پایان طولانی‌ترین یخبندان شبانه در زاهدان

۲۲ روز متوالی دمای زاهدان زیر صفر درجه سانتیگراد شد

زاهدان (پانا) - پس از گذشت 22 روز متوالی همراه با سرمای بی‌سابقه و یخبندان شبانه امروز کمینه دمای زاهدان به سه درجه سلسیوس رسید.

کد مطلب: ۱۱۵۵۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
پایان طولانی‌ترین یخبندان شبانه در زاهدان

سرمای کم سابقه که از ابتدای دی ماه زاهدان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان را فرا گرفت، رفته رفته به مناطق مرکزی و جنوبی این استان نیز نفوذ کرد و موجب خسارت گسترده در اراضی کشاورزی محصولات گرمسیری شد.

این سرمای بی‌سابقه رکورد دمای برخی شهرستان‌های استان را نیز جابه‌جا کرد به طوری که براساس اعلام هواشناسی سیستان و بلوچستان در این مدت کمینه دمای هوا در ایرانشهر به منفی 1.1 درجه سلسیوس رسید، مقداری که در 15 سال اخیر بی سابقه بوده است. این در حالی است که در 50 سال اخیر تنها 11 بار کمینه دمای هوا در ایرانشهر به کمتر از 1 درجه سلسیوس رسیده است.

سرمای هوا در برخی شهرهای استان به حدی بود که رکورد بلند مدت کمترین دمای روزانه نیز شکسته شد برای مثال کمینه دمای شهر مهرستان و راسک برای نخستین بار به ترتیب به 6.8- و 3.2 درجه سلسیوس رسید. این رکورد در شهر راسک در جنوب شرقی استان طی دو روز برای 2 بار متوالی شکسته شد.

طولانی ترین یخبندان شبانه زاهدان در نیم قرن اخیر تکرار شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که روز گذشته (یکشنبه) برای بیست و دومین روز متوالی کمینه دمای هوای زاهدان به زیر صفر درجه سلسیوس رسید و رکورد بیشترین تعداد یخبندان های شبانه پی درپی این شهر در 50 سال اخیر تکرار شد.

محسن حیدری افزود: بررسی داده های تاریخچه ای هواشناسی استان نشان می دهد که در 50 سال اخیر فقط 2 بار تعداد روزهای متوالی با دمای زیر صفر درجه به 22 روز رسیده است.

وی ادامه داد: امسال شدت یخبندان‌های متوالی زاهدان بیش تر از گذشته بوده است، به نحوی که میانگین کمینه دمای 22 روز اخیر منفی 7.1 درجه سلسیوس بوده در حالی که این میانگین در سال های 92 و 89 به ترتیب منفی 4.4 و منفی 6.3 درجه سلسیوس بوده است.

حیدری خاطر نشان کرد: همانطور که انتظار می رفت امروز کمینه دمای زاهدان به ۳ درجه سلسیوس رسید تا پس از ۲۲ روز متوالی قدری از سوز سرمای هوا کاسته شود.

وی افزود: میانگین کمینه دمای زاهدان در این ۲۲ روز به منفی ۷.۱ درجه سلسیوس رسید که در نوع خود در پنج دهه اخیر بی سابقه است، اما امروز دمای هوا در زاهدان به نقطه انجماد نرسید و یخبندان شبانه به صورت موقت پایان یافت.

خسارت سرما به بیش از 5 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان

سرمای بی سابقه در سیستان و بلوچستان تا کنون بیش از 85 میلیارد تومان به کشاورزان شهرستان های کنارک، سرباز و راسک در جنوب این استان خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راسک در گفت و گو با پانا اظهار کرد: سرمای شدید شبانه بیش از ۳۲ میلیارد ریال به کشاورزان این شهرستان خسارت زد.

سعید نارویی افزود: در اثر یخبندان و سرمای شدید شب های گذشته خسارات زیادی به ۹۲۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت محصولات سبزی و صیفی شامل پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل، هندوانه، باقلا و شبدر وارد شده است.

وی خسارت وارده به بخش کشاورزی را بر اساس برآورد اولیه بیش از۳۲ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: علاوه بر اراضی زراعی، باغات موز، گواوا و انبه نیز دچار خسارت شده اند.

وی تصریح کرد: مزارع بادمجان، فلفل، گوجه فرنگی و باغات موز بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنارک نیز اعلام کرد: سرمای شدید و یخبندان شبانه، ۵٠٠ هکتار باغات موز تازه تاسیس را نابود و به ٣۵٠٠ هکتار موزستان های بارور بین ٣٠ تا ٨٠ درصد خسارت زد.

اولیایی میزان خسارت وارده بر اساس برآورد اولیه را بیش از 250 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: کار بررسی خسارت وارده همچنان ادامه دارد.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز خبر داد: در اثر یخبندان و سرمای شدید شب های گذشته بیش از ٢٨١ میلیارد ریال به کشاورزان این شهرستان خسارت وارد شده است.

اسماعیل رنگ بست افزود: خسارات زیادی به ٢٢٧ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت محصولات سبزی و صیفی شامل نخود فرنگی، گوجه فرنگی، سبزیجات برگی، باقلا، سیر و پیاز وارد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار