اجرای طرح تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» مستلزم همکاری نهادهای محلی و استانی است

شیراز (پانا) - به گفته مدیر کل آموزش و پرورش فارس، مدرسه کانون مهم تربیتی در هر محله است که باید از همه ظرفیت ها در راستای عملیاتی کردن این طرح استفاده کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح تحولی «مدرسه کانون تربیتی محله» مستلزم همکاری نهادهای محلی و استانی است

فرهاد اسماعیلی در دومین جلسه مدرسه کانون تربیتی محله استان گفت: این طرح در راستای پیشرفت فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های محلی و تلفیق آموزش‌های رسمی با زندگی اجتماعی است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: بر اساس این طرح مدرسه برای محله و محله برای مدرسه است و یک تعامل دوسویه باید صورت پذیرد که در این راستا باید از حضور مدیران علاقه مند در این طرح که تعاملات بیشتری با محله دارند بیشتر بهره ببریم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه فضای مدرسه شامل دو بخش ساختمان و فضای آموزشی اداری و فضای حیات و سالن است گفت: باید ظرفیت ها، ارتباطات، امکانات و تمام جزئیات طرح به طور کامل مشخص شود.

وی طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» را یک فرصت دانست و گفت: اگر تمام جوانب این طرح دیده نشود یا اجرا نشود یا اینکه فرصت ها به تهدید تبدیل می شود و در این زمینه طرح باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه اجرای این طرح مستلزم همکاری نهادهای محلی و استانی است گفت: انتظار داریم تمام اعضاء با بررسی طرح تمام ظرفیت های حوزه تخصصی کاری خود را در اختیار این طرح قرار دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: اهداف این طرح در حوزه آموزش ابتدایی اداره کل و کشور اجرایی می شود و در واقع روح این طرح در کالبد آموزش ابتدایی دمیده شده است.

محمد فیاض پور با تاکید بر لزوم آموزش در سنین پایین و ابتدایی به دانش آموزان گفت: باید به حوزه آموزش ابتدایی بیش از پیش بها داده شود و در زمینه این طرح کار باید عملیاتی ، کارگاهی باشد.

وی با اشاره به طرح های حوزه ابتدایی گفت: در حوزه ابتدایی طرح هایی مختلفی مانند آموزش مهارت های اجتماعی، زندگی، هنری، گلستان خوانی، طرح خوانا و نوشتار در حال اجرا است و در حوزه ابتدایی بسترها فراهم است که با اجرای این طرح کامل تر شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم هم افزایی دیگر دستگاه ها در اجرای این طرح گفت: محلات آسیب پذیر را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم و به گونه ای باشد که دستگاه های دیگر نیز در اجرای این طرح به کمک آموزش و پرورش بیایند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس نیز گفت: تمام نهادها از جمله اداره فرهنگ و ارشاد، شهرداری، شورای شهر، اداره تبلیغات و تمام نهادهایی که می توانند خدماتی به محلات ارائه دهند باید در اجرای هر چه بهتر این طرح به آموزش و پرورش کمک کنند.

رسول قانونی افزود: اجرای طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» مستلزم پیوند عمیق مدرسه و محله است و مهمترین رکن در اجرای این طرح همکاری و تعامل مدیر مدرسه است و در واقع در این شیوه نامه برای افزایش هنجارها و کاهش ناهنجاری ها کل اهالی محله مد نظر است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز ، با اشاره به اینکه طرح مدرسه، کانون تربیتی محله، در راستای اجرایی و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است گفت: این طرح برای تقویت ساختار های اجرایی فرهنگ ساز است که بتواند از تمام ظرفیت های دستگاه های فرهنگی با محوریت مدرسه و مدیر مدرسه بهره ببرد.

جهانبخش بانشی با اشاره به اینکه ما دستگاه های متعددی داریم که هر کدام از این دستگاه ها وظایف، مسئولیت و رسالتی را در جامعه دنبال می کنند، گفت: هدف این طرح برقراری وحدت در تمام دستگاه های فرهنگی است.

وی افزود: در این راستا می خواهیم در یک محله وحدتی را ایجاد کنیم که در قامت و قالب مدرسه و با محوریت مدرسه در کنار هم وظایفی را که عهده دار هستند پیگیر شوند و جلو ببرند تا بتوانیم وظایف تربیتی و فرهنگی را خوب اعمال کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این طرح دو نوع دستورالعمل لازم دارد که تمام شاخص ها، الزامات استانی کار را تحت پوشش قرار دهد که یکی دستورالعمل استانی است که باید از تمام دستگاه های دخیل و همکار استفاده کنیم که در کنار ما باشند و از همفکری زبده ترین کارکنان آنها بتوانیم در تدوین و نوع اجرای طرح استفاده کنیم.

بانشی گفت: نکته قابل توجه اینکه نباید الزام داشته باشیم که این طرح در تمام مدارس اجرا شود بلکه مدارسی که محله برای آن قابل تصور است و مدرسه ای که داری هویت محله ای است برای اجرای این طرح در اولویت است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس نیز گفت: سیاست وزارت آموزش و پرورش در اجرای برنامه های ذیل بسته اجرایی تحول‌آفرین به ویژه برنامه، مدرسه کانون تربیتی محله،تاکید بر عواملی شامل تقویت امر مدرسه محوری، اعطای اختیارات بیشتر به ارکان مدرسه، تقویت نقش برنامه ریزی، تصمیم گیری و مشارکت خانواده در امور مدارس و تعامل با بخش های مختلف محله است.

عبدالحسین رحیمی در تشریح اهداف برگزاری این طرح گفت: کاهش فاصله بین جامعه و مدرسه، ارتباط بین یادگیری های مدرسه و زندگی اجتماعی، تبدیل مدرسه به کانون پیشرفت فرهنگی -تربیتی محله، افزایش مشارکت و عوامل اثر بخش بیرونی در امور آموزشی و پرورشی مدارس از اهداف برگزاری این طرح است.

وی افزود: شناسایی ظرفیت های محلی مدرسه برای اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی، بررسی روش های جلب همکاری نهادها و اشخاص موثر در محله، تدوین و تنظیم تقویم اجرایی برای یک سال تحصیلی، برگزاری جلسات مشترک با هر یک از نهادهای دولتی و غیردولتی و اشخاص موثر محلی، هماهنگی برای استفاده قانونمند از امکانات محله برای مدرسه و امکانات مدرسه برای محله از وظایف و تکالیف اجرای این طرح در سطح مدرسه است.

گفتنی است در این جلسه آقایان امیر همتی دشتکی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی، علی خرمی رئیس شورای اسلامی استان فارس، بهروز مرامی جدیدی معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید حاجیان نماینده شورای انجمن اولیا و مربیان استان نیز حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص این طرح پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار