حسینی در شورای آموزش‌وپرورش استان قزوین خبر داد

ساخت 2 مدرسه استثنایی و راه‌اندازی یک مرکز مشاوره و دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری در قزوی‍ن

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و استاندار استان قزوین نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین در محل سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۱۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
ساخت 2 مدرسه استثنایی و راه‌اندازی یک مرکز مشاوره و دو مرکز مشکلات ویژه یادگیری در قزوی‍ن

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در این نشست با تقدیر از همه خیرین عرصه تعلیم و تربیت گفت: هیچ لذتی بالاتر از کار خیر بویژه در عرصه تعلیم و تربیت نیست وخیرین در قلب آموزش و پرورش قرار دارند

حسینی با تاکید بر اینکه وزارت آموزش‌وپرورش وزارتی تأسیسی، تعدیلی و تکمیلی است: در جامعه هر چیزی بخواهد تأسیس، تعدیل، تکمیل و یا حتی تعطیل شود سرمنشأ آن آموزش‌وپرورش است.

وی با بیان اینکه کشورهایی در مسیر توسعه قرار گرفته اند که به آموزش و پرورش توجه جدی کرده اند و در آن سرمایه گذاری کرده اند افزود:اگر جهان از بی عدالتی و خشونت در رنج است بدون تردید رفع آنها از مسیر آموزش و پرورش میگذرد و بهترین فرصت ایجاد عدالت و توسعه توجه به تعلیم و تربیت است.

حسینی با بیان اینکه بانک جهانی سرمایه را به انواع سرمایه‌های مالی، مادی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی تقسیم می‌کند اظهار کرد: نوعی دیگر از سرمایه، سرمایه انسانی است که شامل انسان‌ها و تجارب و مهارت‌های آنان می‌شود. رسالت اصلی نهاد تعلیم‌وتربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی است و اگر در جامعه‌ای سرمایه انسانی به وجود آید بقیه سرمایه‌ها نیز به‌تبع آن به تولید و بازتولید می‌شوند.

حسینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس رؤسای آموزش‌وپرورش گفت: مقام معظم رهبری اطلسی از مسائل آموزش‌وپرورش را به‌صورت کارشناسانه بیان کردند و مهم‌ترین بحث معظم‌له عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقه‌ای، عدالت مدرسه‌ای و عدالت دیجیتالی و مجازی است.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد دانش‌آموزان هیچ وسیله هوشمند آموزشی برای اتصال به شبکه شاد در عصر کرونا ندارند، اظهار کرد: عدم دسترسی این دانش‌آموزان به ابزار هوشمند دیجیتالی فرصت عدالت آموزشی را می‌گیرد و باید برای جلوگیری از شکاف دیجیتالی برای دانش‌آموزان نیازمند نیز فکری کرد.

وی افزود: نداشتن تجهیزات آموزشی هوشمند، چهره خشن نابرابری را نمایان می‌سازد و تهیه این تجهیزات هوشمند ارتباطی برای دانش‌آموزان نیازمند "رنج و درد عمیق عاطفی و کودکانه" نداشتن وسایل هوشمند را می‌زداید.

جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند برای دانش‌آموزان نیازمند اجرایی شده است گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار وسیله هوشمند به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شده است و اعتبار بیش از یک میلیون وسیله دیگر نیز از طریق مشارکت خیرین و دستگاه‌ها تأمین شده است.

وی افرود: این تجهیزات ارتباطی هوشمند نه‌تنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل می‌کنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیت‌های بی‌بدیل یادگیری نیز ایفای نقش می‌نمایند و چهره خشن نابرابری را از بین می‌برد. وجود این تجهیزات آموزشی از ترک تحصیل دانش آموزان نیازمند بویژه دختران جلوگیری می کند.

وی با تأکید بر اینکه استان قزوین جزو هفت استان اول کشور است که بیشترین تبلت را تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا کرده است اظهار کرد: تاکنون ۷۵۰۰ هزار تبلت توسط خیرین و منابع استانی در اختیار دانش‌آموزان نیازمند استان قزوین قرار گرفته است و شش هزار تبلت باقیمانده نیز با مشارکت استانداری این استان و وزارت آموزش‌وپرورش در قالب طرح هدایت تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه به بیان تعهدات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به استان قزوین در این سفر پرداخت و گفت: دانش‌آموزان استثنایی به ۵ تا ده برابر فضای آموزشی بیشتر از دانش‌آموزان عادی نیاز دارد و بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است که در قالب نهضت از خشت تا بهشت ۱۳۲ مدرسه از این تعداد در یک سال گذشته کلنگ‌زنی و یا افتتاح شده است.

وی افزود: ۴ مدرسه از این تعداد در استان قزوین موردنیاز است که دو مدرسه در حال ساخت است در صورت تأمین زمین توسط استان دو مدرسه دیگر از طریق مشارکت خیرین و منابع سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.

حسینی تربیت‌بدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و افزود: ۶ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای دویست مترمربعی در مدارس استثنایی این استان با مشارکت سازمان نوسازی مدارس ساخته خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس نظریه امتداد برخی مواقع نواقص باعث می‌شود یک یا چند حس در کودکان و دانش‌آموزان امتداد نیابد و نظام تعلیم‌وتربیت باید جانشین و تکمیل‌کننده نقایص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شود، اظهار کرد: نهضت توان‌افزایی بر اساس نظریه امتداد در آموزش‌وپرورش استثنایی و برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات کمک‌آموزشی و توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است.

وی گفت: بر اساس نهضت توان‌افزایی ۲۴۰۵ وسیله کمک‌آموزشی و توان‌بخشی در استان قزوین نیاز است که بیش از ۷ میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و آموزش‌وپرورش استثنایی نیمی از هزینه تأمین این تجهیزات را تقبل می‌کند.

معاون وزیر در ادامه گفت: علاوه بر یک مرکز مشاوره و توان‌بخشی که در استان قزوین وجود دارد تا پایان سال تحصیلی یک مرکز دیگر نیز در این استان راه‌اندازی خواهد شد. ۷ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان بوشهر وجود دارد و تا پایان سال تحصیلی دو مرکز این تعداد راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: راه‌اندازی یک پایگاه دائمی سنجش، دو باشگاه پیش‌کسوتان آموزش‌وپرورش استثنایی و راه‌اندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی از دیگر تعهدات سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به استان قزوین است.

شایان ذکر است در این مراسم از دو کتاب معرفی خیرین مدرسه ساز استان قزوین رونمایی شد و از خیرین حوزه آموزش و پرورش تقدیر به عمل آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار