کارگردان «شهربانو» در گفت و گو با پانا

مریم بحرالعلومی: اگر فکر می کردم «شهربانو» در جشنواره فیلم فجر شانسی ندارد در این رویداد شرکت نمی کردم

تدبیر شود تا چرخش فیلم ها را در زمان اکران داشته باشیم/ زمان شروع فیلمبرداری«شهربانو» همزمان با آغاز کرونا بود/ امیدوارم عطش دیدن فیلم ها پس از جشنواره باقی بماند

تهران (پانا) - بحرالعلومی، کارگردان فیلم «شهربانو» با اشاره به اینکه تعداد زیادی از فیلم های ساخته شده از سال گذشته به دلیل شرایط کرونا در نوبت و انتظار اکران هست گفت باید فیلم ها بصورت چرخشی و در زمان مناسب اکران شوند تا شاید بخشی از خسارتی که به سینماگران و فیلم سازان وارد شده، جبران شود. 

کد مطلب: ۱۱۵۶۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مریم بحرالعلومی: اگر فکر می کردم «شهربانو» در جشنواره فیلم فجر شانسی ندارد در این رویداد شرکت نمی کردم

فیلم سینمایی «شهربانو» فیلمی مادرانه است که با مضمون اجتماعی به آسیب شناسی یک چالش در خانواده می پردازد. این فیلم به تهیه کنندگی «پگاه احمدی» و کارگردانی «مریم بحرالعلومی» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. در ادامه گفتوگوی خبرگزاری پانا با مریم بحرالعلومی، کارگردان فیلم «شهربانو» را میخوانید:

ظاهرا فیلم‌های اجتماعی به دلیل فراوانی موضوع، راحت ترین ژانری است که در ایران می توان کار کرد اما اتفاقا همین تکثر از طرفی مانع است چون باید مولفه هایی در فیلم باشد که در دور تکرار نیافتد. شما با چه دغدغه ای به سراغ سوژه فیلم تان آمدید؟

ظاهر امر این است که ژانر اجتماعی به دلیل فراوانی سوژه راحت ترین باشد اما فقط در انتخاب سوژه راحت است. در واقع ورود و پرداخت به این عرصه عریض معضلات اجتماعی، کار را سخت می کند، زیرا جزییات زیادی دارد و به مطالعات پژوهشی زیادی نیاز دارد و دغدغه مند بودن صاحبان آثار اجتماعی بسیار زیاد در کیفیت کار اثرگذار است. در رابطه با این مساله که من با چه دغدغه ای سراغ سوژه اجتماعی رفتم، باید بگویم اساسا دغدغه شخصی ام معضلات اجتماعی است. سوژه هایی که پرداختن به آنها به نوعی کنکاش در آنهاست، بدون اینکه قضاوتی بخواهد شکل بگیرد. من خودم را کارشناس و راهکاردهنده نمی دانم اما کنکاش در این نوع معضلات و به چالش کشیدن این سوژه ها را وظیفه خودم می دانم. مخصوصا اینکه این معضلات موضوعاتی باشد که زنان را درگیر می کند. در شهربانو هم دغدغه مهم برای انتخاب سوژه همین بوده، سوژه ای که مشخصا یک مادر است و به چالش کشیده می شود و در قامت یک ضد قهرمان قرار است که در بطن قصه پیش رود. اما قصه و روایت به نوعی سعی در تبدیل این مادر ضد قهرمان به قهرمان دارد و بسیار در این مهم و میسر شدنش در متن و اجرا و تمامی جزییات تلاش شده است تا این اتفاق رخ دهد و شاید وجه ویژه شهربانو تبدیل ضد قهرمان مادر به قهرمان خانواده اش است.

به نظر شما فیلم «شهربانو» تا چه اندازه شانس موفقیت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ار دارد؟

این موضوع طبیعتی است که هر خالق و سازنده و صاحب اثری، کار و اثر خودش را محق و صاحب شانس می داند. درواقع وقتی اثری در عرصه و رقابتی شرکت می کند، خود را صاحب شانس می داند و من هم مستثنی نیستم. بخصوص با بازی خانم صدرعرفایی عزیز که در نقش شهربانو بی بدیل ظاهر شدند و دیگر دوستان از جمله بهرنگ علوی که در قامتی کاملا متفاوت ظاهر شده اند. همچنین باری دوستان پشت دوربین از فیلمبرداری، تدوین، گریم، صحنه، لباس و صدا شانس قایل هستم و امیدوارم این فیلم شانس حضور در لیست نهایی را داشته باشد تا هم دوستانم دیده شوند و هم شانس گرفتن سیمرغ را برای شان قایل هستم و امیددارم شاهد درخشش شان در بخش جوایز باشیم.

با توجه به شرایط کرونا چه موانعی پیش روی ساخت فیلم وجود داشت؟

شرایط کرونا همه مشاغل را درگیر کرد و از همان ابتدای شیوع، سینما بیشتر از باقی مشاغل لطمه خورد. درباره وضعیت و شرایط فیلم «شهربانو» در زمان شروع کرونا باید بگویم خوشبختانه زمان شیوع کرونا همزمان با پایان فیلمبرداری ما بود و ما در مراحل پس تولید بودیم. اما من برای حفظ سلامتی دوستانم در مرحله تدوین و صداگذاری ناچار شدم وقفه کوتاهی در ادامه کار ایجاد کنم تا کمی از سلامتی دوستانم حفاظت کنم. موانع اینچنینی کم نبودند مثلا برای جذب منابع مالی لطمات اقتصادی که کرونا به ایران و جهان، زده منجر به این شد که ما هم درگیری هایی داشتیم که امیدوارم با توجه به اینکه شرایط رو به بهبود است زودتر از این مرحله هم بگذریم و همه چیز بخیر بگذرد.

با توجه به اینکه جشنواره امسال حضور حداکثری تماشاگران را نداریم، به نظر شما این مساله ممکن است روی فروش فیلم اثرگذار باشد؟

جشنواره و شرایط کرونا و وضعیت خاصی که دارد مانع از حضور حداکثری تماشاچی و اهالی رسانه است اما این موضوع به نظرم چندان روی فروش فیلم اثری نمی گذارد و امیدوارم همین تشنگی وعطش تماشای فیلم ها و هیجانی که در روز های جشنواره وجود دارد در زمان اکران فیلم در سینماها نیز وجود داشته باشد و مخاطبین با رغبت به سمت سالن های سینما بیاند و فیلم های مورد علاقه شان را تماشا کنند.

پیشنهاد خاصی برای اکران فیلم ها بعد از جشنواره دارید؟

با توجه به زمان طولانی که سینما تعطیل بود و چراغ سینماها خاموش شده بود، قاعدتا فیلم های زیادی در نوبت اکران قرار گرفته اند و همین کار را سخت می کند. امیدوارم با تدابیری که اندیشیده می شود و برنامه ریزی که صورت می گیرد، چرخش فیلم ها را در زمان اکران داشته باشیم و به نوعی تمامی فیلم ها و تمامی سلایق در نظر گرفته شود. تعدادی از فیلم هایی که از سال گذشته در نوبت اکران هستند و مخصوصا اینکه سرمایه گذارشان بخش خصوصی بوده قاعدتا خوب است در اولویت باشند. امیدوارم با یک تمهید کاملا منصفانه مسئولین و عزیزان صاحب کار بتوانند فیلم ها را در زمان مناسب و مفید به اکران عمومی برسانند. فیلم های ساخته شده باعث روشن نگه داشتن چراغ سینما هستند و امیدوارم با توجه به تجربه سخت کرونا و آسیب هایی که به سینما زده شد، درصدی از خسارت های وارد شده با اکران به موقع و مناسب فیلم ها جبران شود.

گفتنی است که بازیگرانی که در فیلم شهربانو ایفای نقش می کنند عبارتند از: فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان ارثی و بهرنگ علوی، یوسف تیموری و همچنین صدای افتخاری مه‌لقا باقری.
عوامل سازنده این فیلم عبارتند از کارگردان: مریم بحرالعلومی، تهیه کننده: پگاه احمدی، فیلمنامه: پژمان تیمورتاش، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، مدیر صدابرداری: علی کیان ارثی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی‌نژاد، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: فرحناز نادری، طراح گریم: امید گلزاده، تدوین: سینا گنجوی، آهنگساز: امیریل ارجمند، تصحیح رنگ: سامان مجدوفایی، عکاس: پویان بحق، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، برنامه‌ریز: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: مجید مافی، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، مدیرتولید: روح‌اله مهاجری، سرمایه‌گذاران: مریم بحرالعلومی - بنیاد سینمایی فارابی، پگاه احمدی، مجری طرح: مریم بحرالعلومی، تهیه کننده: پگاه احمدی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار