سقط جنین تنها قبل از چهار ماهگی انجام می‌شود

ساری (پانا) - مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه  عدم صدور مجوز سقط جنین در بسیاری از موارد به علت مراجعه دیر هنگام متقاضیان به مراکز پزشکی قانونی است، از پزشکان خواست در اولین فرصت، سلامت جنین را بررسی کنند.

کد مطلب: ۱۱۵۵۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سقط جنین تنها قبل از چهار ماهگی انجام می‌شود

علی عباسی با تاکید بر لزوم مراجعه به موقع افراد برای تقاضای صدور مجوز سقط درمانی گفت: «پزشکان باید در اولین فرصت ممکن سلامت جنین را برررسی کنند، زیرا در صورت تأخیر در تشخیص، حتی در مواردی که اندیکاسیون سقط درمانی وجود داشته باشد، با گذشت مدت زمان مجاز(قبل از چهار ماهگی)، امکان صدور مجوز سقط درمانی وجود ندارد.»

او خاطرنشان کرد: «در مواردی که یک پزشک وجود نقص جدی در جنین را تشخیص بدهد و یا اندیکاسیون های جنینی و سقط محرز باشد، باید در چهار ماهگی یا پیش از آن فرد را به مراکز پزشکی قانونی معرفی کند تا پس از بررسی های لازم مجوز سقط درمانی صادر شود.»

مدیر کل پزشکی قانونی استان یادآور شد: «مجوز سقط جنین درمانی در صورت وجود نقص در جنین، بیماری مادر و در مواردی نادر هر دوی این مشکلات صادر می‌شود.»

نگاهی به تعریف و قانون سقط درمانی

بر اساس تعاریف موجود، سقط جنین عبارت است از خروج جنین از رحم قبل از آن که جنین قابلیت حیات در خارج از رحم را داشته باشد.

در ایران بر اساس قانون مجازات اسلامی سقط جنین برای حفظ جان مادر قبل از ولوج روح مجاز است و در سال 1376 بر اساس فتوای مقام معظم رهبری اجازه سقط جنینِ مبتلا به تالاسمی ماژور قبل از ولوج روح و با مجوز پزشکی قانونی صادر شد.

در سال 1381 کمیته کشوری سقط جنین، آیین نامه ای با 49 مورد اندیکاسیون قطعی مادری و جنینی را برای سقط جنین درمانی پیشنهاد کرد و پس از آن در نگاه جامعه و مسوولین به این موضوع به عنوان یک مسئله بهداشتی تغییر ایجاد شد.

در حال حاضر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1384 سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، قبل از ولوج روح (چهار ماه) و با رضایت زن در دو مورد زیر مجاز شناخته شده است.

اول بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و دوم، بیماری مادر که با تهدید جانی او توأم باشد.

بررسی علل عدم تایید درخواست‌های سقط جنین منجر به شناسایی راهکارهایی می‌شود که از ارجاعات بیهوده به سازمان پزشکی قانونی برای انجام سقط درمانی که استرس فراوانی را نیز برای مراجعه کننده و خانواده وی به دنبال دارد و حتی ممکن است باعث تأخیر در برنامه درمانی وی شود، جلوگیری می‌کند و باعث اجرای هرچه بهتر قانون سقط درمانی مصوب مجلس شورای اسلامی می شود. بدیهی است که اجرای دقیق قانون سقط درمانی می تواند در بهبود وضعیت سلامت و بهداشت جامعه نقش قابل توجهی داشته باشد.

مدارک لازم و مراحل صدور مجوز

متقاضیان سقط درمانی تا پیش از چهار ماهگی می توانند با ارائه مدارک لازم شامل شناسنامه زن و شوهر، سه قطعه عکس تمام رخ، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه ها، معرفی نامه از پزشک متخصص معالج به همراه سونوگرافی معتبر و پرداخت تعرفه تعیین شده به مراکز پزشکی قانونی مراجعه و نسبت به دریافت مجوز سقط اقدام کنند البته حضور زوجین در این معاینه الزامی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار