سیدحسن خمینی: برای پیاده‌سازی عدالت در جامعه محتاج زبان هنر هستیم

تهران(پانا)- حجت‌الاسلام سید‌حسن خمینی ضمن ادای احترام به امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب و شهدای مجموعه آموزش و پرورش و زنان شهیدی که در طول دفاع مقدس به شهادت نائل شدند، اظهار کرد خوشبختانه امروزه با وجود زیر‌ساخت‌های آموزش مطلوب، در اقصی نقاط کشور و حتی روستاها، دریافت آموزش غیر‌حضوری میسر شده‌ است که از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۰۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سیدحسن خمینی: برای پیاده‌سازی عدالت در جامعه محتاج زبان هنر هستیم

یادگار امام در مراسم اختتامیه اولین جشنواره فرهنگی و هنری دختران امروز و تجلیل از برگزیدگان که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه‌(س) و بزرگداشت مقام زن و روز مادر در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد تصریح کرد: به همت مجموعه آموزش و پرورش در دوران آموزش مجازی، ابتکار طراحی نرم‌افزار شاد، برای زیر‌ساخت آموزش غیر‌حضوری یک افتخار و موفقیت ارزشمند است که اگر این زیرساخت‌های بنیادی که به مرور زمان شکل گرفته است موجود نبود، امروز با معضلی در آموزش عمومی مواجه بودیم.

وی با توجه به تقارن این مراسم با ولادت حضرت فاطمه‌(س) و بزرگداشت مقام زن اظهار کرد: توجه به حوزه زنان و خانواده در جامعه فعلی بحثی جهانی و بسیار جدی است که در تاریخ صد و پنجاه ساله اخیر دنیا نگاه به زن، نگاهی فمینیستی در قالب گروه‌های اجتماعی با نگاهی ظالمانه بوده است، به طوریکه، حقوق اجتماعی زنان را به بیراهه برده‌اند و نگاهی مردستیزانه را جایگزین رویکرد عدالت‌گرایانه کرده‌اند و در مقابل این جریان با جریان سنتی و بسته‌ای مواجه بودیم که با هر تحولی مقابله می‌کردند؛ اما آنچه که نیاز جامعه امروز ما چه در حوزه زنان و چه در تمامی حوزه‌ها است، نگاهی عدالت‌خواهانه، دین‌دارانه است که از زبان دین به دنبال حقوق طبقات مختلف اجتماعی باشیم.

سید حسن خمینی افزود: امام‌خمینی(ره) حق رای و حضور زنان در مجلس و عرصه‌های مختلف اجتماعی را مطرح کردند که بسیاری از متدینین به این مساله حساسیت نشان دادند. ایشان معتقد بودند، زن مسلمان نباید مجبور باشد بین دوگانه سنت و مدرنیته قرار بگیرد و این امر دستاورد بزرگی است.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان جوامع دیگر در میان این دوگانگی بین حفظ دین و مدرن شدن، نمی‌دانند که به دنبال نقش‌آفرینی و یافتن جایگاه خود در جامعه بروند یا دیندار بمانند، که امام ‌راحل این دوگانگی را برای زنان از بین برد و راه سومی را مطرح کرد و گفت « دیندار بمانید و در افق دین با حفظ پیوند به خدا، به حقوق خود دست یابید» که این دیدگاه امام، بخش مخفی مانده زندگی امام راحل در پایان عمرشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب کسانی بود که به دین نگاه جدیدی داشتند و در مقابل تحجر ایستاد، سپس در برابر استبداد قد علم کرد و دین را فرهنگی فراتر از سنت، مدرنیسم و شرق و غرب معرفی کرد.

یادگار امام راحل دفاع از ارزشهای غیر‌دینی در پشت سنگرهای دین را بسیار خطرناک دانست و تصریح کرد: پیام انقلاب این است که ما می‌توانیم با حفظ ارزشهای دینی در بستر زمان خود زندگی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت هنر در ارزشهای دینی جامعه افزود: زبان هنر قوه خیال انسان را تقویت می‌کند و همه هویت هنر خیال و اخلاقی زیستن است و در نقطه مقابل آن توهم و غیراخلاقی زیستن انسان است. انسان متوهم خود را نقطه محور جهان می‌داند در حالیکه، هنرمند با خیال خود، خودش را در جایگاه دیگران تصور می‌کند و به این وسیله می‌تواند دردی را که در جامعه می‌بیند با زبان هنر بیان کند. پیدایش اندیشه، یکی از بزرگترین عوامل توسعه همزیستی است که به زبانهای مختلف هنری به انسان اجازه می‌دهد که در جایگاه‌های مختلف درد انسانهای دیگر را احساس کند و ما همواره برای پیاده‌سازی عدالت در جامعه محتاج زبان هنر هستیم.

خبرنگار: سمیه نیک فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار