رییس سازمان دامپزشکی کشور:

مرغ‌داران بیماری آنفلوانزای مرغی را به موقع اعلام کنند

تهران (پانا) - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت با توجه شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پردگان، انتطار می‌رود تولیدکنندگان مورد ابتلا را به موقع، اعلام کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد
مرغ‌داران بیماری آنفلوانزای مرغی را به موقع اعلام کنند

به گزارش ایرنا، در چهار نوامبر ۲۰۲۰ میلادی مصادف با ۱۴ آبان ماه سالجاری، اداره محلی دامپزشکی استان کاگاوا کشور ژاپن از بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H۵N۸ در یک مزرعه مرغ گوشتی و افزایش تعداد پرندگان تلف شده خبرداد.

نمونه‌های استاندارد اخذ و به آزمایشگاه اداره دامپزشکی محلی (مرکز خدمات بهداشتی دام Seibu؛ LHSC) ارسال شدند و نمونه‌های جمع آوری شده از پرندگان مرده از نظر کیت‌های جذب آنتی ژن از نظر ویروس آنفلوانزا A مثبت بود و این اداره محلی دامپزشکی در پنج نوامبر LHSC آزمایش‌های RT-PCR و RRT-PCR را انجام داد و تایید کرد که نوع H۵ است. پس از این واقعه، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سرعت در سایر کشورها شیوع یافت.

سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگری انجام می شود.

سالانه بیش از چهار میلیون قطعه پرنده به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می کنند، بنابراین با تمام اقدام‌های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی، ویروس وجود دارد و تالاب ها و محل برخواستن پرندگان مهاجر می تواند عامل بروز و تشدید بیماری آنفلوانزای پرندگان باشد.

به همین منظور در اواسط آبان‌ماه امسال، رییس سازمان دامپزشکی کشور از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از معدوم‌سازی همه پرندگان حساس در فارم های آلوده و محدودیت‌های جابجایی و حمل و نقل به ترتیب در شعاع سه کیلومتری مزرعه آلوده هشدار داد.

سازمان دامپزشکی در دو سال گذشته در زمینه طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری در مناطق روستایی و صنعتی اقدامات خوبی انجام داده است به طوری که سالانه برای مقابله با این بیماری بیش از ۱۲۰ میلیون دوز واکسن تزریقی تامین می شود.

طرح ملی هدفمند کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که از اواخر سال گذشته آغاز و طی یک برنامه سه ساله ادامه دارد.

تولیدکنندگان بیماری انفلوانزای پرندگان را پنهان نکنند

براساس گزارش اخیر سایت سازمان دامپزشکی کشور، «علی‌صفر ماکنعلی» رییس سازمان دامپزشکی با اشاره به ابتلای ۵ واحد مرغداری گوشتی در خراسان جنوبی به آنفلوآنزای پرندگان، گفت: مفهوم این اتفاق آن است که به دلیل پنهان‌کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک رخ داده است!

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور از مرداد ماه سال جاری برای ارتقا سطح هوشیاری بارها از طریق رسانه‌ها و مکاتبات رسمی اعلام و پیش‌بینی کرده بود که موج ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بیماری وسیع‌ترین و شدیدترین امواج بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در دو دهه اخیر خواهد بود.

ماکنعلی با بیان این که پیرو این هشدارها آمادگی لازم جهت پیشگیری از شیوع این بیماری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت در کشور نیز به وجود آمده بود، افزود: برنامه ملی ما در ۴ نسخه مختلف شامل استان‌های شمالی، استان‌های متراکم و پرخطر، مناطق خاص واقع در اطراف تالاب‌ها و برکه‌ها و سدها و سایر قسمت‌های کشور تدوین و عملیاتی شده است.

این مسئول اعلام کرد: کانون‌های بیماری مذکور در استان خراسان جنوبی برای ما حاوی درس‌های فراوانی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در همین ارتباط از مدیران کل دامپزشکی استان‌هایی چون مازندران و مرکزی به دلیل هماهنگی عالی بین محیط زیست و دامپزشکی در رصد و پایش بیماری تشکر کرد و افزود: در این میان جا دارد به طور ویژه از مدیریت استاندار استان مرکزی در کنترل و مهار بیماری در استان مرکزی که می‌تواند به عنوان یک نسخه موفق در برنامه‌ها کنترل بیماری ذکر شود، تقدیر کرد.

ماکنعلی با گوشزد کردن اهمیت اجرای محدودیت‌های تردد افراد، وسایل درون محدوده درگیری با بیماری تصریح کرد: معنا و مفهوم ابتلای ۵ واحد مرغداری گوشتی در استان خراسان جنوبی به آنفلوآنزای پرندگان (با توجه به نسبت احتمال یک شصت و پنجم تا یک صدم درگیری واحد گوشتی به بیماری نسبت به واحدهای تخمگذار) این است که به دلیل پنهان‌کاری یک انفجار ویروسی وحشتناک رخ داده است.

وی با بیان این که در استان خراسان جنوبی براساس اطلاعات موجود تأخیر در فاصله گزارش‌دهی و مداخله واحد مرغ تخمگذار واقع در این استان موجب بروز مشکل در فرآیند مداخله سریع و تأثیرگذار شد، افزود: هرچه فاصله بین گزارش‌دهی و مداخله بیشتر باشد، کارآیی سیستم رصد و پایش پایین‌تر خواهد آمد و هرچه این فاصله کوتاه‌تر باشد، این کارآیی بیشتر خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به اهمیت بحث گزارش‌گیری و گزارش‌دهی و تشخیص عالی سازمان دامپزشکی کشور افزود: در نمونه استان مرکزی در کمتر از ۶ ساعت در روز جمعه نمونه‌ها آزمایش و بیماری تأیید شد.

این مسئول با تاکید بر این که بحث رصد و پایش «بر مبنای تلفن» که از ۳۱ مرداد به ادارات کل دامپزشکی اعلام شده است، باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: این یک اصل است که هنگام ورود به یک مزرعه مرغ مادر یا تخمگذار از ۱۴ روز قبل از آن نباید از هیچ فارمی بازدید شده باشد، همچنانکه با وجود گرفتن دوش و تعویض لباس و رعایت موازین امنیت زیستی، در صورت جابجایی از یک مزرعه آلوده به یک فارم پاک، احتمال انتقال ویروس وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید دوباره بر اینکه افراد شرکت کننده در عملیات مهار تحت هیچ شرایطی نباید در عملیات رصد و پایش سایر فارم‌ها فعالیت داشته باشند، اظهار امیدواری کرد: موج بیماری ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در کشور با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استانداری‌ها به خوبی مدیریت و پشت سر گذاشته شود. وی همچنین کرد این هفته رخداد خراسان جنوبی مهار خواهد شد.

اجرای تمهیدات لازم برای پیشگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

«سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز در حاشیه این وبینار که اداره آن را نیز به عهده داشت، اظهارداشت: اکنون به دنبال وقوع مواردی از رخدادهای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ۲۸ آبان ۹۹ به بعد که دوره جدید بیماری در کشور محسوب می‌شود، هستیم.

وی با بیان این که تاکنون ۲۶ کانون در ۶ استان کشور شامل مرکزی، مازندران، اردبیل، تهران، خراسان جنوبی و کرمانشاه گزارش شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در ۵ استان از این استان‌ها کانون‌ها فقط محدود به حیات وحش و طیور بومی بوده و فقط در خراسان جنوبی مواردی از ابتلای واحدهای صنعتی مشاهده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار