عباس جهانگیریان:

با کتاب‌های برگزیده‌ جشنواره‌ رشد، کتابخانه‌های دانش‌آموزی را تجهیز کنید

تهران (پانا) - عباس جهانگیریان معتقد است، جشنواره کتاب رشد می‌تواند به کیفیت کتاب‌های آموزشی کمک کند و برپایی آن تاثیرگذار است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
با کتاب‌های برگزیده‌ جشنواره‌ رشد، کتابخانه‌های دانش‌آموزی را تجهیز کنید

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نویسنده کتاب "خواب آب، سرگذشت آب و آب‌رسانی در ایران"که در گروه مطالعات اجتماعی هجدهمین جشنواره "کتاب رشد" برگزیده شد گفت: جشنواره"کتاب رشد"از رویدادی‌های معتبر است که به صورت موضوعی برگزار می‌شود و به شکل مشخص کتاب‌های آموزشی و متونی با رویکرد خاص را مدنظر دارد. در یک دوره جشنواره نیز برای نمایشنامه "ضحاک ماردوش" جایزه گرفته‌ام. معتقدم این جشنواره می‌تواند به رشد کیفیت کتاب‌های آموزشی کمک کند.

وی با این توضیح که بیشتر جشنواره‌ها با موضوع کتاب‌های داستانی برگزار می‌شوند، گفت: جشنواره کتاب رشد به انواع کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف توجه دارد. تجربه نشان داده در دوره‌هایی که داوران مستقل بودند و وابستگی نداشتند این رویداد اصطلاحاً بی‌حرف حدیث برگزار شده است و در هر صورت برپایی آن می‌تواند تاثیرگذار باشد.

جهانگیریان با تاکید بر این که آموزش و پرورش برای تجهیز کتابخانه‌ها می‌تواند از همین متون برگزیده جشنواره کتاب رشد استفاده کند، ادامه داد: صرفاً اهدای جایزه کافی نیست و کتاب باید به دست مخاطبان اصلی خود در مدارس کل کشور برسد و توسط دانش‌آموزان خوانده شود.

وی در مورد کتاب "خواب آب" که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شده، تصریح کرد: این کتاب درباره داستان آب در ایران است. دنیا با دو تمدن شکل می‌گیرد یکی تمدن رودخانه‌ای که روستا و شهرها کنار رودخانه‌ها شکل می‌گیرند و یکی تمدن قنات؛ این تمدن را مدیون ایرانیان می‌دانند چون معتقدند که ابداع‌کننده قنات، ایرانیان بودند و باعث شدند یک تمدن دیگری به موازات تمدن رودخانه‌ای در جهان شکل بگیرد. مهندسی آب از سدسازی ایرانیان تا کوزه، ساعت آبی، سدها، تقسیم آب در ایران، آسیاب، آسیاب‌های آبی، قنات، چگونگی حفر قنات، تشخیص مناطقی که آب دارد، آب انبارها و در واقع آن چیزی که مربوط به مهندسی آب است در این کتاب توضیح داده شده است. اروپاییان، ایرانیان را در مهندسی آب سرآمد می‌دانند.

جهانگیریان افزود: این کتاب را در ادامه "مدرسه فرشتگان" نوشتم که نقش ایرانیان در پیشرفت پزشکی جهان مورد بررسی قرار گرفته است. ضروری است دانش‌آموزان ضمن نگاه به آینده با هویت و پیشینه خودشان آشنا شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار