*رقیه عیدی

تصمیمات اشتباه ما را با چالش‌هایی مواجه می کنند

توجه کردن و شناختن خطاها در تصمیم گیری ها کمک می کند تا کامل تر به مسئله واقف بود و با میل و خواسته درونی تصمیم گرفت.

کد مطلب: ۱۱۶۱۷۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تصمیمات اشتباه ما را با چالش‌هایی مواجه می کنند

برای اینکه تصمیمات کوچک یا بزرگ بگیریم، به اطلاعات کاملی پیرامون موضوع مورد نظر نیاز داریم و لازم است آن اطلاعات را جمع آوری کنیم؛ گاهی نیز ممکن است به دلایلی این اقدامات را پیش از تصمیم گیری انجام ندهیم.
یکی از دلایل، اعتماد داشتن به دانسته های قبلی و توانایی های خودمان است و باعث می شود تصور کنیم که خود واقف به موضوع هستیم و نیازی به اطلاعات تکمیلی نداریم. دلیل دیگر این است که گاهی صرفا به یک بخش از اطلاعات توجه می کنیم که چشمگیر و مهم است و باعث غافل شدنمان از بخش های دیگری که برای تصمیم گیری نیاز داریم، می شود.

برای نمونه تصور کنید به شما پیشنهاد شود در پروژه ای در حد متوسط سرمایه گذاری کنید که سوددهی کلان و بالایی برایتان داشته باشد. از آنجایی که این پیشنهاد، چشمگیر و خیره کننده است، ممکن است به جنبه های دیگر آن از جمله پیامدها و ضررهایش توجه نکنیم و تصمیم مان را بگیریم که از جمله تصمیم های اشتباه به شمار می رود.
بعضی اوقات هم، دچار خطای تایید می شویم؛ یعنی اطلاعاتمان را جمع آوری می کنیم اما چون به دنبال اطلاعاتی هستیم که مطابق میل درونی و خواسته هایمان باشد، در تایید اطلاعات جمع آوری کرده دچار خطا می شویم. حتی گاهی خطای تشدید تعهد را مرتکب می شویم؛ به این منظور که تصمیمی را گرفته و با صرف کردن انرژی و زمان آن را عملی کرده ایم، ولی بعد از مدتی در نیمه راه متوجه می شویم که آن انتظارات و توقعاتی که در ابتدای راه داشتیم، تامین نمی شوند؛ با این حال روند آن کار را ادامه می دهیم تا یک روز به نتیجه دلخواه برسیم. در واقع علت این کار، دور شدن از افکاری همچون هدر دادن سرمایه و زمان و تحمل دردناک بودن آن است.

در زندگی نیز ممکن است که از تصمیم گیری های کوچک تا بزرگ دچار خطای تشدید تعهد شویم.
توجه کردن و شناختن خطاها در تصمیم گیری ها به ما کمک می کند تا کامل تر به مسئله واقف باشیم و با میل و خواسته درونی تصمیم بگیریم. همچنین این عامل سبب می شود تا تصمیماتی که می گیریم، با درصد خطاهای کمتر جزو تصمیمات صحیح به شمار رود.

*رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزان آذربایجان شرقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار