کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری :
خانوادهها باید برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی مجهز شوند
شهرری یک (پانا) - با توجه به افزایش و تنوع آسیبهای اجتماعی در میان نوجوانان، نقش خانوادهها در پیشگیری و مدیریت این آسیبها بیش از گذشته اهمیت یافته است. در همین راستا، کارشناس انجمن اولیا مربیان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری تجهیز و آگاهی خانواده ها را دربرابر آسیب های اجتماعی امری ضروری دانست.
طاهره آقاپور، کارشناس انجمن اولیا و مربیان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، با اشاره به تغییر شکل آسیبهای اجتماعی اظهار کرد :« امروز آسیبهای اجتماعی فقط به اعتیاد یا بزهکاری محدود نمیشود. استفاده بیرویه از فضای مجازی، اضطراب و افسردگی نوجوانان، خشونت کلامی در خانواده، دوستیهای پرخطر و افت تحصیلی از مهمترین چالشهایی هستند که خانوادهها با آن مواجهاند. سرعت تغییرات اجتماعی باعث شده والدین بیش از هر زمان دیگری به مهارت و آگاهی نیاز داشته باشند .»
وی در پاسخ به این پرسش که منظور از «مجهز شدن خانوادهها» چیست، گفت :« مجهز شدن یعنی خانواده توان مدیریت شرایط را داشته باشد. مهارت گفتوگوی مؤثر با فرزندان، مدیریت صحیح فضای مجازی، شناخت علائم هشداردهنده آسیبها، تربیت بدون تنبیه و داشتن سواد هیجانی برای کنترل خشم و استرس از جمله مهارتهای ضروری است. اگر این مهارتها در خانواده نهادینه شود، بسیاری از آسیبها پیش از شکلگیری کنترل میشود .»
کارشناس انجمن اولیا و مربیان ناحیه یک شهرری درباره تشخیص زودهنگام آسیبها نیز توضیح داد :« تغییرات ناگهانی در رفتار نوجوانان مهمترین زنگ خطر است؛ انزوا و گوشهگیری، افت تحصیلی، بیخوابی یا پرخوابی، حساسیت بیش از حد، پنهانکاری، قفل کردن گوشی یا تغییر ناگهانی در روابط دوستانه از نشانههایی است که والدین باید به آن توجه کنند. تشخیص زودهنگام، مداخله را بسیار سادهتر میکند .»
آقاپور با تأکید بر نقش مدرسه و انجمن اولیا و مربیان افزود :« مدرسه نخستین محیط اجتماعی بعد از خانواده است و انجمن اولیا و مربیان میتواند پل ارتباطی مؤثری میان خانه و مدرسه باشد. در ناحیه یک شهرری، دورههای آموزشی و نشستهای تخصصی برای والدین برگزار میشود تا سطح آگاهی خانوادهها افزایش یابد. همافزایی خانه و مدرسه قدرت زیادی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد .»
وی درباره مدیریت فضای مجازی در خانوادهها گفت :« اولین اصل، گفتوگوست؛ محدودیت بدون توضیح و تعامل نتیجهبخش نیست. تعیین زمان استفاده، آشنایی والدین با شبکهها و برنامههای مورد استفاده فرزندان، نصب ابزارهای کنترل والدین و استفاده مشترک از فضای مجازی از راهکارهای مؤثر است. فرزندان باید احساس کنند والدین همراه آنها هستند، نه در مقابلشان .»
این کارشناس در ادامه به والدینی که احساس میکنند فرزندشان در معرض آسیب است، توصیه کرد :« حفظ آرامش و گفتوگوی بدون سرزنش اولین قدم است. پس از آن، مراجعه به مشاور مدرسه یا مراکز مشاوره معتبر ضروری است. پنهانکاری معمولاً مشکل را پیچیدهتر میکند. کمک گرفتن از متخصص نشانه ضعف نیست، بلکه نشانه مسئولیتپذیری والدین است .»
کارشناس انجمن اولیا و مربیان ری یک در پایان تأکید کرد :« فرزند امروز به والدینی آگاه، شنوا و همراه نیاز دارد. هیچ چیز جای حضور، توجه و گفتوگو را نمیگیرد. اگر خانوادهها این سه اصل را جدی بگیرند، بخش بزرگی از آسیبهای اجتماعی هرگز فرصت شکلگیری پیدا نخواهد کرد.»
ارسال دیدگاه