جزئیات بازگشایی مدارس؛ حضور در مدارس اجباری نیست

تهران (پانا) - براساس تصمیم جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، حضور دانش‌آموزان از اول بهمن ماه در مدارس اختیاری است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات بازگشایی مدارس؛ حضور در مدارس اجباری نیست

قرار است براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، پس از هفته‌ها آموزش کاملا غیرحضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا، مدارس برخی پایه‌های تحصیلی در مناطق آبی و زرد آموزش حضوری را از سر بگیرند؛ براساس تصمیمات وزارت آموزش و پرورش این آموزش‌ها از 4 شنبه اول بهمن ماه آغاز می‌شود.

محسن حاجی میرزایی درباره نحوه بازگشایی مدارس گفته است: در ستاد ملی کرونا 3 تصمیم مهم درباره آموزش و پرورش گرفته شده است؛ در تصمیم اول بنا شد کادر اداری و اجرایی در تمام مدارس کشور به جز مناطق قرمز از ابتدای بهمن ماه در مدرسه حضور داشته باشند چرا که حلقه ارتباط و اتصال ما با معلمان و دانش‌آموزان هستند بنابراین برای کنترل اوضاع باید در مدرسه باشند.

وی درباره تصمیم دوم گفت:‌ تصمیم دوم این است که در پایه‌های اول و دوم ابتدایی که امکان آموزش از طریق فضای مجازی به نحو مناسب مهیا نیست و به آموزش حضوری دانش‌آموزان نیاز است در شهرهای زرد و آبی تمام مدارس ابتدایی در پایه‌های اول و دوم باز هستند؛ در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بیش از 10 نفر است دانش‌آموزان با مدیریت شورای مدرسه در روزهای هفته توزیع می‌شوند تا همه از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم سوم بیان کرد: مقرر شد در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان کمتر از 50 نفر است در تمام مقاطع تحصیلی و تمام پایه‌ها کلاس‌های درس حضوری باشد با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان کم است امکان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود دارد.

حاجی میرزایی عنوان کرد: برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باید 10 نفر باشد و مجاز نیستند تعداد بیشتری را به کلاس‌های درس بیاورند، مدارس تا اول بهمن فرصت دارند برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و خانواده‌ها را آگاه کنند که فرزندشان در چه روزی باید در مدرسه حاضر باشد.

وزیر آموزش و پرورش به شروط بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: مدارس باید در تمام مناطق به جز مناطق قرمز باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حضور داشته باشند اگر به دنبال مدرسه محوری هستیم زمانش اکنون است. دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی باید به مدرسه بروند و حداکثر باید 10 نفر در کلاس باشند. سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد ما با این کار سلامت و آموزش را قابل اهمیت می‌دانیم.

بدین ترتیب در اجرای مصوبات پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، درخصوص آموزش حضوری پایه‌های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان‌ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز، از سوی محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل بازگشایی کلاس‌ها و مدارس مذکور از اول بهمن ماه سال جاری در 6 بند و بارعایت پروتکل‌های بهداشتی به ادارات کل استان ارسال شده است.

آموزش‌های مجازی در ابتدایی نمی‌تواند منبع خوبی برای یادگیری دانش‌آموزان باشد

رضوان حکیم‌زاده نیز درباره بازگشایی مدارس گفت: آموزش‌های مجازی در دوره ابتدایی نمی‌تواند منبع خوبی برای یادگیری دانش‌آموزان باشد و آموزش حضوری در در روز‌هایی محدود نیز در این راستا کمک کننده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روال حضور دانش‌آموزان در مدارس اشاره و عنوان کرد: در هیچ شرایطی نباید بیش از ۱۰ نفر دانش‌آموز در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند همچنین شورای مدرسه در مورد زمان حضور در هفته، زمان برگزاری کلاس و ساعات ورود و خروج تصمیم گیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حضور یک ساعت در هفته دانش‌آموزان ابتدایی در روند یادگیری آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود اظهار امیدواری کرد شرایط به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم زمان آموزش را بیشتر کنیم و آموزش حضوری را به سایر مقاطع تحصیلی نیز تعمیم دهیم.

استفاده از ماسک در کلاس درس الزامی است

حکیم‌زاده درباره شیوه نامه بهداشتی در نظر گرفته شده درجهت آموزش حضوری بیان کرد: رعایت نکات بهداشتی از سوی مدرسه و دانش‌آموزان باید رعایت شود و استفاده از ماسک در کلاس درس الزامی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره الزام یا اختیار حضور دانش‌آموزان از اول بهمن ماه عنوان کرد: این موضوع در اختیار شورای مدرسه است، اما با توجه به اشتیاقی که از خانواده‌ها دیدیم احتمال می‌دهیم با این موضوع موافق باشند. توصیه می‌کنیم خانواده‌ها درباره سرویس مدارس همراهی لازم را داشته باشند.

حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست

اما براساس تصمیم جدید ستاد مقابه با کرونا، برای پایه‌های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه درباره مدارس هم سوالات زیادی طی هفته گذشته مطرح شده است اظهار کرد: به عنوان سخنگوی ستاد ملی اعلام می‌کنم که مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نخواهد شد. برای پایه‌های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند و به ویژه مدارسی که تعداد دانش‌آموزان کم است. کلاس کمتر از ۱۰ نفر و مدرسه با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر هم جز شاخص‌هایی بود که اعلام شد. برنامه ریزی خود آموزش و پروش حداکثر 2 روز در هفته و یکی 2 ساعت در هر روز است که آن هم اصلا اجباری نیست اما حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه به عهده خود آموزش و پرورش است و خودشان تصمیم می‌گیرند که به چه صورت خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار