برطرف کردن نیازهای نرم افزاری بر مدار تحول؛ مهمترین رسالت شورای هماهنگی علمی

تهران (پانا) - محوریت کتاب درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و ویژگی‌های اختصاصی کتاب درسی را در شرایط امروز چگونه می‌بینیم و تعریف می‌کنیم؟ از جمله سوالاتی بود که در نشست شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش مطرح شده و کارشناسان وصاحب نظران به آن پاسخ دادند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
برطرف کردن نیازهای نرم افزاری بر مدار تحول؛ مهمترین رسالت شورای هماهنگی علمی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، یکصد وسی امین جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با دستور بررسی ویژگی صلاحیت‌های تولید کنندگان بسته های تربیت و یادگیری(شایستگی های مولفان کتابهای درسی) برگزار شد.

حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه که امروز یکی از مسائل ضروری و مهم مربوط به فرایند تحولی سازمان را در دستور کار داریم اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از قریب به دو سال گذشته تا کنون در راستای تحول برنامه‌های درسی براساس سند تحول بنیادین شتاب گرفته است.

وی افزود: همکاران ما از 10 تا 12 سال قبل زحماتی کشیده‌اند و راجع به کتاب درسی و رویکردهای نوین تلاش‌هایی کرده‌اند که حتما مشکور است اما آنچه که احساس می شد وکمتر مورد عنایت قرار گرفته شاید به دلیل ضرورت‌هایی که برای همکاران ما در آن زمان بوده و مجبور شدند آنطور عمل کنند، خلاء و نقص ابتناء برنامه های درسی برمبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است که در برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین نمایان است.

ملکی ادامه داد: اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که مرحله‌ی طراحی و تدوین برنامه‌های درسی رو به اتمام است. البته به کمک دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش جلسات مشترکی داریم و کار پیش می‌رود و در آینده نزدیک راهنماهای برنامه درسی که شکل تجسم یافته طراحی و تدوین برنامه‌های درسی است، ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه آرام آرام باید به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری حرکت کنیم گفت: کتاب درسی قابل حذف نیست اما نباید به عنوان تنها ظرف تربیتی ما باقی بماند. اکنون ظرفیت‌ها و نیازهایی وجود دارد که باید فراتر از کتاب درسی به آن‌ها بیاندیشیم. ما هم همان راه که گذشتگان رفته‌اند را در قالب تولید بسته‌های یادگیری و تربیت دنبال کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: تعیین اینکه همراه با کتاب درسی چه محصولات دیگری ارائه شود نیازمند اهتمام جمعی است. اکنون موضوع ما در این جلسه به طور صریح و روشن این است که تولیدکنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری با محوریت کتاب درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و ویژگی‌های اختصاصی کتاب درسی را در شرایط امروز چگونه می‌بینیم و تعریف می‌کنیم؟

همچنین در پایان این جلسه مقرر شد نسخه نهایی سند ارائه شده (شایستگی های مولفان کتاب های درسی) پس از انجام ویرایش های لازم، به اعضای جلسه ارائه شود تا مورد بازبینی و تایید قرار گیرد.

در این نشست که با حضور جمعی از مدیران سازمان پژوهش و مدیران وزارت آموزش و پرورش و صاحب نظران به صورت مجازی تشکیل شد موضوع ویژگی و صلاحیت‌های تولید کنندگان بسته های تربیت و یادگیری از ابعاد مختلف بررسی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار