در واکنش ایران به بیانیه سه کشور اروپایی منتشر شد؛

توضیحات خطیب‌زاده درباره بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان

تهران (پانا)‌- سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان هنوز به آژانس ارائه نشده و این اقدام، پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده در قانون انجام خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات خطیب‌زاده درباره بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان

به گزارش روابط عمومی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره بیانیه اخیر سه کشو اروپایی اظهار داشت: بیانیه منتشر شده، بیانیه مشترک سخنگویان وزارت خارجه‌های این سه کشور بوده و نه بیانیه مشترک وزیران خارجه اما در هر صورت همانگونه که از سوی سازمان انرژی اتمی نیز اعلام شد، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان مندرج در قانون مجلس شورای اسلامی و تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران، دو موضوع کاملاً متفاوت از هم هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه که آژانس مبادرت به گزارش‌دهی در مورد آن کرده است، ناظر بر آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی سوخت پیشرفته‌تری برای رآکتور تحقیقاتی تهران تحت عنوان سوخت سیلیساید است که ایران دو سال پیش برنامه آن را به اطلاع آژانس رسانده و اخیرا نیز اطلاعات طراحی مربوطه را ارائه کرده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در فرآیند تولید سوخت سیلیساید، اورانیوم فلزی یک محصول میانی است، گفت: پرسشنامه اطلاعات طراحی کارخانه اورانیوم فلزی اصفهان هنوز به آژانس ارائه نشده و این اقدام، پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده در قانون انجام خواهد شد.

وی با انتقاد از جوسازی‌های بی‌اساس در این خصوص خاطرنشان کرد: اورانیوم فلزی کاربردهای صلح‌آمیز نیز دارد و هم اکنون برخی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای رآکتورهای خود استفاده می‌کنند و این موضوع، منافاتی با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این فناوری برای ایران که باید نیازهای بیماران خود به رادیوداروها را با بهترین کیفیت تهیه کند، یک الزام است و کاملا از جنبه‌های بشردوستانه و صلح آمیز برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار