یک هنرمند تبریزی در گفت و گو با پانا؛

آموزش و پرورش از هنر حمایت کند

تبریز(پانا) - یک هنرمند تبریزی که چندین سال است عمر خود را صرف هنر کرده، از عدم حمایت مسئولان برای سوق دادن افراد به هنر گلایه‌مند است.

کد مطلب: ۱۱۵۸۹۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش از هنر حمایت کند

سعید جلوه گری در گفت‌وگو با پانا درباره ارتباط هنر با زندگی و جامعه گفت: «هر کشوری به استفاده از هنر نیازمند است، در خانواده، پدر و مادر نیز موظف هستند با فرزندانشان هنرمندانه برخورد کنند.»
او در ادامه با تاکید بر اهمیت هنر در معلمی ادامه داد: اگر معلمی سرچشمه ای از هنر در وجودش نداشته باشد و آن را با شغل خود ترکیب نکند موفق نخواهد بود. مدیران و مسئولان کشور اگر در ساحل هنر اطلاع و آگاهی نداشته باشند با مردم نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند و به مشکل بر خواهند خورد.
این هنرمند تبریزی درباره نقش هنر در ارتباط انسان ها تشریح کرد: هنر بهترین وسیله ارتباطی بین انسان هاست تا حرف هایشان را به هم بگویند، اطاعت کنند و دستور دهند.
این هنرمند تبریزی به اهمیت شغل های هنری اشاره و بیان کرد: در جامعه ما دکتر، مهندس، پلیس و خلبان به حد کافی داریم، اما ما با کمبود بازیگر، کارگردان و ... مواجه هستیم.

بزرگترین هنرمند، خداوند یکتاست

جلوگری ضمن بیان اینکه یکی از نام های خداوند، هنرمند است، بیان کرد: خداوند دنیا را هنرمندانه آفریده است. همه رنگ هایی که به حالت طبیعی در اطراف ما هستند توسط خالق خلق شده اند و انسان توانایی ساخت هیچ یک از این رنگ ها را ندارد، همه اینها هنر هستند، پس چطور می شود من که انسان هستم از هنر فراری باشم؟

وی با اشاره به هنرهای مختلف در زندگی گفت: تمامی نظم عالم بر اساس نظم موسیقی است که موسیقی تقلید در روح است. موسیقی، فرزندان ما را به بهترین حالت تربیت و حافظه آنها را تقویت می کند. نقاشی و تئاتر نیز چنین شرایطی را دارا هستند. نقاشی به روحیه شما لطافت می بخشد.

او در ادامه با یک مثال درباره وضیعت تئاتر در زندگی عنوان کرد: شخصی از لحاظ مالی بنیه ضعیفی دارد اما در تئاتر نقش شخص میلیاردری را بازی می‌کند و عقده های درونی فرد تخلیه می‌شود. این باعث می‌شود فرد با مسائل زندگی راحت تر برخورد کند یا به عنوان مثال شخصی دیگر مانند من که عمری در هنر تلاش کرده است؛ اجاره نشین است و فرزندانش را مثل من با سختی بزرگ کرده، به من نقش ثروتمند می دهند.
این معلم بازیگری، درباره نقش معلمان پرورشی در تشویق دانش آموزان به هنر گفت: باید معاونین پرورشی فرزندانمان را در مدرسه ها تقویت و تشویق کنند و دانش آموزان را به سمت هنر سوق دهند.
جلوه گری تصریح کرد: این حرف به این منزله نیست که دانش آموزان به سمت علاقه‌شان نروند و همگی به سمت هنر هدایت شوند، بلکه پیگیر علاقه‌شان باشند اما هنر را هم در کنار آن دنبال کنند زیرا کشور ما به نقاش، موزیسین، مجسمه‌ساز و قصه نویس نیز احتیاج دارد.
وی با بیان یکی از معضلات رفتاری خانواده ها گفت: پدر و مادرها از ابتدای کودکی به فرزندانشان نگویند که فرزند ما دکتر خواهد شد؛ معضل کنونی ما این است که خانواده‌های ما خواسته هایی که خود در گذشته داشته اند را به فرزندانشان تحمیل می‌کنند و کودکی که تنها بخاطر فشار و اصرار خانواده‌اش مهندس شده است یک مهندس نا کارآمد خواهد بود.
جلوه گری گفت: در کتاب‌های درسی اسمی از یک موزیسین برده نمی‌شود. در کدام یک از کتاب‌های ما در خصوص یک قصه‌گو متنی نگارش شده است؟ چرا حافظ، سعدی و غیره را داریم اما شاعران دوران معاصر به فرزندان ما شناسانده نمی شوند؟
جلوه گری ضمن بیان اینکه خود یک جانباز دفاع مقدس است، گفت: بهتر است در کنار روایت های جنگ و ایثارگری از هنر هم بگوییم، چه ایرادی دارد رزمندگان ما هنرمندانه به جنگ نگاه کنند؟ همانند مهدی باکری که یک مهندس مکانیک، یک رزمنده و یک خطیب بسیار ماهر بود و کلامی به شدت زیبا داشت و بسیار مهربان بود. اگر مهدی باکری هنر نداشت مهربان هم نبود.

معلمان باید هنرمند باشند

این هنرمند توانا با انتقاد از معلمان هنر گفت: هنرستان‌های ما تعداد اندکی دانش آموز دارد. زنگ‌های هنر ما بیشتر زنگ هایی هستند که دانش‌آموزان مشغول بازی می شوند؛ حتی معلم ما تخصص ندارد که به دانش‌آموزان خوشنویسی، مجسمه‌سازی و... آموزش دهد. او تعریف هنر چیست و چه مقدار هنر می تواند در زندگی این بچه‌ها تاثیر بگذارد را نمی داند. وقتی کودکان ما درست هدایت نمی شوند، دچار سردرگمی در انتخاب خود می شوند.

سعید جلوه گری در رابطه با نحوه ورود به عرصه بازیگری و گویندگی بیان کرد: اولین لازمه ورود به عرصه هنر، علاقه و استعداد است که باید ذاتاً در فرد وجود داشته باشد. به عنوان مثال یک بازیگر‌، نویسنده، شاعر و نقاش باید این استعداد را داشته باشد تا بتواند خود را تقویت و تشویق کند و استعدادش شکوفا شود و سپس به سمت دانش این کار برود. با هیچ دانشی در این موارد نمی توان به جایی رسید. برای مثال نویسندگی باید در وجود شخص باشد. هیچ دانشگاهی شاعر یا بازیگر خلق نمی کند بلکه در دانشگاه استعدادی که در فرد وجود دارد را تقویت و به صورت آکادمیک تکنیک هایی را به او آموزش می دهند.
این مربی بازیگری ضمن بیان سخنی برای مربیان و خانواده ها گفت: خانواده‌ها، مربیان و اشخاصی که استعدادیاب هستند به علاقه‌مندان هنر یاری برسانند، همانطور که شاهد هستیم در مدرسه‌های فوتبال اشخاصی می گردند و کسانی را که واقعاً استعداد دارند را پیدا می کنند و با آنها قرارداد می بندند. سوال مطرح شده این است که چرا در هنر چنین اتفاقی نمی افتد؟ مدرسه ها و مربیان ما می‌توانند دانش آموز با استعداد را معرفی کنند. البته در آموزش و پرورش افرادی نیز هستند که بسیار دانش آموزان را تشویق می کنند و این مورد شامل همه نیست.
وی خاطرنشان کرد: از طریق واسطه یا پارتی وارد حرفه بازیگری شدن یکی از معضلات جامعه ماست. من با صراحت به تمامی جوانانمان می‌گویم ما برای بازیگری در سریال، فیلم سینمایی و تئاتر تست داریم؛ اما نکته مدنظر این است که واسطه گری ها وارد عرصه تست‌گیری شده است.

تست های بازیگری کنونی عادلانه نیست

جلوه گری در ادامه به یکی از تجارب هنری خود در رابطه با تست بازیگری اشاره کرد و گفت: در سریال «دومان» که یک سریال ۲۶ قسمتی بود من به عنوان کارگردان هنری و بازیگردان فعالیت کردم که متوجه شدم افرادی که برای این سریال نیاز داریم در بین ما نیستند. به همین دلیل با تهیه‌کننده فیلم هماهنگ کردم و با کارگردان تلویزیونی و تهیه کننده فیلم فراخوان دادیم و از ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر تست گرفتیم. این تست برای شخصیت های گذرای فیلم بود.
وی با بیان اینکه این فیلم سه شخصیت اصلی داشت گفت: یاشار، بهادر و نازلار گیز سه شخصیت اصلی این فیلم بود که به عنوان مثال بنده برای شخصیت یاشار از سه نفر تست گرفتم تا ببینم کدام یک از این سه نفر به شخصیت یاشار نزدیک‌تر هستند و جالب این است که از این سه نفر هیچ یک انتخاب نشدند و فردی دیگر انتخاب شد که برای اولین بار به جلوی دوربین می رفت؛ چون بازیگری مستعد بود و در حال حاضر در چندین فیلم از جمله جلال یک و دو نقش آفرینی کرده است.
او در پاسخ به سوال پانا که آیا همه آن ۵۰۰ نفر بازیگر بودند پاسخ داد: خیر من در آن سریال به ۲۵۰ نفر نیاز داشتم، اما بقیه افراد نامشان در لیست من هست و باز هم اگر نیاز داشته باشم از این ۵۰۰ نفر کمک خواهم گرفت؛ چرا که این افراد علاقه مند به بازیگری بودند.
وی درباره تست های بازیگری که در جامعه ما رواج پیدا کرده است گفت: این تستی که درحال حاضر می گیرند تست عادلانه‌ای نیست و برخی از افرادی که مستعد این شغل هستند، سرخورده می‌شوند و شغل بازیگری را می‌بوسند و کنار می‌گذارند و گاهی هم بازیگران حرفه‌ای را داریم که تست نمی دهند، بر اساس این باور که ما حرفه‌ای هستیم. بنده سال‌هاست که بازیگر هستم و عقیده‌ام این است که فرد اگر آل پاچینو نیز باشد باید تست بدهد. در حالت کلی بعضی افراد تست را منبع درآمد قرار داده‌اند.
جلوه گری با بیان اینکه من از هنر اصلا گله ای ندارم، افزود: به هنر افتخار می کنم. اگر دوباره به دنیا بیایم باز مجدد به سمت هنر خواهم رفت چرا که هنر و اساتیدم به من انسانیت، پدر خوب بودن، همکار خوب بودن، رفتار و روابط صحیح اجتماعی داشتن را آموختند.
جلوه گری با اشاره به هنرمند و خطیب بودن امام‌خمینی(ره) و رهبر کشورمان گفت: رهبر انقلاب ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطیبی فوق‌العاده هستند، چرا که وقتی سخن می‌گویند همه تاثیر می پذیرند. به نظر شما چرا همه از امام خمینی پیروی می‌کردند؟ چون ایشان می دانستند کجا و چگونه سخن بگویند. این یک هنر است، که به آن هنر سخنرانی می گویند. بنده از این گله مند هستم که در کشور ما هنر جدی گرفته نمی‌شود و خصلت هایی از جمله خشم، غرور و پرخاشگری در جامعه ما رواج پیدا کرده است.
وی در ادامه از صدا سیما نیز گله مند شد و افزود: من خود در صدا و سیما فعالیت دارم و از این گله مندم که چرا در صدا و سیما به حد کافی درباره هنر صحبت نکرده‌ام که خانواده ها را ترغیب و تشویق کنم به سمت هنر زندگی بروند.

باید هنرمندان به روز باشند

او با اشاره به بودجه هنری گفت: در کشور ما بودجه بسیار کمی به حوزه هنر اختصاص داده می‌شود و یا اصلا بودجه ای اختصاص داده نمی شود.
وی ادامه داد: از هنرمندان گله دارم که هنرمند هستند ولی به روز نیستند. بعضی از هترمندان ما در ماه یک کتاب یا یک روزنامه نمی‌خرند و نمی خوانند یا ارتباط اینترنتی برقرار نمی کنند تا ببینند در جامعه و دنیای هنر چه اتفاقی افتاده است. اگر هنرمندان ما در میان مردم زندگی کنند می‌توانند هنر را گسترش دهند. هنرمند به جز ماشین شخصی باید در اتوبوس هم باشد تا فقیر و ثروتمند را با هم ببیند. در میان مردم بودن، مردم را به سمت هنر سوق می‌دهد و باعث می‌شود فرزندانمان نیز به هنر علاقه پیدا کنند.
این هنرمند ادامه داد و گفت: در سریال های ما نقش مادر بزرگ و پدربزرگ ها مربوط به ۸۰ سال پیش است. هم اکنون مادران و پدران ما در اینترنت سرچشمه دارند، برای مثال در سریال های آذربایجانی برای نشان دادن فرد آذری یک جلیقه و یک کلاه به بازیگر داده می‌شود و این به منزله این است که این فرد آذری است. عزیزان هنرمند؛ چرا ما آذربایجانی مدرن و امروزی را به نمایش نمی گذاریم؟ ریشه اصلی این مشکلات این است که هنرمندان ما به روز نشده اند، کتاب و روزنامه نمی خوانند، تلویزیون نمی بینند و این باعث می‌شود فرزندانمان از هنر فرار کنند.
جلوه گری درباره فعالیت های هنری خود خاطرنشان کرد: من در تبریز، ارومیه، شبکه های ۳، ۵ و سایر استانها فعالیت کرده ام؛ عمده فعالیت بنده رادیو و گویندگی است. ۶۷۸ سریال تلویزیونی کار کرده ام و ۸ جلد کتاب دارم و چندین سال در مطبوعات تهران بعنوان دبیر و سردبیر مشغول فعالیت بوده ام.
وی یکی از علل موفقیت هایش را مطالعه کتاب می داند و بیان می کند: من از کودکی در تابستان و سایر اوقات به کتابخانه می رفتم و کتاب های شعر،قصه و... را مطالعه می کردم. در ۱۱سالگی افتخار این را داشتم که خبرنگار باشم که حالا به اینجا رسیدم.


خبرنگار محمد لطفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار