بازدید مدیرکل میراث فرهنگی زنجان از کارگاه­ مرمت و پاکسازی مردان نمکی

زنجان (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با آغاز به کار کارگاه ی مردان نمکی از روند پاکسازی، مرمت و حفاظت بر روی مردان نمکی بازدید و نظارت کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۰۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بازدید مدیرکل میراث فرهنگی زنجان از کارگاه­ مرمت و پاکسازی مردان نمکی

به‌گزارش روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، امیر ارجمند روز سه شنبه 30 دی ماه در تسریع اجرای عملیات مرمت و آماده سازی موزه مردان نمکی برای بازدید گردشگران تأکید کرد و گفت: «عملیات پاک‌سازی بقایای انسانی مردان نمکی از هاگ‌ها، سنگ­‌ها و سنگریزه‌­ها با روند خوبی در موزه ذوالفقاری در حال انجام است که از اقدامات در حال اجرا قدردانی می ­شود.»

او در جریان این بازدید اشاره ای به ظرفیت های گردشگری فوق العاده مردان نمکی داشت و بر اهمیت حفظ آنها تاکید کرد و گفت: «بر اساس آمار دریافتی موزه باستان شناسی مردان نمکی (عمارت ذوالفقاری) در صدر آمار بازدیدهای اماکن گردشگری شهر زنجان دارد.»

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان بیان کرد: « در مرحله اول مرد نمکی شماره دو مورد پاکسازی قرار گرفت و در مرحله چینش قرار دارد و پاکسازی و رنگ سنجی مردان شماره 5 آغاز شده است و طبق برنامه سایر مردان نمکی نیز مورد مرمت و پاکسازی قرار خواهند گرفت.»

ارجمند در ادامه صحبت های خود بر این نکته مهم اشاره و تاکید کرد: «فراهم آوردن زیرساخت های گردشگری و ارائه خدمات بهتر به گردشگران، بهترین راهکار برای جذب گردشگر است. مردان نمکی با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت میراث‌فرهنگی، اداره‌کل استان و پژوهشکده حفاظت و مرمت دانشگاه بوخوم و فرانکفورت آلمان مرمت و پاک‌سازی می‌شوند.»

او ادامه داد: «این پروژه یکی از عملیات علمی و پژوهشی منحصر به فرد در استان است و همه پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت آزاد از روند این عملیات دیدن کنند.»

مومیایی‌های طبیعی مردان نمکی که از معدن نمکی چهره آباد زنجان کشف شده‌اند از کشفیات منحصر به فرد جهان است که تا کنون تعداد شش جسد و بقایای انسانی از این معدن به‌دست آمده است.

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ ه‍.ش (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک روستای چهره آباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامهٔ کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ میلادی بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست نخورده در معدن باقی ماند. از میان مردان نمکی یافت‌شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ پس از میلاد) هستند.

همچنین گفتنی است معدن نمک چهره آباد واقع در یک کیلومتری جنوب روستای حمزه‌لو در ناحیهٔ غرب شهرستان زنجان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار