزش بوده است. اصلی‌ترین دلایل نارضایتی 6 درصد از اولیا و دانش آموزان، عدم ارسال محتوای مناسب، عدم توضیح و تشریح محتوای ارسالی و عدم بازخورد مناسب معلمان به تکالیف ارائه‌شده، ذکر شد.

وی با توجه بازدیدهای تصادفی و بدون هماهنگی قبلی از تعداد 2 هزار و 875 مدرسه در کشور گفت: فعالیت آموزشی و پرورشی مدارس و حضور معلمان و کادر اجرایی در مدارس، بهره‌مندی بیش از 99 درصد از دانش آموزان از آموزش حضوری یا غیرحضوری، فعالیت 99.7 درصد معلمان در بستر شاد یا بسترهای جایگزین برای ارائه آموزش، رضایت 94 درصدی اولیا از ارائه خدمات آموزشی، ایجاد دغدغه در مدیران نسبت به شناسایی و جذب دانش آموزان فاقد آموزش و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس در حد ضرورت، از نکات و نتایج حائز اهمیت در این بازدیدها است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تصریح کرد: تمامی دانش آموزان به عناوین و روش های مختلف دسترسی به فرایند آموزشی و پرورشی را دارند، هر چند که در خصوص میزان کیفیت آموزش، نیاز به بررسی دقیق تر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار